اونس طلا2298.79
مظنه15,376,000
18 گرم3,549,500
ارزش سکه34,642,128
قدیم (بهار)39,400,000
جدید (امامی)42,100,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

بیانیه تروئیکای اروپا درباره سفر گروسی به ایران

سه کشور اروپایی طرف برجام بیانیه مشترکی را درباره «اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام» به شورای حکام آژانس اتمی ارائه دادند.

به گزارش سایت طلا،سه کشور اروپایی طرف برجام هفتم مارس ۲۰۲۳ بیانیه مشترکی را تحت عنوان «اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام» به شورای حکام آژانس اتمی ارائه دادند.

در بیانیه‌ای که امروز (هشتم مارس، ۱۷ اسفند) روی وبسایت دولت انگلیس قرار گرفته، فرانسه، آلمان و انگلیس از گزارش «بی‌طرف» آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکر کردند و در ادامه از مدیرکل این نهاد خواستند شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همچنان «در جریان همه فعالیت‌ها و همچنین تحولاتی که نیاز به شفاف‌سازی از سوی ایران دارد»، قرار دهد.

آن‌ها در ادامه این بیانیه، ضمن اشاره به سفر رافائل گروسی به ایران و توافقات صورت گرفته، گفتند «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل اقدامات توافق شده، با توجه به جدی بودن تشدید ادامه‌دار و شدید برنامه هسته‌ای آن پاسخگو خواهیم کرد. این اقدامات ایران را از تعهدات سال ۲۰۱۵ خود دورتر کرده است».

طرف‌های اروپایی برجام در ادامه این بیانیه ضمن بازنشر بخش‌هایی از گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، افزودند «ما به ویژه نگران اعلامیه‌های ایران برای نصب سانتریفیوژها و آبشارها پیشرفته‌تر در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو هستیم. این امر توانایی غنی‌سازی ایران را در این تاسیسات زیرزمینی سابقاً مخفی افزایش می‌دهد».

آن‌ها در ادامه مدعی شدند که «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای اجرای برنامه غنی‌سازی در فردو ندارد، با توجه به این واقعیت که این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست».

فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه این بیانیه افزودند: ما همچنین نگرانی شدید خود را درباره کار قابل توجهی که قبلاً بر روی اورانیوم فلزی گزارش شده و دستاوردهای علمی غیرقابل بازگشت مهم مرتبط با آن ابراز می‌کنیم. مجدداً از ایران می‌خواهیم که کار دیگری در رابطه با تولید اورانیوم فلزی آغاز نکند.

آن‌ها همچنین به گزارش‌های ادعایی درباره غنی‌سازی حدود ۸۴ درصد در ایران اشاره و درباره آن ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند «این به طور قابل‌توجهی با سطح غنی‌سازی اعلام شده از سوی ایران مغایر است و ایران هنوز ما را متقاعد نکرده که به دلیل نوسانات ناخواسته بوده است». این سه کشور افزودند: از ایران می‌خواهیم کاملاً با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر درباره منشاء این ذرات همکاری کند.

تروئیکای اروپایی بدون توجه به توضیحات اخیر ایران درباره این موضوع، مدعی شدند «این گام همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر ایران، این کشور را به شکلی خطرناک به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند».

آن‌ها همچنین درباره آنچه «تغییرات پیکربندی سانتریفیوژ در فردو بدون اطلاع قبلی به آژانس» خواندند، ابراز نگرانی کردند. این سه کشور اروپایی سپس از ایران خواستند تمام تجهیزاتی که آژانس لازم می‌داند را مجدداً نصب کند و اجازه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود طبق توافق برجام را بدهد.

به ادعای این سه کشور اروپایی طرف برجام، همه یافته‌هایی که در گزارش مدیرکل آژانس آمده، هشداردهنده است. آن‌ها در در بخش دیگری از این بیانیه ضد ایرانی، بدون اشاره به عدم اجرای تعهدات خود، ابراز تاسف کردند که ایران توافق به ادعای آن‌ها «عادلانه» و «متعادلی» را که هماهنگ‌کننده برجام در مارس و اوت سال گذشته ارائه کرد، نپذیرفت و در عوض «تشدید» برنامه هسته‌ای خود را انتخاب کرد.

آن‌ها ضمن مقصر شناختن ایران درباره وضعیت کنونی، بار دیگر خواستار «توقف تشدید هسته‌ای و معکوس کردن آن» شدند و از ایران خواستند «با اعمال مجدد پروتکل الحاقی امکان شفافیت کامل با آژانس را فراهم کند».

تروئیکای اروپایی در پایان این بیانیه گفتند که به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش مقابله با آنچه «تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران» مدعی شدند، ادامه خواهند داد.

این ادعاها در حالی مطرح شده که ایران همواره بر آمادگی برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است. محسن نذیری اصل نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در همین خصوص تأکید کرد: ایران متعهد است هر گونه اطلاعاتی را که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز دارد در چارچوبهای الزام آور قانونی به آن ارائه کند. لذا ما با آژانس همکاری خواهیم کرد تا اهداف مشترک را محقق کنیم.

وی سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: علت اهمیت این سفر این است که چارچوب کاری را برای هفته‌ها و ماههای آینده مشخص کرد.

نماینده ایران با اشاره به اینکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که میزان غنی‌سازی در ایران، ۶۰ درصد است، هشدار داد تهران به هر اقدام منفی علیه خود پاسخ خواهد داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد