اونس طلا2337.71
مظنه15,156,000
18 گرم3,498,700
ارزش سکه34,146,468
قدیم (بهار)38,800,000
جدید (امامی)41,900,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

روند کاهش قیمت دلار ادامه دارد

یک مقام سابق ارزی، سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز را موثر دانست و گفت: راه اندازی مرکز مبادله اتفاق مثبتی بود.

به گزارش سایت طلا،سیدکمال سیدعلی؛ معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در روز‌های اخیر و به ویژه پس از راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی اظهار کرد: نوسانات قیمت ارز در دو هفته اخیر خصوصا در دو روز که حدود ۸ هزار تومان افزایش داشت و دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان هم شد، مقداری مربوط به التهابات و هیجانات بازار بود چرا که جهش قیمتی بیشتر از قیمت واقعی بود.

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز

وی ادامه داد: به هر حال این روند باید تعدیل می‌شد چرا که اگر متقاضیان ارز را با قیمت بالا تهیه کنند مجبور هستند که کالا‌های خود را در داخل هم با قیمت بالا بفروشد که بازار کشش این قیمت‌های بالا و غیرواقعی را ندارد؛ بنابراین بانک مرکزی شرایط را تعدیل کرد و در حال حاضر شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز هستیم.

سیدعلی با اشاره به اتفاقات اخیر اعم از راه اندازی مرکز مبادله ایران و بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی در خصوص خرید و فروش حواله صادراتی از سوی صرافی‌ها اظهار کرد: بخش دیگر از دلایل افت نرخ ارز سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های اخیر و موفقیت آمیز بودن مذاکرات بوده است. به هر حال همکاری سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی تاثیرگذار بوده که گفته شد مقدمات برجام هم هرچند به صورت موقت، در دست اقدام است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین در این شرایط به نظر می‌رسد فرصت مناسبی برای بانک مرکزی است که ثبت سفارش‌ها را سرعت دهد تا نگرانی واردکنندگان برطرف شود و به سمت بازار آزاد هجوم نیاورند.

به گفته او، با توجه به اینکه افزایش قیمت‌ها خیلی سریع صورت می‌گیرد؛ واردکننده‌ای که بخواهد منتظر تایید ثبت سفارش خود باشد به بازار آزاد مراجعه می‌کند و بنابراین مقداری از افزایش قیمت را هم می‌توان تاثیرپذیری از نگرانی فعالان اقتصادی دانست که نیاز به واردات کالا دارند؛ بنابراین اگر ثبت سفارش‌های بانک مرکزی سرعت گیرد و نگرانی واردکنندگان برطرف می‌شود بازار بیشتر متعادل خواهد شد.

سید علی با بیان اینکه مقررات ارزی هم باید ثبات داشته باشد؛ اظهار کرد: تغییرات مستمر در حوزه‌های ارزی اعم از فروش ارز با کارت ملی یا مباحث دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ علامت منفی به جامعه می‌داد که شاید کنترل از دست بانک مرکزی خارج شده که اینگونه نبوده و نیست. بانک مرکزی همچنان مدیریت بازار ارز را برعهده دارد و شاهد هستیم که قیمت‌ها کاهشی شده است و ادامه دارد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: هدف نهایی بانک مرکزی باید یکسان سازی نرخ ارز باشد؛ هرچند نتواند به طور کامل اجرا کند، اما می‌تواند نرخ را نزدیک به بازار آزاد کند که هدف اصلی هم حاصل شود تا عدم توزیع رانت بیشتر را شاهد باشیم. متاسفانه وقتی فاصله قیمت ارز بازار با نرخ‌های رسمی بانک مرکزی بیشتر می‌شود تقاضا‌ها نیز افزایش می‌یابد و تقاضا‌های غیرواقعی و واهی وارد بازار خواهد شد.

سید علی همچنین با اشاره به بخشنامه‌های ارزی اخیر بانک مرکزی اظهار کرد: بخشنامه‌های بانک مرکزی باید بازخورد سیستم بانکی و جامعه فعالان اقتصادی را داشته باشد و حتی خرید ارز حاصل از صادرات باید در شرایطی باشد که با ارز آن بتوان واردات انجام داد یعنی باید تدابیری اندیشیده شود که خود بازار از طریق ارز حاصل از صادرات ارز مورد نیاز وارات را تامین کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد