اونس طلا2299.09
مظنه14,846,000
18 گرم3,427,200
ارزش سکه33,448,038
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

چگونه می توان قرارداد اجاره را فسخ کرد؟

یکی از قراردادهای رایج قرارداد اجاره است که افراد به دلیل موضوعاتی در برخی موارد با چالش‌های مواجه می‌شوند. یکی از موارد چالش‌برانگیز فسخ قرارداد اجاره است.

به گزارش سایت طلا، یکی از قراردادهای رایج قرارداد اجاره است که افراد به دلیل موضوعاتی در برخی موارد با چالش‌های مواجه می‌شوند. یکی از موارد چالش‌برانگیز فسخ قرارداد اجاره است.

طرفین حق فسخ کردن اجاره را ندارند مگر در موارد و شرایطی که قانون تعیین کرده است در واقع به دلیل لازم بودن عقد اجاره فسخ این قرارداد به‌آسانی امکان‌پذیر نیست؛ اما با وجود شرایط و موارد ذکر در قانون طرفین می‌تواند عقد را فسخ کنند.

فسخ کردن اجاره از سوی مستأجر

بر طبق قانون مواردی که مستأجر می‌تواند اجاره را فسخ کند عبارت است از:

هرگاه مشخص شود مال مورد اجاره یک عیب دارد.

درصورتی‌که موجر مورد اجاره را به مستأجر تحویل ندهد.

اگر در مدت اجاره، مورد اجاره به‌واسطه حادثه کلاً یا به‌صورت جزئی تلف شود مستأجر حق فسخ دارد.

اگر در مدت اجاره ملک نیاز به تعمیرات داشته باشد که تأخیر در انجام‌دادن آن تعمیرات باعث ضرر موجر بشود، مستأجر نباید مانع تعمیرات بشود و اگر زمان تعمیرات خانه نتواند از تمام یا قسمتی از ملک استفاده نماید در این صورت حق فسخ اجاره را خواهد داشت.

اگر مورد اجاره ( ملک) با اوصافی که در اجاره‌نامه قید شده مطابقت نداشته باشد.

درصورتی‌که در اجاره‌نامه مستأجر حق فسخ معامله را داشته باشد یا شرطی در قرارداد اجاره گذاشته باشند.

فسخ کردن اجاره توسط موجر

موجر صاحبخانه است، اما وقتی خانه به رهن و اجاره مستأجر در می‌آید، جز در مواردی که قانون تعیین کرده، نمی‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند. به‌عنوان‌مثال اگر صاحبخانه قصد فروش خانه‌ای را که در رهن و یا اجاره مستأجر است، داشته باشد، درصورتی‌که حق فسخ اجاره‌نامه را نداشته باشد، موظف است که رضایت مستأجر را برای تخلیه ملک به دست آورد.

رضایت را می‌تواند از راه‌های مختلفی مانند پرداخت خسارت یا هرآنچه که مدنظر مستأجر است انجام دهد و یا خانه را با مستأجر به مالک جدید واگذار کند.

در قرارداد اجاره ذکر می‌شود که اجاره‌بها باید ماهیانه توسط مستأجر پرداخت شود، مستأجر هم وظیفه دارد اجاره‌بهای توافقی که در اجاره‌نامه قید شده است، در موعد مقرر به مالک یا موجر پرداخت کند.

درصورتی‌که مستأجر به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره به مالک بدحسابی کند، در این صورت اگر در اجاره‌نامه حق فسخ در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها ذکر شده باشد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را به دلیل عمل‌نکردن به شروط قرارداد، دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد