اونس طلا2155.1
مظنه14,172,000
18 گرم3,271,600
ارزش سکه31,929,516
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

وزارت خارجه عراق ادعاهای پمپئو در ارتباط با ایران را تکذیب کرد

وزیر خارجه پیشین آمریکا در خاطرات خود مدعی دیدار با نخست وزیر وقت عراق و گفت وگو درمورد ایران شده بود که اکنون وزارت خارجه عراق این ادعا را رد کرد.

به گزارش سایت طلا ، بعد از ائتلاف النصر وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه ای تاکید کرد که ادعاها در مورد سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا به بغداد در سال 2017 و دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر وقت عراق صحت ندارد.

پیش از این ائتلاف النصر عراق که رهبری آن را حیدر العبادی بر عهده دارد در بیانیه‌ای اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا درخصوص العبادی را به طور کامل رد کرد.

در این بیانیه آمده است که ادعاهای پمپئو که به العبادی منسوب کرده است دروغ محض است.

در این بیانیه تاکید شده است: با مراجعه به تاریخ ادعاهای پمپئو باطل می‌شود زیرا توافق هسته‌ای ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ انجام شد و در نتیجه آن در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شد. در ۸ می ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از برجام خارج می‌شود بنابراین در نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آن‌ها را گسترش داد و بخش مالی ایران را نیز شامل شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مسائلی که پمپئو به آن‌ها پرداخته است در سال ۲۰۱۷ اصلا وجود نداشتند زیرا در آن سال تحریم‌هایی علیه بخش مالی ایران برای واردات برق از این کشور وضع نشده بود و تحریم‌ها در اواخر سال ۲۰۱۸ بار دیگر علیه تهران وضع شد، بنابراین چگونه پمپئو چنین درخواستی داشته است درحالی که اصلا تحریمی وجود نداشت؟ علاوه بر این پمپئو در سال ۲۰۱۷ سفری به عراق نداشت بلکه در اوایل سال ۲۰۱۹ به این کشور آمد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که آنچه پمپئو مطرح کرد در تضاد با حقایق و رویدادها بوده و دروغ محض است و قبل از اینکه اهانت به مقامات عراقی باشد اهانت به خود آمریکایی‌ها است و ادعاهایش مبنی بر اینکه (شهید) سلیمانی عالی‌ترین مقام عراقی را تهدید کرده بود تنها برای توجیه عملیات ترور است که تجاوز به حاکمیت عراق به شمار می‌رود.

ائتلاف النصر در بیانیه خود آورده است که ما هر نهاد آمریکایی را برای مستندسازی رسمی این اتهامات، با در نظر گرفتن این که همه جلسات بایگانی می‌ شود، به چالش می‌کشیم.

این ائتلاف تاکید کرد که دولت عراق در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ (سال های نخست وزیری العبادی) ثابت کرد که تابع هیچ گونه محور منطقه ای و بین المللی نیست و توانست با مدیریت جنگ و صلح امور را به سود عراق پیش ببرد و کسی که می‌ترسد نمی‌تواند یک کشور را رهبری کند و در نهایت پیروز شود و ما به همت ملت و تدبیر دولت توانستیم در نبرد با تروریسم و تجزیه و تبعیت از دیگران پیروز شویم.

در پایان این بیانیه آمده است که ما ادعاهای منسوب یه پمپئو علیه نخست وزیر پیشین عراق را رد می کنیم و همزمان این اهانت‌ها به عراق را شدیدا محکوم می‌کنیم و تفسیری برای آن نمی‌بینیم.

به نقل از میدل ایست نیوز، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در خاطرات خود مدعی شده است که در مذاکره با حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق تلاش کرده است که وی را به توقف واردات برق از ایران به علت تحریم‌های آمریکا متقاعد کند.

پمپئو مدعی شده است که العبادی در این مذاکرات به او گفته است که آمریکا نهایتا می‌تواند پولش را از او بگیرد، اما «وقتی شما بروی، قاسم سلیمانی وارد می‌شود و او جان مرا می‌گیرد».

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد