اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

هشدار؛ احتمال حمله گرگ ها و گرگاس ها به شهرنشینان

در تمامی مناطق ایران تا زمانی که جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل نشود احتمال تولد گونه گرگاس وجود دارد البته تاکنون گزارشی مبنی بر وجود گرگاس در چهارمحال و بختیاری ارائه نشده است اما در برخی استان‌های کشور گزارشاتی از مشاهده گرگاس وجود دارد.

به گزارش سایت طلا، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در تمامی مناطق ایران تا زمانی که جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل نشود احتمال تولد گونه گرگاس وجود دارد البته تاکنون گزارشی مبنی بر وجود گرگاس در چهارمحال و بختیاری ارائه نشده است اما در برخی استان‌های کشور گزارشاتی از مشاهده گرگاس وجود دارد.

درخصوص حمله گرگاس ها به شهرنشینان رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در تمامی مناطق ایران تا زمانی که جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل نشود احتمال تولد گونه گرگاس وجود دارد البته تاکنون گزارشی مبنی بر وجود گرگاس در چهارمحال و بختیاری ارائه نشده است اما در برخی استان‌های کشور گزارشاتی از مشاهده گرگاس وجود دارد.

فهیمه اسلامی درخصوص نزدیک شدن گرگ‌ها در فصل زمستان به محیط زندگی انسان‌ها با بیان اینکه گرگ‌ها حیواناتی بسیار منزوی هستند، اظهار کرد: زمان‌هایی که در اثر بارش‌های شدید برف یافتن غذا و شکار برای گرگ‌ها دشوار شود احتمال دارد این حیوانات به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک شوند البته در برخی موارد نیز جامعه محلی پس از مشاهده یک شغال یا سگ‌های عظیم‌الجثه تصور می‌کنند این حیوان یک گرگ است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: آسیب زدن گرگ‌ها به انسان‌ها به ندرت رخ می‌دهد چراکه این حیوانات معمولا برای یافتن غذا و استفاده از پسماند و زباله‌ها به محیط زندگی انسان نزدیک می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که زیست‌گاه حیات وحش در اثر تغییر کاربری اراضی، جاده‌سازی، سدسازی و... تخریب می‌شود درنتیجه احتمال نزدیک شدن تمامی گونه‌های حیات وحش به محیط زندگی انسان‌ها وجود دارد همانگونه که در برخی موارد شاهد هستیم خرس‌ها وارد محیط‌های روستایی می‌شوند چراکه این حیوانات به علت مداخلات انسانی در زیستگاه‌های طبیعی خود آب و غذا پیدا نمی‌کنند.

اسلامی عنوان کرد: در فصل بهار و تابستان شاهد هستیم انسان‌ها به جمع‌آوری میوه‌ها و گیاهان جنگلی می‌پردازند درصورتی که این موارد مختص حیات وحش و درواقع حیوانات وحشی به شمار می‌آیند و همین موضوع نیز ادامه حیات این حیوانات را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بنابراین در فصل زمستان و با شروع هوای سرد احتمال دارد حیوانات وحشی برای جست‌وجوی غذا از زیستگاه خود خارج شده و به مناطق سکونت انسان نزدیک شوند، در چنین مواردی مردم باید درصورت مشاهده هرگونه حیوان وحشی حتما به اداره کل محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند چراکه نزدیک شدن حیوانات وحشی به زیستگاه انسان‌ها علاوه‌بر اینکه خطراتی برای افراد به همراه دارد این گونه‌های وحشی را نیز در معرض خطر شکار غیرمجاز قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی سگ‌های ولگرد موجود در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: متولی این کار اداره کل محیط زیست نیست بلکه در شهرها برعهده شهرداری‌ها و خارج از محدوده شهرها برعهده بخشداری و دهیاری‌ها قرار دارد، ساماندهی نشدن سگ‌های ولگرد آسیب‌ها و اثرات بسیاری در پی دارد و مهم‌ترین آسیب این است که احتمال دارد تعدادی از این سگ‌ها به بیماری هاری مبتلا باشند و به همین علت به سمت انسان و به ویژه کودکان حمله‌ور شوند.

اسلامی یادآور شد: دومین آسیب طغیان جمعیت سگ‌های ولگرد این است که این سگ‌ها وارد زیستگاه حیوانات وحشی می‌شوند و در برخی موارد با گرگ‌ها جفت‌گیری می‌کنند که درنتیجه گونه گرگاس تولید می‌شود، در تمامی مناطق ایران نیز تا زمانی که جمعیت سگ‌های ولگرد کنترل نشود احتمال تولد گونه گرگاس وجود دارد البته تاکنون گزارشی مبنی بر وجود گرگاس در چهارمحال و بختیاری ارائه نشده است اما در برخی استان‌های کشور گزارشاتی از مشاهده گرگاس وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: گرگاس‌ها خلوص ژنتیکی گرگ‌ها را از بین می‌برند همچنین این گونه حیوانی برخلاف گرگ‌ها که منزوی هستند و به دوری از انسان‌ها علاقه دارند به جوامع انسانی نزدیک می‌شوند و احتمال حمله آن‌ها به انسان‌ها نیز بالا است.

وی افزود: درواقع می‌توان گفت گونه گرگاس نیمی سگ و نیمی گرگ است به همین علت به مناطق انسانی نزدیک می‌شود اما خوی وحشی نیز دارد و به انسان حمله‌ور می‌شود.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر با توجه به سردی هوا و بارش برف در چهارمحال و بختیاری احتمال دارد حیوانات وحشی مانند شغال و روباه برای یافتن غذا به محیط‌های انسانی نزدیک شوند به همین علت از مردم تقاضا داریم درصورت مشاهده این حیوانات با محیط زیست تماس بگیرند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد