اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

یک دانشجو باهوش این معمای باستانی را رمزگشایی کرد

پانینی، استاد زبان سانسکریت باستانی که حدود دو و نیم هزار سال پیش می زیسته، در آن زمان کدی را آموزش داده بوده که باستان شناسان قرن ها نتوانستند آن را رمزگشایی کنند.

یک مشکل دستوری که از قرن پنجم میلادی دانشمندان را گیج کرده بود توسط یک دانشجوی دانشگاه کمبریج حل شد.

پانینی، استاد زبان سانسکریت باستانی که حدود دو و نیم هزار سال پیش می زیسته، در آن زمان کدی را آموزش داده بوده که باستان شناسان قرن ها نتوانستند آن را رمزگشایی کنند اما دانشجوی دکترای هندی، ریشی راجپوپات ۲۷ ساله، بلاخره این کار را انجام داد.

به گفته دانشگاه کمبریج، حدود ۲۵۰۰۰ نفر از یک میلیارد نفر در هند به زبان سانسکریت صحبت می کنند.

گرامر پانینی، بر سیستمی متکی بود که مانند یک الگوریتم عمل می کرد تا پایه و پسوند یک کلمه را به کلمات و جملات صحیح گرامری تبدیل کند. با این حال، دو یا چند قانون پانینی اغلب به طور همزمان اعمال میشوند که منجر به تضاد قوانین میشود.

آقای راجپوپات تفسیر سنتی گرامر متارول را رد کرد و کشف کرد که ماشین زبان پانینی کلماتی از نظر گرامری درست و تقریباً بدون استثنا تولید می کند.

او گفت: من ۹ ماه روی این مسئله زمان گذاشتم و به نتیجه نرسیدم و تصمیم گرفتم مراقبه و مدیتیشن کنم و به تفریحات دیگرخودم بپردازم، اما یک روز بطور تصادفی کتاب را نگاه کردم و کد برایم رمزگشایی شد. چند ماه در کتابخانه ماندم و فقط به دنبال این بودم که چیزی که به ذهنم رسیده با مسئله هم خوانی دارد یا نه. این کار ۲ سال طول کشید اما ارزشش را داشت.

وی افزود: برخی از کهن ترین حکمت های هند به زبان سانسکریت تولید شده است و ما هنوز به طور کامل نمی دانیم که اجداد ما چه دستاوردهایی در آن زمان داشته اند. همه ما به این باور رسیده ایم که اصلا چه اهمیتی دارد که آنها در آن زمان چه گفته اند.

من امیدوارم این کشف به دانش آموزان هندی اعتماد به نفس، غرور و امیدواری بدهد تا آنها هم بتوانند به دستاوردهای بزرگتری برسند.

پروفسور ورگیانی گفت: دانشجوی من یک کد تاریخی را شکسته است. او راه حلی فوق العاده زیبا برای مشکلی پیدا کرده است که دانشمندان قرن ها نتوانستند آن را پیدا کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد