اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

ما در این مقاله قصد داریم تا تسمه تایم را برای شما معرفی کنیم تا از اهمیت بالای این قطعه در ماشین مطلع شوید.

به گزارش سایت طلا،آیا با قطعه تسمه تایم ماشین خود آشنا هستید؟ از اهمیت این قطعه به‌ظاهر بی‌اهمیت خبر دارید؟ ما در این مقاله قصد داریم تا تسمه تایم را برای شما معرفی کنیم تا از اهمیت بالای این قطعه در ماشین مطلع شوید، همچنین به شما آموزش خواهیم داد که چه زمان بهترین موقع برای تعویض تسمه تایم خودرو است، زیرا درصورتی‌که تسمه تایم به‌موقع تعویض نشود آسیب جبران‌ناپذیری به موتور خودرو وارد خواهد کرد؛ همچنین در ادامه با ویژگی‌های تسمه تایم فرسوده آشنا خواهیم شد تا بتوانیم خیلی سریع فرسودگی تسمه تایم را تشخیص دهیم.

تسمه تایم چیست؟

اگر بخواهیم تسمه تایم را معرفی کنیم، می‌توانیم بگوییم تسمه تایم یکی از قطعات اصلی ماشین است و از اهمیت بالایی برخوردار است، حرکت موتور بدون تسمه تایم اصلاً امکان‌پذیر نیست و درصورتی‌که تسمه تایم ماشین شما دچار اخلال شود شما قادر به حرکت‌دادن ماشین خود نخواهید بود.

در زمان‌های قدیم ماشین‌ها جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می‌کردند، زنجیر تایم‌ها از جنس آهن هستند و ماندگاری بسیار بالایی دارند، اما تسمه تایم‌های امروزی از جنس پلاستیک هستند، همان‌طور که می‌دانید پلاستیک‌ها آسیب‌پذیر هستند و سریع خراب می‌شوند و به این دلیل است که باید هرچند وقت یک‌بار تسمه تایم را عوض کنید، از طرفی دیگر نیز تعمیر کردن زنجیر تایم‌ها کار راحتی نبود و همچنین استفاده از زنجیر تایم موجب تولید صدای زیادی در موتور می‌شد، زمان تعویض تسمه تایم خیلی زود تر از زنجیر تایم می رسد.

وظایف تسمه تایم:

وظیفه اصلی تسمه تایم متصل کردن میل‌لنگ به میل سوپاپ است، تسمه تایم با متصل کردن این دو قطعه نیروی موتور را منتقل کرده و موجب به حرکت در آمدن ماشین می‌شود، همچنین تسمه تایم میزان چرخش میل‌لنگ و میل سوپاپ را نیز تنظیم می‌کند، اصولاً میل سوپاپ نیم دور کمتر از میل‌لنگ به چرخش درمی‌آید.

تسمه تایم با زمان‌بندی حرکتت میل‌لنگ باعث می‌شود تا میل سوپاپ نیز بچرخد، این عمل چرخش موجب حرکت کردن سوپاپ‌ها در ماشین می‌شود، ازآنجایی‌که تسمه تایم‌ها دنده‌ای هستند نصب کردن آن ها کمی سخت است، درصورتی‌که دنده‌ها را درست جای‌گذاری نکنید موجب لغزش تسمه خواهد شد و با توقف تسمه تایم آسیب جدی به موتور وارد می‌شود.

اگر تسمه تایم پاره شود در بهترین حالت موجب خاموش شدن ماشین می‌شود، اما اگر بخواهیم در بدترین حالت پارگی آن را بررسی کنیم می‌تواند موجب برخورد کردن سوپاپ با پیستون شود و همچنین به سیلندر نیز آسیب بزند.

زمان تعویض تسمه تایم:

زمان تعویض تسمه تایم امری نسبی است و زمان تعویض آن در خودروها متفاوت است، زمان تعویض تسمه تایم به میزان پیمایش ماشین، کیفیت تسمه تایم و تاریخ انقضا آن بستگی دارد؛ معمولاً تولیدکنندگان پیشنهاد می‌دهند که پس از گذشت دو سال حتماً تسمه تایم خود را عوض کنید و تاریخ انقضا دو‌ساله برای آن ترتیب داده‌اند.

درصورتی‌که قبل از دو سال حدود 60000 کیلومتر با ماشین خود رانندگی کردید زمان تعویض تسمه تایم فرا می‌رسد، البته رقم 60000 در ماشین‌های دیگر متغیر است، در ادامه میزان پیمایش چندین ماشین جهت تعویض تسمه تایم اشاره خواهیم کرد.

ماشین پراید: 100 هزار کیلومتر
ماشین پژو 405: 70 هزار کیلومتر
ماشین پژو 206: 60 هزار کیلومتر
ماشین تیبا: 60 هزار کیلومتر
ماشین L90: 40 هزار کیلومتر
پژو پارس: 60 هزار کیلومتر

برای اطلاع دقیق تر درباره میزان پیمایش حتماً کاتالوگ ماشین را مطالعه بفرمایید، اطلاعات دقیق ماشین به‌صورت کامل در کاتالوگ ذکر شده است، درصورتی‌که قصد خرید ماشین دسته دوم را دارید حتماً قبل از خرید این اطلاعات را از آن بگیرید و زمان آخرین تعویض تسمه تایم ماشین را از او پرس‌وجو کنید.

چگونه بفهمیم تسمه تایم با فرسوده شده است؟

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد تسمه تایم شما خراب شده است و قبل از پارگی باید اقدام به تعویض آن کنید تا در آینده به موتور ماشین شما آسیبی نرسد، در ادامه به بعضی از این نشانه‌ها اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

ماشین بد استارت می‌خورد:

درصورتی‌که ماشین شما به‌خوبی استارت نمی‌خورد بهتر است یک نگاهی به تسمه تایم آن بیندازید، وقتی که تسمه تایم خراب شود، زمان‌بندی ماشین به‌درستی انجام نشده و میل‌لنگ و میل سوپاپ به‌خوبی نخواهند چرخید، این عدم هماهنگی موجب می‌شود تا قطعات دیگر ماشین نیز دچار اشکال شوند و ماشین به‌درستی استارت نخورد، و نشان می‌دهد که الان زمان تعویض تسمه تایم است.

افزایش دور موتور:

درصورتی‌که دور موتور شما به شکل عجیبی افزایش پیدا می‌کند نشان‌دهنده اخلال در تسمه تایم است، درصورتی‌که تسمه تایم مشکل داشته باشد و یا شل شده باشد، اگر دور موتور شما به 2 الی 4 هزار دور در دقیقه می‌رسد زمان تعویض تسمه تایم فرارسیده است.

دندانه‌های فرسوده:

استفاده زیاد از تسمه تایم موجب فرسوده شدن دندانه‌ها می‌شود با فرسودگی دندانه‌ها امکان لیزخوردن تسمه تایم افزایش می‌یابد، به همین دلیل بهتر است که به دفترچه کاتالوگ نگاه کرده و پس از میزان پیمایش مورد انتخاب کارخانه تسمه تایم را تعویض کنید.

افزایش دود ماشین:

وقتی که تسمه تایم فرسوده شود فشار زیادی به قطعات دیگر خودرو وارد شده و این امر موجب افزایش دود خروجی از اگزوز می‌شود اگرچند روز است که احساس می‌کنید که دود اگزوز شما افزایش‌یافته است زمان تعویض تسمه تایم ماشین شما فرا رسیده است.

چگونه عمر تسمه تایم ماشین را افزایش دهیم:

چه بخواهید چه نخواهید عمر تسمه تایم شما تمام می‌شود و حتماً باید بعد دو سال آن را تعویض کنید، اما اگر می‌خواهید که تسمه تایم شما حداقل دو سال کار کند بهتر است که از آن درست استفاده کنید، رانندگی با دور موتور بالا علاوه بر فرسایش تسمه تایم به دیگر قطعات خودرو نیز آسیب وارد خواهد کرد.

نکاتی که باید درباره تسمه تایم به آن توجه کنیم:

سعی کنید زمان‌هایی برای خود مشخص کنید تا بتوانید به‌صورت منظم تسمه تایم ماشین را چک کنید، همان‌طور که اشاره کردیم تسمه تایم قطعه بسیار مهمی است و پارگی آن مساوی است با آسیب جدی به ماشین.

تسمه تایم نباید تا بخورد وقتی که تسمه تایم جدیدی می‌خرید حتماً سعی کنید که تسمه تا نخورد، همچنین روی محل قرارگیری تسمه تایم در داخل خودرو وسایل سنگین قرار ندهید تا تسمه تایم آسیبی نبیند.
هنگامی که می‌خواهید تسمه تایم را تعویض کنید واتر پمپ و هرزگرد ماشین را نیز چک کنید و از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کنید، زیرا خرابی این قطعه‌ها می‌تواند آسیب جدی به تسمه تایم وارد کند و تعویض کردن آن چیزی جز هزینه اضافی نخواهد بود.

حتماً قبل از خرید تسمه تایم آن را کامل بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید، همچنین فراموش نکنید که لبه‌های تسمه را کامل چک کنید.

نتیجه‌گیری:

درصورتی‌که از اطلاعات بالا استفاده کنید دیگرموتور شما به دلیل پارگی تسمه تایم آسیب نخواهید دید، تسمه تایم یکی از پرخرج‌ترین قطعات ماشین است و درصورتی‌که آسیب ببیند و به آن توجهی نشود می‌تواند موجب خرج‌تراشی بسیار زیادی می شود، بنابراین اگر دوست ندارید که هزینه‌های اضافی بتراشید حتماً به تسمه تایم خود اهمیت دهید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد