اونس طلا2315.23
مظنه14,761,000
18 گرم3,407,500
ارزش سکه33,256,533
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,800,000
ربع15,100,000

دیاگ چیست و چه کاربردی دارد

دهه 80 میلادی زمان آغاز کار دستگاه دیاگ بود، دستگاهی که پس از تولید موجب تحول در تعمیرات ماشین شد، در گذشته عیب‌یابی خودروها کاری بسیار سخت بود اما خوشبختانه امروزه با وجود انواع دستگاه دیاگ عیب‌یابی خودرو کاری بسیار آسان شده است

به گزارش سایت طلا،دهه 80 میلادی زمان آغاز کار دستگاه دیاگ بود، دستگاهی که پس از تولید موجب تحول در تعمیرات ماشین شد، در گذشته عیب‌یابی خودروها کاری بسیار سخت بود اما خوشبختانه امروزه با وجود انواع دستگاه دیاگ عیب‌یابی خودرو کاری بسیار آسان شده است و حتی افراد عادی نیز می‌تواند با کمک دستگاه دیاگ خودرو خود را عیب‌یابی کنند، با ما همراه باشید تا بررسی کنیم دیاگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیاگ چیست؟

در زمان‌های قدیم تعمیرات خودرو کاری سخت و نفس‌گیر بود و تعمیرکاران برای عیب‌یابی خودرو مجبور بودند تا تمامی قطعات خودرو را بررسی کنند که این کار بسیار سخت و هزینه بر بود، برای همین تولیدکنندگان خودرو به فکر چاره افتادند تا این موضوع را کاملاً حل کنند.

خودروسازان با قراردادن کامپیوترهای هوشمند درون خودروها این مشکل را حل کرده‌اند، بنابراین امروزه درصورتی‌که قطعه‌ای از خودرو به‌خوبی عمل نکند این کامپیوتر به تعمیر کاران هشدار خواهد داد تا مشکل آن قطعه را حل کنند تا عملکرد خودرو دچار مشکل نوشد.

حالا بیایید پاسخ دهیم که دیاگ چیست؟ اهمیت دیاگ در اینجا مشخص می‌شود، دیاگ‌ها کدهای کامپیوتر ماشین را می‌خوانند و آن را روی گوشی و یا کامپیوتر شخصی مکانیک ارسال می‌کنند و مکانیک با کمک این دستگاه می‌تواند ایراد ماشین را پیدا کرده و هرچه سریع‌تر شروع به تعمیر ماشین کند.

دیاگ چگونه عمل می‌کند؟

حالا که فهمیدیم دیاگ چیست؟ بهتر است ببینیم که این دستگاه چگونه عمل می‌کند؛ کامپیوترهای خودرو دارای یک درگاه مخصوص به نام obd دارند و تعمیرکاران دستگاه دیاگ را به این درگاه متصل می‌کنند تا دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو متصل شود و بتواند کدها و اطلاعات مربوط به کامپیوتر را استخراج کرده و به کامپیوتر شخصی ارسال کند.

می‌توان گفت تقریباً تمامی خودروهای تولید شده امروزی دارای درگاه obd هستند و این امر موجب راحتی تعمیرکاران شده است، علاوه‌برآن کیفیت تعمیرات ماشین‌ها نیز افزایش پیدا کرده است زیرا تعمیرکاران به طور کامل می‌دانند که کدام قسمت از ماشین دچار ایراد شده است و خیلی سریع آن ایراد را رفع می‌کنند.

کدام مشکلات خودرو با دیاگ قابل‌شناسایی است؟

سال تولید و مدل خودرو می‌تواند روی کارایی دیاگ تأثیر بگذارد، برای مثال خودروهای جدیدتر و مدل بالاتر دارای سنسورهای بیشتری هستند، بنابراین این سنسورها اطلاعات بیشتری در اختیار تعمیر کاران خواهد داد، هرچه تعداد این سنسورها کمتر باشد دیاگ اطلاعات کمتری را استخراج خواهد کرد.

یکی از مواردی که دیاگ می‌تواند شناسایی کند دست‌کاری کیلومترشمار است، هرچقدر که عدد کیلومترشمار را تغییر دهید اطلاعات عدد واقعی درون سنسورهای کیلومترشمار قرار دارد و وقتی دیاگ به کامپیوتر خودرو وصل شود می‌تواند این اطلاعات را استخراج کند، درصورتی‌که فرد کلاهبردار حرفه‌ای باشد می‌تواند اطلاعات سنسور را نیز دست‌کاری کند که در این صورت کاری از دست سنسورها برنمی‌آید.

از مواردی که با دیاگ قابل‌شناسایی است می‌توان به گزینه‌های پایین اشاره کرد:

دور موتور
ولتاژ باتری
سرعت خودرو
استپر موتور
وضعیت سیستم تهویه
وضعیت ترموستات کولر
دما و فشار هوای منیفولد
وضعیت پاشش سوخت به انژکتور
شارژ کویل ها
ولتاژ سنسور اکسیژن
دمای آب رادیاتور
ولتاژ فن‌های خودرو
گشتاور موتور
زاویه دریچه کولر
شیر برقی کنیستر

مکانیک‌ها می‌توانند برای شناسایی مشکلات بالا از دستگاه دیاگ استفاده کنند.

کی از دیاگ استفاده کنیم؟

حال که فهمیدیم که دیاگ چیست؟ بهتر است بدانیم که کی از دیاگ استفاده کنیم؛ استفاده از دیاگ به مکانیک خودروی شما بستگی دارد زیرا دیاگ یک وسیله کمکی برای مکانیک‌ها است تا بتوانند ماشین شما را عیب‌یابی کنند، درصورتی‌که مکانیک خودروی شما حرفه‌ای باشد می‌تواند به‌راحتی بدون نیاز به دیاگ مشکل خودرو شما را شناسایی کند.

دیاگ زدن خودرو هزینه‌ای ندارد و استفاده از دستگاه دیاگ یک آپشن رایگان محسوب می‌شود، این در صورتی است که بعد از دیاگ زدن و عیب‌یابی، ماشین خود را برای تعمیر در اختیار مکانیک قرار دهید، درصورتی‌که می‌خواهید از خدمات تعمیرات استفاده کنید دیاگ زدن رایگان است.

دستگاه دیاگ یک وسیله عمومی است و رانندگان عادی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند، درصورتی‌که قطعات خودرو را کامل می‌شناسید می‌توانید خودتان از دستگاه دیاگ برای عیب‌یابی استفاده کرده و ماشین خود را تعمیر کنید، همچنین باید با کدهای عیب‌یابی دستگاه دیاگ نیز آشنا باشید تا در استفاده از این دستگاه دچار مشکل نشوید.

بهترین روش برای استفاده از دیاگ چیست؟

ابتدا مکان درگاه obd خودرو را پیدا کنید، این درگاه بیشتر در زیر کاپوت و یا داشبورد ماشین قرار دارد، پس از اینکه دیاگ را به خودرو وصل کرید سوئیچ آن را باز کنید، پس از باز کردن سوئیچ دیاگ باید به کامپیوتر خودروی شما وصل شده باشد، درصورتی‌که دیاگ به خودرو وصل نشد اتصال درگاه را دوباره چک کرده و سوییچ ماشین را باز کنید.

پس از وصل شدن، دستگاه دیاگ خودروی شما را شناسایی خواهد کرد، پس از شناسایی مشخصات خودروی شما در صفحه‌نمایش دستگاه مشخص خواهد شد و شما باید مشخصات خودروی خود را شناسایی کرده و آن را انتخاب کنید.

پس از انتخاب خودروی خود نوبت به انتخاب نوع دیاگ است، برای مثال اگر می‌خواهید از دستگاه دیاگ برای عیب‌یابی سیستم برق خودرو استفاده کنید از قسمت برق خودرو استفاده کنید، پس از انتخاب قسمت موردنظر دستگاه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و اطلاعات موردنیاز را از کامپیوتر خودرو دریافت می‌کند، پس از اتمام دریافت، اطلاعات به‌صورت نمودار و اعداد در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

درصورتی‌که با دیاگ زدن متوجه بروز اشکال شدید یک‌بار آن خطا را پاک کنید، درصورتی‌که با پاک‌کردن اخطار دوباره مشکلی پیش نیامد یعنی مشکل جدی نبوده و رفع شده است، اما درصورتی‌که خطا دوباره نمایان شد نشان‌دهنده اشکال بزرگ‌تر است و شما باید حتماً به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر مشکل خودروی شما را حل کند، حال شما کامل متوجه شدید که دیاگ چیست و می‌توانید به‌راحتی از آن استفاده کنید.

انواع دیاگ خودرو

دیاگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و استفاده کنید، البته این دیاگ‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند و شما باید بسته به شرایط خود بهترین نوع آن را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید، در ادامه به انواع دیاگ موجود در بازار اشاره خواهیم کرد.

دیاگ شرکتی

این دیاگ‌ها صرفاً مخصوص ماشین‌های خاص تولید می‌شوند، به همین علت به این مدل دیاگ شرکتی می‌گویند، برای مثال هر کارخانه تولیدی ماشین می‌تواند برای ماشین‌های خود دستگاه دیاگ‌های مخصوصی تولید کند، این امر موجب می‌شود تا فرایند عیب‌یابی در این ماشین‌ها باکیفیت‌تر انجام شود.

دیاگ‌های شرکتی بر اساس استانداردها و قطعات ماشین موردنظر تولید می‌شوند، برای مثال دیاگ‌های خودرو پزو پارس بیشترین سازگاری را با این مدل ماشین دارند و شاید این نوع دستگاه برای خودروهای پژو 206 کارآمد نباشد.

دیاگ مولتی برند

این نوع دیاگ بر خلاف نسخه‌های شرکتی با تمامی ماشین‌های موجود در بازار سازگاری دارد و شما می‌توانید با کمک این نوع دیاگ تمامی ماشین‌ها را عیب‌یابی کنید، این مدل از دیاگ‌ها برای تعمیر کاران مناسب‌تر است زیرا آن‌ها روزانه با انواع ماشین‌ها سروکار دارند و تهیه دیاگ مخصوص برای هر خودرو کاری پرهزینه است.

سخن پایانی

در پایان متوجه شدیم که دیاگ چیست و چگونه عمل می‌کند، همچنین با انواع دیاگ نیز آشنا شدیم، همان‌طور که گفتیم افراد عادی نیز می‌توانند از دستگاه‌های دیاگ جهت عیب‌یابی خودروی خود استفاده کنند، در صورت عیب‌یابی کردن سعی کنید جهت تعمیر خودرو به یک متخصص مراجعه کنید و خودتان تعمیرات را انجام ندهید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد