اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آمادگی هند برای گشایش خط اعتباری به منظور همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران

وزیر خارجه هند در دیدار با امیرعبداللهیان از آمادگی کشورش برای گشایش خط اعتباری به منظور همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش سایت طلا ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در شهر مونیخ حضور دارد، دیشب (جمعه) ۲۹ بهمن ماه با «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه و اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

* توافق ایران و هند برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فارغ از تحولات وین

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند در این دیدار در مورد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین فارغ از تحولات در وین توافق کردند.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مونیخ در دیدار با همتای آلمانی با بیان این‌که اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت، توصیه کرد که طرف مقابل در این گام‌های آخر اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.

* آمادگی ایران برای اجرایی کردن پروژه‌های توافق شده با هند/ سفر به دهلی نو در اولین فرصت

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای هندی در مونیخ با اشاره به ظرفیت‌های گسترده برای توسعه و گسترش همه جانبه روابط بین تهران و دهلی نو، بر آمادگی ایران برای اجرایی کردن پروژه‌های توافق شده بین دو کشور تأکید کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از بهبود وزیر امور خارجه هند که به کرونا مبتلا شده بود، به برنامه ریزی برای سفر خود به دهلی نو در اولین فرصت اشاره و ابراز امیدواری کرد تا در این سفر توافقات خوبی برای توسعه و ارتقای بیش از پیش روابط دوجانبه و مشورت و رایزنی در خصوص برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای انجام شود.

به گزارش فارس، قرار بود چندی پیش امیرعبداللهیان در پاسخ به دعوت همتای هندی به دهلی نو سفر کند که به دلیل ابتلای وزیر خارجه هند به کرونا این سفر به تعویق افتاد و در همان زمان هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگار فارس گفت که این سفر در دستورکار قرار دارد و انجام خواهد شد. قبل از آن هم قرار بود حسین امیرعبداللهیان شهریور ماه بنا به دعوت همتای هندی به دهلی نو سفر کند که به دلیل همراهی در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به تاجیکستان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای این سفر به بعد موکول شد.

* آمادگی هند برای گشایش خط اعتباری برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به تأکید کشورش بر توسعه همکاری‌ها با یران در سه حوزه نفت، صنعتی، کشاورزی و تجاری، بر آمادگی هند برای گشایش خط اعتباری برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرد.

وزرای امور خارجه ایران و هند همچنین در این دیدار ضمن گفت‌وگو در خصوص آخرین وضعیت افغانستان، بر دیدگاه مشترک و نزدیک دو کشور در مورد ضرورت تشکیل دولت‌ فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها سیاسی و اقوام در افغانستان تأکید کردند.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند ۱۸ دی مامه در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی‌اش با حسین امیرعبداللهیان خبر داد و با بیان این‌که با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات گفت‌وگو کرده است، افزود: در این گفت‌وگو درباره مشکلات مربوط به کووید-۱۹، چالش‌ها در افغانستان، چشم‌انداز بندر چابهار و پیچیدگی‌های موضوع هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر شد. (اینجا بخوانید)

وزرای خارجه ایران و هند در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند و وزیر خارجه هند در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن دعوت مجدد از همتای ایرانی برای سفر به دهلی نو، آمادگی دولت متبوعش را برای ارسال فوری واکسن‌هایی که به ایران تعهد داده بود اعلام کرد. پیش از این نیز دو وزیر خارجه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند اواسط شهریور ماه در توئیتر در این باره نوشت: «یک تماس تلفنی (برای) تبریک گرم به وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان صورت گرفت. برای تقویت همکاری‌های دو جانبه، توافق شد. بحث‌هایی درباره موضوعات مهم و جدی منطقه‌ای صورت گرفت. از ایران برای تسهیل پروازهای بازگشت ما از افغانستان قدردانی می‌کنیم».

* دیگر رایزنی‌های امیرعبداللهیان در مونیخ

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی، دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه بوسنی، قطر، آلمان، هلند و بلژیک نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز جمعه به مدت سه روز در شهر مونیخ در حال برگزاری است. حسین امیرعبداللهیان بدین منظور دیروز (جمعه) وارد مونیخ شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد