اونس طلا2414.89
مظنه15,406,000
18 گرم3,556,400
ارزش سکه34,709,718
قدیم (بهار)37,800,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,700,000
ربع15,200,000

اردوغان: سفرم به امارات به ارتقای روابط دو کشور می‌انجامد

رئیس جمهورترکیه با اشاره به سفر فردا (دوشنبه) خود به امارات، تاکید کرد که این سفر نشان‌دهنده اهمیتی است که برای روابط دوستانه با امارت قائل است و این سفر فرصت بیشتری را برای توسعه همکاری‌ها فراهم خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، دفتر ارتباطات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مقاله‌ای را که سایت "خلیج تایمز" به مناسبت سفر دوشنبه آتی اردوغان به امارات منتشر کرده، به اشتراک گذاشت.

طبق این مقاله اردوغان اظهار کرد: سفر دوشنبه‌ام به امارات علاوه بر اینکه فرصت بیشتری را برای توسعه روابط و همکاری‌ها میان دو کشور فراهم خواهد کرد، نشان‌دهنده اهمیتی است که برای روابط دوستانه میان دو کشور قائل هستم.

او با اشاره به اهمیت امارات به عنوان بزرگترین شریک تجاری ترکیه در منطقه از افزایش ۲۱ درصدی حجم معاملات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

رئیس جمهور ترکیه ضمن استقبال از توسعه روابط دو کشور در جهت همکاری گفت: این روابط با دیدارهای متقابل شتاب تازه‌ای گرفته است.

او اطمینان داد که توسعه زمینه‌های همکاری میان دو کشور تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد داشت و این نزدیک شدن روابط در زمانی اتفاق افتاد که رقابت جهانی در حال تشدید است.

اردوغان گفت: تمامی کشورهای منطقه برای ترکیه اهمیت دارند و امارات به عنوان بزرگترین شریک تجاری ترکیه در میان کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) اهمیت دارد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: حجم تجارت غیرنفتی ترکیه و امارات در دهه اخیر به حدود ۸۹.۶ میلیارد دلار رسیده و حجم تجارت میان دو کشور از ۷.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ با افزایشی ۲۱ درصدی به ۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است، این در حالی است که هدف دو کشور دوبرابر کردن این عدد طی سال‌های آینده است.

او با اشاره به اینکه ترکیه و امارات از امکان همکاری در مناطق مختلف جهان به ویژه در منطقه مجاور و آفریقا برخوردار هستند، تاکید کرد: ترکیه که به دلیل موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی، زمینه اثربخشی، قدرت تولید و نقشش در تقویت ثبات، به عنوان یک مرکز جذب شناخته می‌شود، همواره از همکاری‌های سازنده استقبال می‌کند.

اردوغان در ادامه گفت: اطمینان دارم ترکیه و امارات می‌توانند به صورت مشترک در صلح، همکاری و شکوفایی منطقه‌ای نقش ایفا کنند، حوزه‌های همکاری و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی دو کشور فرصت بزرگی را در این مرحله ایجاد کرده و تلاش‌های دوجانبه برای تقویت روابط زیرساختی نقش بسزایی در تقویت ثبات جهانی ایفا خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: ترکیه از جمله نادر کشورهایی است که برای برقراری تعادل میان منافع سیاست خارجه خود و صلح و ثبات تلاش کرده و به شدت سعی دارد این اصل را در مورد تمامی طرف‌هایی که با آنها تعامل دارد، اعمال کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه تلاش برای همسو کردن منافع و توسعه زمینه‌های همکاری از طریق سود متقابل و مبارزه مشترک با خطرات از اصول مهم ترکیه هستند، تاکید کرد: ترکیه برای همکاری با همه کشورها و تلاش مشترک در راستای حل مشکلات منطقه‌ای آماده است.

اردوغان افزود: گفتگویی که در دوره اخیر میان ترکیه و امارات گسترش پیدا کرده و یه یک همکاری چشمگیر میان دو کشور تبدیل شده، نشان می‌دهد ما در صورتی که زمام امور را به دست بگیریم، قدرت ایجاد آینده‌ای مشترک را داریم.

او تاکید کرد: ترکیه امنیت و ثبات امارات و تمامی برادران خود در منطقه خلیج (فارس) را از امنیت و ثبات خود جدا نمی‌داند و یکی از دلایل خوشحالی من آغاز صفحه جدیدی از روابط ترکیه-امارات با سفر محمد بن زیاد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی به آنکارا در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه توافقنامه‌های اقتصادی امضا شده در این سفر حاوی نشانه‌های مهمی از آینده روابط میان دو کشور است، گفت: با توافقنامه‌هایی که در حوزه‌های اقتصاد، سرمایه‌گذاری، انرژی، پتروشیمی، تکنولوژی، حمل‌ونق، زیرساخت‌ها، بهداشت، غذا و کشاورزی امضا کردیم، اصول همکاری میان دو کشور در آینده نزدیک را تعیین کردیم.

او افزود: از تغییراتی که شایان ذکر است، امضای یک قرارداد سوآپ با ارز داخلی میان دو بانک مرکزی ترکیه و امارات به ارز حدود پنج میلیارد دلار است.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه به دنبال تقویت همکاری‌ها با امارت در حوزه‌های انرژی، بهداشت، کشاورزی، خدمات لجستیک، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری، گردشگری، تغییرات آب‌وهوا، آب و امنیت غذایی است.

او با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس کشور امارات از روابط دو کشور در طول ۵۰ سال گذشته که بر منافع مشترک ، احترام متقابل و اعتماد متکی بوده، ابراز خرسندی کرد و در پایان این جشن را به مردم امارات تبریک گفت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد