اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود الان نرخ ارز بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بود

استادیار حوزه بانکداری گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود الان نرخ ارز بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بود، هیچ نکته مثبتی در اجرای سیاست ارز ترجیحی برای اقتصاد ندیدیم.

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی و مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امشب یکم دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی و تجزیه و تحلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختند.

علی سعدوندی استاد بانکداری و استادیار سابق دانشگاه وولونگونگ با اشاره به اینکه ارز ترجیحی و ارز چند نرخی در دنیا بر چیده شده است، گفت: نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای در حال توسعه به ندرت چنین سیاست‌هایی را می‌توان پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این نوع سیاست ها تاثیر مخرب شدیدی برای متغیرهای اقتصاد کلان دارد، گفت: متاسفانه نرخ ارز بازار آزاد افزایش پیدا کرده و واقعیت این است که وقتی سیاست های تبعیض قیمت را در پیش می گیریم نرخ بازار جهش پیدا می کند.

این استادیار بانکداری با اشاره به اینکه مقامات دولتی و سیاست گذاران عنوان می‌کنند که بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی شناسند ولی واقعیت‌های بیرونی کاملاً متفاوت است, ادامه داد: نرخ ارز بازار آزاد از نرخ ارز دولتی فاصله پیدا می کند، این مسئله مبنایی برای ایجاد رانت و فساد می‌شود و لذا فساد افزایش پیدا می‌کند، مشکل اینجاست که این موضوع نرخ رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.

سعدوندی با بیان اینکه اگر تمام ۸۵ میلیون نفر ایران تبدیل به پلیس شوند و پیشرفته‌ترین کامپیوترها را بیاوریم و بخواهیم نظارت مطمئنی داشته باشیم موفق نخواهیم شد، گفت: در سالهای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب چنین سیاست‌هایی را تجربه کردیم، ما راهی جز حذف ریشه فساد نداریم، هم اکنون ریشه فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

وی اظهار کرد: چگونه می توانیم این سیاست را توجیه کنیم، توجیه ارز ۴۲۰۰ تومانی این بوده که می‌خواهیم به محرومان و مستضعفان کمک کنیم ،این در حالی است که مطلقاً کمک صورت نگرفته و دهک‌های پردرآمد بیشتر از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند،متاسفانه عمق فقر خیلی شدید است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود الان نرخ ارز بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بود، ادامه داد: هیچ نکته مثبتی در اجرای سیاست ارز ترجیحی برای اقتصاد ندیدیم، ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم را تشدید کرده است، ارز ۴۲۰۰ تومانی را در اختیار افراد خاص قرار دادند و نابرابری در کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه عده ای خاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را استفاده کردند افزود: واقعیت این است که خود این افراد بیش از هر کس دیگری منتفع شدند، اگر منتفع نمی شدند ارز ۴۲۰۰ نمی‌گرفتند ، واقعیت این است که وقتی منتفع شدند تغییر سطح درآمد و ثروت در جامعه ایجاد شد، یک درصد افراد جامعه برخوردار هستند ، جامعه‌ای که دو قطبی شده به اجرای این سیاست دامن می زند.

سعدوندی عنوان کرد: مصرف کشور ما در خصوص روغن دو برابر میانگین جهانی است لذا سیاستگذاری نادرستی صورت گرفته است، در کشور ما بسته حمایت از افراد نیازمند در نظر گرفته شده اما سیاستی را گذاشتیم که همه را در بر گرفته است، اقتصادمان ضعیف‌تر شده و در آن انواع و اقسام فسادها اتفاق افتاده است.

مجوز هدفمند کردن توزیع ارز ترجیحی از سال ۱۴۰۰ صادر شد

رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه سال گذشته بحث هایی درخصوص ارز داشتیم و نهایتاً قرار شد دولت در سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار برای این موضوع در نظر بگیرد و پس از شش ماه این اجازه را دارد که حذف کند، گفت: توزیع مناسب و هدفمند ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به مجوز مجلس ندارد و قبلاً این مجوز در قانون بودجه ۱۴۰۰ داده شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه موازی‌کاری اتفاق افتاده است ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در کشور دیده می شود موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است که در طی سه سال گذشته تشدید پیدا کرده و سیاست‌گذاری کاریکاتوری اعمال شده است.

رضا خواه گفت: از یک طرف دعا کردیم که می‌خواهیم نشاط مردم را حفظ کنیم و کالاهای اساسی را برای مردم تامین کنیم اما به یکباره نرخ ارز ۱۰ برابر شد و زندگی مردم تحت تاثیر قرار گرفت، چگونه می شود این سیاست‌ها را با هم جمع کنیم، افزایش نرخ ارز این چنینی تجربه نکرده بودیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آیا این سیاست درست اجرا شده است، ۴۰ درصد از منابعی که اختصاص داده ایم هدر رفته است، قرار بود برای عموم مردم این تخصیص صورت بگیرد، ارز ۴۲۰۰ تومانی عملاً ارز یارانه‌ای است که آن را دست واردکننده داده‌ایم اما بعد از ترخیص قابلیت کنترل نداشتیم و سیاست اشتباه بد اجرا شده است.

وی با اشاره به ناتوانایی تولید کنندگان مرغ و تخم‌مرغ در برنامه‌ریزی و توزیع نابرابر نهاده در صنعت دام و طیور اظهار کرد: فرصت ۶۵ میلیارد دلاری برای تامین مواد اولیه از دست رفته و در محیط کسب و کار بی ثباتی ایجاد شده است، ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۵ کالای اساسی اختصاص پیدا کرد و این مسئله سبب از بین رفتن ۲۵ بازار مهم کشور شد، مهمترین بیماری اقتصاد ایران بیماری هلندی است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد