اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سوال قدیمی: آیا بازی های ویدیویی برای بچه ها خوب هستند یا بد؟

بررسی جوانب مثبت و منفی انواع بازی های ویدئویی برای کودکان و بزرگسالان

بازی های ویدئویی:

در عصر حاضر، خصوصا با توجه به شرایط کنونی، بازی های ویدیویی بیش از هر زمان دیگری نه فقط برای کودکان محبوبیت پیدا کرده اند بلکه بزرگسالان نیز در سراسر جهان اوقات فراغت خود را صرف بازی می کنند. اما ادعاهایی مبنی بر اینکه بازی ویدیویی باعث خشونت و حتی مشکلات تمرکز می شود وجود دارد و این موضوع برای مدت طولانی طوفانی به راه انداخته و البته هیچ نتیجه مشخصی ندارد، چراکه کسانی هستند که قسم می خورند، انجام این بازی ها کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد، پس حقیقت چیست؟

شاید نتوانیم پاسخ محکمی به این سوال بدهیم، اما می‌توانیم به چند نکته کلیدی در بحث نگاه کنیم. به این ترتیب، می‌توانید برای خودتان و خانواده‌تان تصمیم بگیرید که آیا بازی‌های ویدیویی برای شما خوب هستند یا خیر.

نکات مثبت:

بسته به نوع بازی، آنها می توانند آموزشی باشند.

مطالعات نشان داده است که بازی های ویدیویی می توانند یادگیری را بهبود بخشند. هنگامی که معلمان از بازی های ویدیویی در کلاس استفاده می کنند، نمرات آزمون بهبود می یابد. این بازی‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند مطالب را یاد بگیرند و در موقعیت‌های زندگی واقعی به کار ببرند. در واقع، برنامه‌های آموزشی پزشکی و نظامی تمایل دارند از بازی‌های شبیه‌سازی شده برای آموزش ابزارها و استراتژی‌ها استفاده کنند.

بازی‌های ویدیویی فرآیندهای بصری را بهبود می‌بخشند.

طبق مطالعات انجام شده، نشان داده شده است که انجام بازی های ویدیویی توانایی بازیکنان را در تشخیص تفاوت های ظریف تر در سایه های خاکستری افزایش می دهد. این پدیده به "حساسیت کنتراست بصری" معروف است. علاوه بر این، انجام بازی های ویدیویی ممکن است بینایی افراد کم بینا را نیز بهبود بخشد و به بازیکنان امکان می دهد توانایی خود را در تشخیص بصری جهت حرکت، افزایش دهند.

بازی های ویدیویی می توانند عملکرد اجرایی را نیز افزایش دهند.

اصطلاح "عملکرد اجرایی" برای توانایی یک فرد برای حل سریع و موثر مشکلات استفاده می شود. این بازی‌ها می‌توانند به بهبود چندوظیفه‌ای، افزایش انعطاف‌پذیری ذهنی و حتی از بین بردن زوال عقلی که با افزایش سن روی می‌دهد کمک کنند.

این بازی ها می توانند مهارت های روزمره را بهبود بخشند.

مشخص شده است که انجام بازی های ویدیویی ممکن است هماهنگی چشم و دست را افزایش دهد، دامنه توجه را طولانی تر کند و حتی حافظه و توانایی های تصمیم گیری سریع را بهبود بخشد.

اما معایب:

بازی‌های ویدیویی می‌توانند مردم را خشن‌تر کنند.

محققان ارتباط مستقیمی بین بازی های ویدیویی خشن و افزایش رفتار پرخاشگرانه یافته اند. این امر به ویژه در مورد بازی هایی که اسلحه گرم را در آنها شبیه سازی می کنند صادق است.

بازی های ویدیویی اعتیاد آور هستند.

یک مطالعه نشان داد که از هر 10 گیمر جوان یک نفر «معتاد» است و این اعتیاد، باعث آسیب خانوادگی، اجتماعی، مدرسه یا روانی شده است. در نتیجه برنامه‌های درمانی برای مبارزه با اعتیاد به بازی‌های ویدیویی در سرتاسر جهان ظهور پیدا کرده اند.

این بازی‌ها ممکن است توانایی فرد برای تمرکز را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داده است که بین مدت زمانی که افراد بازی های ویدیویی انجام می دهند و توانایی آنها برای متمرکز ماندن، رابطه عکس وجود دارد. همین مطالعه همچنین نشان می دهد که انجام بازی‌های ویدیویی می‌تواند باعث تشدید تکانشگری در افرادی شود که قبلاً تمایل به این کار داشتند.

بازی های ویدیویی ممکن است افسردگی و اضطراب را افزایش دهند.

درست است که بازی‌های ویدیویی می‌توانند با اضطراب و افسردگی مبارزه کنند، اما هنوز مطالعات دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن این شرایط شوند. یک مطالعه نشان داد دانش آموزان کلاس پنجمی که دو ساعت یا بیشتر در روز بازی های ویدیویی انجام می دهند، نسبت به کسانی که کمتر بازی می کنند، بیشتر در معرض علائم افسردگی هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد