اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرا زنان بیش از مردان دچار فرسودگی شغلی می شوند؟

آمار نشان می‌دهد که به‌طور کلی ‌زنان بیش از مردان دچار استرس و فرسودگی شغلی می‌شوند. چرا؟ و نتیجه آن چیست؟

در نظر‌سنجی از ۳۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان دریافتند که زنان، به‌ویژه مادران به طور بارزی در همه‌گیری کوویدـ۱۹ نسبت به دوران پیش از آن وظایف و مسئولیت‌های بیشتری در مورد فرزندان بر عهده داشتند و این به طور مستقیم بر سلامت آنها اثر گذاشته است.

بسیاری از زنان خود را به عنوان مسئول امور خانه و خانه‌داری می‌شناسند و همه‌گیری باعث تعطیلی همه سیستم‌های حمایتی شد که پیش از این باعث می‌شد بتوانند تعادلی میان کار بیرون و کار در خانه برقرار کنند.

علاوه بر این عوامل دیگری برای فرسودگی شغلی زنان وجود دارد که در این خبر به خلاصه‌ای از آن‌ها پرداخته‌ایم.

آمار نشان میدهد زنان ، به ویژه مادران ، هنوز روزانه بیش از مردان مجموعه ای از مسئولیت های پیچیده را برعهده دارند که بیشتر اوقات ترکیب درهم آمیخته ای از وظایف بدون مزد خانگی و کارهای با دستمزد حرفه ای است .

فرسودگی شغلی

فشار ذهنی برای ایجاد تعادل در چنین وضعیتی چندین دهه است که ادامه دارد اما مراقبت از فرزندان ، وظایف خانگی و شغلی در دوران شیوع کووید .۱۹ نقش مهمی در نمود آشکارتر آن داشته است و زنان را بیشتر از مردان دچار استرس و فرسودگی کرده است.

کارشناسان بر این باورند که یک عامل مشخص برای فرسودگی شغلی زنان وجود ندارد بلکه تلاقی ساختارهای اجتماعی و هنجارهای جنسیتی نقش مهمی در این فرسودگی دارد .

برای مثال نابرابری در محیطهای کاری به طور آشکاری به نقشهای سنتی جنسیتی مربوط است . دستمزد کمتر باعث استرس بیشتر و به طور کلی آسیب به سلامت روانی می شود.

خانه

گزارشات نشان می دهد تعداد زنانی که خود را نسبت به موقعیتهای شغلي " بسیار بلندپرواز " توصیف کرده اند به طور آشکاری در دوران همه گیری کاهش پیدا کرده است .

آمار اداره سرشماری آمریکا هم نشان میدهد در ۱۲ هفته آغاز همهگیری درصد مادران بین ۲۵ تا ۴۴ سال که به دلیل مسائل مربوط به کرونا و نگهداری از فرزندان در خانه نتوانستند کار کنند ۴،۸ درصد افزایش پیدا کرده است در حالی که در همین گروه سنی از مردان تغییری مشاهده نمی شود.

یکی از مهم ترین نگرانی های کارشناسان محیطهای کار این است که اسیب سلامت روانی زنان در محیط های کاری نسلهای آینده را از اهداف بلندپروازانه حرفه ای بازدارد ، به ویژه اگر بخواهند تشکیل خانواده دهند .

همچنین نگرانی هایی در مورد روش های جدید دورکاری یا دوگانه کاری و اثر آن بر نابرابری های و جنسی وجود دارد . زنان به همان اندازه و به همان شدت دیگران کار می کنند اما چون از خانه کار می کنند به موقعیت های شغلی بالاتری دست نمی یابند و این بسیار دلسرد کننده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد