اونس طلا2194.97
مظنه14,176,000
18 گرم3,272,500
ارزش سکه31,938,528
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

چرا وقتی خمیازه می کشیم اطرافیان هم خمیازه می کشند

دلیل مسری بودن خمیازه چیست؟ ممکن است معلم هایتان به خاطر خمیازه کشیدن سر کلاس دعوایتان کرده باشند یا والدین تان با وانمود کردن به خمیازه به شما فهمانده باشند که دیگر وقت خواب است.

خمیازه کشیدن در یک جلسه رسمی بی ادبی است و دیدن کسی که خمیازه می کشد (حتی اگر جلوی دهانش را گرفته باشد) می تواند میل به خمیازه را درون شما هم به وجود بیاورد.

اما دلیل خمیازه کشیدن چیست و چرا مسری است؟ نظریه های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی می گویند خمیازه در حقیقت نفس عمیقی است که به شما کمک می کند اکسیژن بیشتری به بدن تان وارد کنید. با این همه، حقیقت این است که هنوز نظریه ای که همگان بر سر آن توافق داشته باشند وجود ندارد.

چرا انسان ها خمیازه می کشند؟

خمیازه کشیدن یک واکنش غیر ارادی بدوی است. اکثر حیوانات خمیازه می کشند و انسان هم همین طور. پرنده ها، خزندگان، پستانداران و حتی بعضی کوسه ها هم می توانند خمیازه بکشند. و احتمالاً آن ها هم دوست دارند دلیل مسری بودن خمیازه را بدانند!

خمیازه فقط زمانی که خسته هستیم اتفاق نمی افتد. دانشمندان بر این باورند که دلیل خمیازه به درجه حرارت مغز مرتبط است. پژوهش هایی که پیش از این انجام شده نشان می دهد که زمانی که درجه حرارت پایین تر است خمیازه کمتر اتفاق می افتد. خمیازه کشیدن اکسیژن را داخل بدن می کند و بدن برای خنک کردن درجه حرارت مغز از آن استفاده می کند.

چرا خمیازه مسری است؟


چند دلیل وجود دارد: اولین دلیل خستگی است. دلیل دوم منعکس کردن رفتار دیگران است. دیدن فرد دیگری که هنگام یک سخنرانی کسل کنده خمیازه می کشد شما را هم بر آن می دارد که خمیازه بکشید چرا که شما هم در محیط و درجه حرارتی یکسان هستید. از آن جایی که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم در صورتی که رفتاری را ببینیم که به نظرمان برای ما نیز مفید است آن را تقلید می کنیم. کارهای دیگری نظیر خندیدن و خاراندن نیز در این دسته قرار می گیرند.

اگر در جایی گیر کرده اید که اطرافیان مدام خمیازه می کشند و شما نمی خواهید این کار را بکنید، برای چند دقیقه از طریق بینی نفس های عمیق بکشید. این کار می تواند خمیازه تان را قطع کند و یا تعدادش را کاهش دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد