اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تغییرات در روز نیمه‌تعطیل بازار ارز

معرفی رییس‌کل جدید بانک مرکزی، خبر مهمی بود که طی هفته‌های گذشته فعالان بازار ارز در انتظار آن به سر می‌بردند و توانست در روز نیمه تعطیل چهارشنبه، روند معاملات بازار را نزولی کند.

به گزارش سایت طلا، فعالان عمده بازار ارز در هفته‌ای که گذشت سرانجام با رئیس‌کل جدید بانک مرکزی آشنا شدند. مشخص شدن تکلیف مهم‌ترین بازیگر بازار ارز ایران، خبر مهمی بود که معامله‌گران بازار ارز و فعالان اقتصادی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم در انتظار آن، معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام داده بودند و برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند با مشخص شدن آن، معاملات در بازار با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شود. پیش‌بینی که البته به مانند سایر پیش‌بینی‌هایی که در خصوص روند معاملات این هفته بازار ارز صورت گرفته بود، به صورت کامل محقق نشد.

بررسی نمودار تحولات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نمایانگر آن است که در نیمه ابتدایی هفته بازار روندی کم نوسان و آرام را سپری کرده است، اما در نیمه دوم هفته و علی‌رغم تعطیلی روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه، پس از انتشار خبر مهم انتخاب علی صالح‌آبادی و تکمیل آخرین حلقه از تیم اقتصادی دولت سیزدهم، مسیر نمودار بهای معاملات تغییر کرد.

بازار ارز در این هفته کار خود را در حالی آغاز کرد که در هفته پیشین و در سایه انتشار اخباری منفی در خصوص مذاکرات احیای توافق برجام، روندی صعودی پیدا کرده بود. به این ترتیب پیش ازآغاز معاملات این هفته قیمت دلار برای دومین بار طی سال ۱۴۰۰ وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شده بود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بر خلاف روز ششم شهریور ماه دلار تنها ۲۴ ساعت در کانال ۲۸ هزار تومانی مانده بود، این نوبت شاهد تدوام حضور دلار در این کانال تا زمان ایام تعطیلات این هفته خواهیم بود. در این میان حتی برخی از تحلیل‌گران از احتمال ورود قیمت این ارز به کانال‌های بالاتر هم صحبت به میان می‌آوردند.

با این وجود شروع روز کاری شنبه مشخص کرد این گمانه‌زنی‌ها چندان دقیق نبوده و معاملات بازار ارز تحت تاثیر انتشار خبری در رسانه‌های داخلی مبنی بر عزم جدی بانک مرکزی برای ورود به بازار و کنترل روند افزایشی قیمت‌ها، توان لازم را برای تداوم صعود قیمت‌ها نداشت. بنابراین طی روزهای شنبه و یکشنبه بازار ارز با کاهش آرام بهای ارزهای عمده بازار مواجه بود. در این میان اظهار نظر مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز که احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای در شهر وین را بعید توصیف کرده بود، بر این روند کاهشی معاملات تاثیرگذار بود.

هر چند در معاملات روز دوشنبه مجددا بهای دلار و یورو در معاملات افزایش یافت، اما با توجه به آغاز تعطیلات ایام عزاداری پایان ماه صفر به نظر می‌رسید، بازار ارز کار خود را در این هفته بدون نوسان جدی به پایان رسانده است. اما جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، باز هم نشان داد این گمانه دقیق نبوده و بمب خبری بازار ارز در یک روز نیمه تعطیل به صدا در آمد.

برخی تحلیلگران بازار افت بهای معاملات ارزی را پس از مشخص شدن رئیس‌کل بانک مرکزی، تا ۲ هزار تومان نیز پیش‌بینی کرده بودند، اما معرفی علی صالح‌آبادی در روز چهارشنبه که بازار به واسطه تعطیلی روزهای پیشین و پسین، حالتی نیمه تعطیل داشت، باعث شد تا دلار کاهشی حدودا ۲۰۰ تومانی و یورو نیز کاهشی حدودا ۳۰۰ تومانی را پس از دریافت این خبر مهم تجربه کنند.

به این ترتیب مدیریت جدید بانک مرکزی در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که دلار در مرز ۲۸ هزار تومان و یورو در محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد در حال معامله است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در توئیتی که به مناسبت معرفی علی صالح‌آبادی منتشر کرد، یکی از مسئولیت‌های بانک مرکزی در این دوره جدید را «حفظ ارزش پول و مهار تورم» توصیف کرده است و حال باید منتظر ماند تا تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در دوره جدید و تاثیرات آن بر بازار ارز، طی روزها و ماه‌های آتی نمایان گردد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد