اونس طلا2337.71
مظنه14,951,000
18 گرم3,451,400
ارزش سکه33,684,603
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,150,000
نیم24,200,000
ربع14,500,000

اگر یک ماه تمام فست فود بخوریم چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

تصور کنید به شما این اجازه و امکان داده شده است که به مدت یک ماه هر نوع غذای فراوری شده و فست فودی که بخواهید می توانید بخورید. اما پس از این کار چه در اتفاقی در بدن شما می افتد؟

کارشناسان بر این باورند که این نوع مواد‌غذایی باعث زیاد خوردن و افزایش وزن افراد می‌شود.برای مثال تحقیقات در بریتانیا نشان داده است یک نفر از هر چهار بزرگسال و یکی از هر پنج کودک ده تا یازده ساله چاق محسوب می‌شود.

دکتر کریس فن‌تولکین، پزشک و مجری برنامه‌های تلویزیونی می‌گوید:"می‌خواستم ببینم رژیم‌غذایی سرشار از مواد‌غذایی فوق‌فراوری‌شده چه اثری بر من می‌گذارد".

بیماری و اضافه وزن

دکتر کریس فنتولكين ، پزشک و مجری برنامه های تلویزیونی می گوید : " می خواستم ببینم رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی فوق فراوری شده چه اثری بر من می گذارد " .

غذای فرآوری شده

پس از گذشت یک ماه ، کریس گفت دچار کم خوابی ، سوزش معده ، احساسات ناخوشایند ، نگرانی ، سستی و کاهش میل جنسی شده و علاوه بر همه اینها دچار يبوست شدید هم شده بود .

او می گوید : " احساس می کردم ده سال پیر شدم . باور نمی کردم همه این عوارض به دلیل آن رژیم غذایی باشد تا اینکه آن را قطع کردم " .

تغییر شیمی مغز و الگوهای رفتاری

اسکن فعالیت مغزی کریس نشان داد که بخش های مربوط به پاداش در مغز با مناطق کنترل رفتارهای خودکار و تکراری ارتباط پیدا کرده است با اشاره به اینکه این واکنش مشابه همان پاسخ مغز به مصرف موادی است که به طور مرسوم آنها را مواد اعتیادآور می نامیم مانند سیگار ، الکل و مواد مخدر ، او ادامه می دهد : " خوردن موادغذایی فوق فرآوری شده فرمانی بود که مغز به من می داد بی آنکه خودم اصلا بخواهم " .

افزایش هورمون گرسنگی

دکتر هال می گوید : " در این پژوهش دریافتم که افرادی که رژیم غذایی با موادغذایی فوق فرآوری شده داشتند روزانه حدود ۵۰۰ کالری بیشتر مواد غذایی مصرف می کردند و در طول دو هفته حدود یک کیلو اضافه وزن پیدا می کردند " .

آزمایش خون این افراد نشان داد که هورمون ایجاد کننده احساس گرسنگی در بدن کسانی که مواد غذایی فوق فرآوری شده مصرف کرده بودند افزایش و میزان هورمونی که باعث احساس سیری می شود کاهش پیدا می کرد .

فست فود

این نتایج تجربه کریس را تائید می کرد ، در آزمایشی که انجام داد هورمون گرسنگی اش ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد که باعث مصرف بیشتر مواد غذایی می شد .

میل وافر به خوردن

شواهدی وجود دارد که مواد غذایی با کربوهیدرات و چربی بالا ( مانند بیشتر خوراکی های فوق فرآوری شده ) می توانند مراکز مربوط به پاداش ، احساس و انگیزه را در مغز فعال کنند .

در پژوهشی دریافتند که هرچه بیشتر تجربه پاداش در برابر موادغذایی داشته باشیم برای رسیدن به همان میزان لذت مقدار بیشتری از آن مواد غذایی مصرف می کنیم .

بسیاری از مواد غذایی فوق فرآوری شده از انواع سیستم های کنترل کیفیت هم عبور می کنند تا " عالی " شوند . مزه ، میزان نمک ، احساس آن در دهان ، جویدن و حتی صدایی که در هنگام خوردن تولید می کند به دقت تنظیم می شود .

در نهایت پزشکان دریافته اند که خوردن غذاهای فرآوری شده می تواند شما را تا حد زیادی بیماری کند و کارکرد روزمره بدن شما را بهم بریزد اما استفاده گاه به گاه از این غذا ها نمی تواند آسیبی جدی به سلامتی شما وارد کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد