اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آکهی

بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا را بشناسید

در لیست بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا، استرالیا و برزیل کشورهایی با بیشترین و بزرگترین منابع آهن در جهان به شمار می‌روند.

در لیست بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا، استرالیا و برزیل کشورهایی با بیشترین و بزرگترین منابع آهن در جهان به شمار می‌روند. علت تهیه چنین لیستی، به اهمیت سنگ آهن در زندگی بشر باز می‌گردد. سنگ آهن، ماده اولیه اصلی تولید انواع مقاطع فولادی است. شمش فولادی، انواع تیرآهن، میلگرد، پروفیل، نبشی و ... با استفاده از سنگ آهن تهیه می‌شوند.

ردپای فولاد در همه بخش‌های زندگی انسان و در صنایع مختلف قابل مشاهده است. در اغلب وسایل مورد استفاده ما، فولاد نقشی هر چند کوچک، ایفا می‌کند. با توجه به اینکه سنگ آهن ماده اولیه تولید مقاطع فولادی است، با تغییر قیمت آن، قیمت مقاطع فولادی چون قیمت تیرآهن، میلگرد و نبشی تغییر خواهد کرد.

با توجه به توضیحات مذکور و اهمیت سنگ آهن، بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا در ادامه معرفی خواهند شد. با آیرومارت همراه باشید.

معادن بزرگ سنگ آهن جهان

حال ببینیم کدام معادن در صدر لیست بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله 10 معدن بزرگ را معرفی و ویژگی‌های بارز آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

معدن هامسرلی (Hamersley)

معادن هامرسلی که تحت اختیار شرکت ریو تینتو است، یکی از بزرگ‌ترین مراکز استخراج سنگ آهن جهان محسوب می‌شود. سنگ آهن هامرسلی با 62 درصد خلوص استخراج می‎گردد و در دسته بهترین سنگ آهن‌های جهان قرار دارد.

معادن سنگ آهن در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا، ذخایر سنگ آهن براکمن، مارا مامبا و پیسولیتن را در برگرفته‌اند. بزرگترین معدن حوزه هامرسلی، بروکمن است و پس از آن وسترن ترنر سنکلین، ماراندو، یاندیکوگینا و نامولدی در این حوزه قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارشات ارائه شده، در سال 2018 تولید این معادن 220 میلیون تن بوده است.

معدن سنگ آهن کاراجاس (Carajas)

معدن کاراجاس، یکی دیگر از بزرگترین معادن سنگ آهن در جهان، واقع شده در ایالت پارا در برزیل، از جمله دارایی‌های شرکت برزیلی واله است. ذخایر احتمالی این معدن به طور تقریبی 7.2 میلیارد تن ثبت شده است. این معدن با فرود ناموفق و اتفاقی هلیکوپتری در دهه 1960 کشف شد. معدن کاراخاس علاوه بر سنگ آهن با خلوص 66 درصد منبعی غنی از ذخایر منگنز، مس، آلومینیوم، طلا و قلع است.

معادن غنی سنگ آهن در برزیل، آن را به یکی از مراکز بزرگ استخراج و صادرات سنگ آهن در جهان تبدیل کرده است. میزان صادرات و عرضه و تقاضای جهانی بر قیمت سنگ آهن برزیل تاثیر می‌گذارند و از این رو، قیمت آهن و و مقاطع فولادی ناشی از آن در کشورها مشخص می‌شود.

پروژه S11D معدن serra Sul در مجتمع معدنی کاراخاس، در سال 2016 آغاز شد و در سال 2018 به ظرفیت برداشت 90 میلیون تن سنگ آهن در سال رسید. عمر معدن کاراجاس تا سال 2058 تخمین زده شده است.

معدن چیچستر هاب (Chichester Hub)

ذخایر سنگ آهن معادن چیچستر هاب در شمال غربی استرالیا قرار گرفته‌اند. راه‌اندازی این معدن در سال 2008 آغاز شد و تنها پس از گذشت 5 سال، به یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا تبدیل شد. از معدن چیچستر هاب، مقادیر قابل توجهی سنگ آهن استخراج شده که خلوص آن‌ها در حدود 58 درصد است. در سال 2019، حدود 100 میلیون تن از این معدن استخراج شد.

عرضه و قیمت ذخایر این معدن نیز بر قیمت مقاطع فولادی موثر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت آهن آلات، می‌توانید با کارشناسان شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا تماس حاصل فرمایید.

معدن سنگ آهن یاندی (Yandi)

معدن سنگ آهن یاندی، یکی دیگر از معادن بزرگ جهان است که در استرالیا قرار دارد. این معدن تحت اختیار شرکت بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) است. در سال 2020 ظرفیت سالانه آن حدود 80 میلیون تن ثبت شده است.

معدن مونت ویل بک (Mount Whaleback)

همانند معدن یاندی، معدن مونت ویل بک نیز از جمله معادن تحت اختیار شرکت بی اچ پی بیلیتون است. معدن ویل بک یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن روباز جهان است که 1.5 در 5 کیلومتر ابعاد دارد. این معدن که در غرب استرالیا قرار گرفته است از جمله معادن غنی از سنگ آهن با خلوص 69 درصد است.

ظرفیت سالانه بهره وری از این معدن که عمر آن را تا سال 2045 تخمین زده اند، به 80 میلیون تن در سال 2017 نیز رسیده است. آخرین میزان بهره‌وری در سال 2020 در حدود 77 میلیون ثبت شده است.

معدن سیشن (Sishen)

معدن سیشن، در نزدیکی شهر معدنی کاتو در استان کیپ شمالی آفریقای جنوبی واقع شده است. ذخایر این معدن 918.9 میلیون تن ثبت شده که درصد احتمالی خلوص آن 59.2 درصد است. این معدن که یکی از معادن بزرگ سنگ آهن در جهان است، سالانه بیش از 20 میلیون تن برداشت دارد. در سال 2019 و 2020 به ترتیب مقدار 29 و 25 میلیون تن برداشت سنگ آهن از این معدن انجام شده است.

معدن سیماندو (Simandou)

معدن سیماندو، یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن در جهان است که در منطقه نئوکوره جنوبی و جنوب شرقی گینه قرار گرفته است. این معدن در سال 2002 کشف شد اما مشکلات حقوقی چون اتهامات فساد و رشوه به بهره‌برداران، بهره‌وری از آن را به تاخیر انداخت. البته هزینه‌های زیرساختی عظیم برای توسعه، از جمله موانع راه‌اندازی آن بودند.

این معدن با دارا بودن سنگ آهن با خلوص 65.5 درصد آهن در سال 2015 به بهره‌برداری رسید. توسعه معدن با همکاری ریو تینتو و شرکت چین آلکو انجام شد. عمر معدن که به چهار بلوک شمالی و جنوبی تقسیم شده، در سال 2016، حدود 40 سال تخمین زده شده است.

وضعیت معادن سنگ آهن ایران

ایران، یکی از کشورهای غنی از منابع سنگ آهن است و دو معدن بزرگ غنی و بزرگ چادرملو چغارت را در خود جای داده است.

معدن سنگ آهن چغارت، به عنوان عضوی از بزرگترین معادن آهن ایران، در بافق یزد واقع شده است. معدن سنگ آهن چغارت مواد اولیه مورد نیاز شرکت ذوب آهن را تامین کرده و تغذیه این کارخانه را بر عهده دارد. به طور کلی، منطقه بافق سرشار از منابع معدنی است و یکی از نواحی مهم منبع سنگ آهن در کشور محسوب می‌شود.

معدن سنگ آهن چادرملو در قلب کویر مرکزی ایران و با فاصله 180 کیلومتری شمال شرقی یزد واقع شده است. سنگ آهن معدن چادرملو 55.3 درصد خلوص دارد و در تولید بسیاری مقاطع فولادی کشور چون تیرآهن، نبشی، پروفیل و ... استفاده می‌شود. در حال حاضر چادرملو، بزرگترین معدن منبع تولید کنسانتره در کشور به شمار می‌رود.

معدن دیگری که از مهمترین منابع سنگ آهن ایران محسوب می‌شود، معدن سنگ آهن گل گهر است. این معدن در سیرجان واقع شده و یکی از معادن بزرگ در خاورمیانه است. در لیست تولیدات این منبع گندله و کنسانتره سنگ آهن و سنگ دانه‌بندی قرار گرفته است.

به طور کلی، علاوه بر این معادن سنگ آهن، ذخایر معدنی بسیاری در ایران واقع شده‌اند که آن را به بهشت معادن تبدیل کرده‌اند. با این حال، ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان شناخته نمی‌شود و در لیست بزرگترین معادن سنگ آهن در دنیا قرار نمی‌گیرد.

سیاست‌های داخلی، با خروج مواد اولیه خام از کشور مخالف بوده و معتقدند، در صنایع داخلی باید از این منابع استفاده کرد. سنگ آهن تصفیه شده داخلی و کنسانتره آهن در کارخانجات تولید شمش فولادی، نبشی، تیرآهن، میلگرد و ... نظیر ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد اکسین و ... استفاده می‌شود.

شایان ذکر است، قیمت سنگ آهن داخلی نیز تحت تاثیر قیمت‌های جهانی، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تغییر می‌کند. بنابراین، با تاثیر این عوامل بر قیمت سنگ آهن، قیمت مقاطع فولادی نیز تغییر خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد