اونس طلا2194.84
مظنه14,176,000
18 گرم3,272,500
ارزش سکه31,938,528
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

وزیر دارایی فراری افغانستان: کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است و ارزش پول ملی سریعا افت می‌کند

وزیر دارایی سابق افغانستان تاکید کرد، اقتصاد کشورش احتمالا ظرف چند روز فرو می‌پاشد و ارزش پول ملی افغانستان به سرعت افت خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از بیزینس اینسایدر، خالد پاینده، وزیر دارایی سابق افغانستان در جریان سخنرانی در دانشگاه "جورج تاون" گفت: سرعت فروپاشی دولت افغانستان برای همه شوکه‌کننده بود.

پاینده ۱۰ اوت از سمت خود به عنوان وزیر دارایی موقت افغانستان استعفا داد و چند روز قبل از فروپاشی دولت، این کشور را ترک کرد.

وی گفت: من استعفانامه خود را تقدیم کردم اما تا سه روز هیچ پاسخی از جانب اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دریافت نکردم و به همین خاطر وسایل خود را جمع کرده و از افغانستان خارج شدم.

اشرف غنی در تاریخ ۱۵ اوت از افغانستان فرار کرد.

پاینده گفت: اقتصاد افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ میلادی به طور میانگین سالانه حدود ۱۰ درصد رشد داشت. اما این رشد طی سال‌های اخیر به شدت افت کرد و اساسا به صفر رسید.

به گفته بانک جهانی، اقتصاد افغانستان در سال ۲۰۲۰ به ۱.۹ درصد افت کرد.

پاینده تاکید کرد: در حال حاضر، اوضاع واقعا بد به نظر می‌رسد. همه چیز انگار یخ زده است چرا که همه چیز فروپاشیده، بانک‌ها تعطیل شده‌اند و شما نمی‌توانید حتی امیزان بدی اوضاع را تصور کنید.

پس از آنکه طالبان زمام امور افغانستان را در دست گرفت، گل آقا اشکزای، یکی از اعضای خود را به عنوان وزیر دارایی منصوب کرد.

سازمان ملل که اشکزای را در سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست افراد و گروه‌های تحت تحریم اقتصادی قرار داد، اعلام کرده که گل آقا اشکزای قبلا رهبری کمیسیون مالی طالبان را برعهده داشت.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، مادامی که هیچ شفافیتی درخصوص احتمال به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان از سوی جامعه بین‌الملل وجود نداشته باشد، افغانستان نمی‌تواند به کمک‌های میلیون دلاری دسترسی داشته باشد.

پاینده گفت: بدون کمک‌های مالی خارجی، نجات اقتصاد افغانستان از فروپاشی غیرممکن است.

وی افزود: حتی اگر نیرو و کارمند داشته باشید، اما بانک جهانی بودجه را مسدود کند چگونه می‌خواهید حقوق افراد را پرداخت کنید؟ این واقعا دشوار است.

پاینده همچنین تاکید کرد: دسترسی کامل طالبان به کل منابع مالی فاجعه‌آمیز است. شما با یک سازمان تروریستی که با القاعده و دیگر گروه‌ها همکاری دارد، سر و کار دارید. قرار دادن چنین حجم از سرمایه در اختیار طالبان نه برای آمریکا و نه برای امنیت جهانی خوب نیست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد