اونس طلا2321.97
مظنه15,166,000
18 گرم3,501,000
ارزش سکه34,168,998
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم24,000,000
ربع15,000,000
گزارش آگهی

کولینگ تاور (برج خنک کننده) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

صنعت گستردگی بسیار زیادی دارد که قطعاً شناخت تمام تجهیزات و بخش ‌های آن برای همه افراد امکان پذیر نیست.

صنعت گستردگی بسیار زیادی دارد که قطعاً شناخت تمام تجهیزات و بخش ‌های آن برای همه افراد امکان پذیر نیست. با وجود تمام پیچیدگی ها گاهی به تجهیزاتی می رسیم که در عین پیچیدگی عملکرد جالبی دارند. برای برخی از تجهیزات تنها یک کاربرد تعریف می ‌شود اما آنقدر کاربری مهمی دارند که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می ‌گیرند. کولینگ تاور دقیقاً یکی از این تجهیزات است که بسیاری از صنایع به آن وابسته هستند. کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده آب به عنوان رایج ترین منبع آب سرد کن صنعتی شناخته می ‌شود. از آنجا که این سیستم سالیان درازی است مورد استفاده قرار می ‌گیرد، پیشرفت چشمگیری در ساختار برج خنک کننده دیده می ‌شود و این رشد سبب کارایی بهینه آن شده است. در ادامه بیشتر به تعریف این سیستم می ‌پردازیم.

کولینگ تاور دستگاهی است که در سیستم‌ های برودتی تهویه مطبوع و یا دستگاه های صنعتی، حرارت مازاد غیر قابل استفاده را از آب های داغ گرفته و به هوای آزاد منتقل می کند. در گذشته بیشتر برج های خنک کننده به صورت سازه های بتنی یا فلزی گالوانیزه ایجاد می شدند که به دلیل ضعف در مهندسی سازه، معایب زیادی داشتند. به عنوان مثال: استفاده از فن‌های خلزونی یا سانتریفیوژ در آن ها سر و صدای زیادی ایجاد می کرد، چون فن های حلزونی لرزش زیادی داشتند، وجود بدنه فلزی نیز بر شدت لرزه ها می افزود. از طرفی زنگ زدگی و رسوب گذاری در این برج ها بسیار زیاد بود. این نوع سیستم‌ها به مرور به حاشیه رفتند و برج های خنک کننده برودتی با بدنه فایبرگلاس مورد توجه و استفاده قرار گرفتند.از طرفی نیز استفاده از پروانه های پلیمری با صدای بسیار کم در این برج های کامپوزیتی بر محبوبیت آن ها افزود.

انواع برج خنک کننده

قبل از این که به بررسی کاربردهای برج خنک کننده بپردازیم، انواع کولینک تاور را معرفی می کنیم. این نوع برج خنک کننده با توجه به روش تبخیر در دو نوع مدار باز و مدار بسته تولید می ‌شوند. در زیر نحوه عملکرد آن ها را شرح می دهیم.

برج خنک کننده مدار باز: این نوع کولینگ تاور با نام های مختلفی از جمله برج خنک کننده مرطوب، تبخیری یا تر شناخته می ‌شود. در واقع تمام این نام ها به یک نوع سیستم اشاره دارند. در این سیستم آب داغ برای خنک کاری وارد برج می ‌شود و در یک محیط باز درون برج به گردش در می آید. در این حالت آب داغ به صورت مستقیم با هوای اتمسفر تماس پیدا کرده و گرمای خود را به هوا می دهد. وقتی آب داغ با هوا برخورد می کند، به دلیل باز بودن فضا بخشی از این آب تبخیر می شود. هر چند در این سیستم راندمان خنک کاری بالا است اما بخشی از آب آن تبخیر می شود و باید به ازای آب تبخیری ، آب در مدار سیستم جایگزین شود. می توان چنین گفت که سیستم تبخیری برج خنک کننده، با مصرف آب همراه است.

این نوع برج خنک کننده از لحاظ نحوه ایجاد جریان هوا در دو نوع مختلف وجود دارد. نوع اول کولینگ تاور مدار باز با جا به جایی اجباری هوا است که در آن یک عامل خارجی جریان هوا را درون برج ایجاد می ‌کند. به عنوان مثال در این مدل از فن های محوری یا سانتریفیوژ برای جریان هوا استفاده می ‌شود. در نوع دوم که به آن برج خنک کننده مدار باز با جا به جایی طبیعی هوا گفته می ‌شود، جریان هوا بر اساس یک جریان جا به جایی کاملاً طبیعی ایجاد می ‌شود و هیچ گونه نیروی خارجی در آن دخالت ندارد. ارتفاع زیاد برج کننده در این جریان بی تاثیر نیست. از طرف دیگر جریان هوا و آب در این مدار نیز به دو شکل جریان مخالف و جریان متقاطع انجام می‌ شود. ناگفته نماند شکل جریان با نوع جا به جایی هوا ارتباطی ندارد. در جریان مخالف، ذرات آب و هوا در یک امتداد یکسان جریان دارند اما جهت آن ها مخالف هم است. در جریان متقاطع نیز ذرات آب و هوا در امتداد عمود بر هم جریان دارند.

برج خنک کننده مدار بسته: به این نوع برج ها کولینگ تاور هوا خشک یا هوا خنک هم می گویند چون رطوبت مستقیماً وارد هوای اتمسفر نمی شود و تبخیری صورت نمی گیرد. عملکرد این سیستم به این صورت است که آب داغ در یک مسیر بسته و بدون تماس مستقیم با هوا حرارت خود را به هوای اتمسفر منتقل می کند. چون در این سیستم تبخیر اتفاق نمی افتد، آبی مصرف نمی شود. در این مدار، آب داغ داخل لوله ها جریان می یابد و گرمای اضافی آن از طریق دیواره لوله ها به هوایی که به وسیله فن دمیده می ‌شود، انتقال می یابد. از آنجا که در این نوع کولینگ تاور سیال در یک مسیر کاملاً بسته حرکت می کند و با هوا تماس مستقیم ندارد، این امکان فراهم شده است که به جای آب داغ هر نوع سیال دیگری را داخل لوله ها جاری کرده و خنک کرد.

کاربردهای کولینگ تاور

این نوع برج خنک کننده در هر بخشی از صنعت و سیستم های برودتی که به آب خنک نیاز دارند، استفاده می ‌شود. در زیر برخی از کاربردهای این سیستم را برمی شماریم.

صنایع نفت و پالایشگاه ها
نیروگاه های حرارتی و اتمی
کارخانجات شیمیایی
کارخانجات مواد غذایی و دارویی
کوره های القایی
صنایع تولید پلاستیک و لاستیک
صنایع تولید خودرو
صنایع ذوب فلزات ریخته گری
صنایع تولید سرامیک و غیره

معتبر ترین فروشگاه اینترنتی برای خرید کولینگ تاور

از آنجا که برج خنک کننده در صنایع مختلف و سیستم های سرمایشی اهمیت زیادی دارد، انتخاب یک شرکت معتبر برای خرید از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید شرکتی را برای خرید انتخاب کنید که مطمئن باشید به افزایش کیفی و ارتقا کیفیت این سیستم ها اهمیت زیادی می دهند. شرکت تهویه مطبوع هورسان با بیش از ده سال سابقه مدیریتی و بهره مندی از تیم مهندسین مشاور و با تجربه بهترین سیستم‌ های تهویه مطبوع را طراحی کرده و ارائه می دهد. این شرکت با ارائه خدماتی از جمله مشاوره مهندسی شده با بررسی شرایط هر پروژه و مطابق با خواسته شما بهترین گزینه را به شما معرفی می کنند. هورسان خدمات پس از فروش نیز دارد و در اجرا، نصب و راه اندازی تجهیزات خدمات ارزنده ای ارائه می دهد. برای خرید انواع کولینک تاور و کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر وارد سایت هورسان توان سپند شوید.

https://tahviehoorsan.com/

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد