اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
گزارش آگهی

گذر از موانع مالی و مالیاتی در کسب‌وکارها

یکی از مهم‌ترین مسائلی که شرکت‌ها در طول دوره فعالیتشان به طور دائمی با آن سروکار دارند، مسائل مالی و مالیاتی است

یکی از مهم‌ترین مسائلی که شرکت‌ها در طول دوره فعالیتشان به طور دائمی با آن سروکار دارند، مسائل مالی و مالیاتی است. یک شرکت هیچ‌گاه در زمان فعالیت خود از این‌گونه مسائل فارغ نمی‌شود. کوچک‌ترین سهل‌انگاری در رسیدگی به مسائل مالی و مالیاتی در کسب‌وکارها، خسارت‌های مادی فراوانی را به بار می‌آورد و همچنین شرکت‌ها را در دست‌اندازهای حقوقی و قانونی دچار مشکلات بسیار پیچیده‌ای می‌کند. حسابرسی و حسابداری شرکت‌ها صرفاً به دلیل قوانین موجود ضرورت ندارد؛ بلکه یک شرکت اگر می‌خواهد در مسیر سوددهی و پیشرفت حرکت کند، باید به‌دقت جریان مالی را در تمام زیرمجموعه‌های خود تحت کنترل داشته باشد. در همین راستا بحث مشاوره مالیاتی مطرح می‌شود که نقش راهبردی در ریل‌گذاری مالی و مالیاتی در شرکت‌ها دارد. در ادامه بیشتر در این زمینه بحث می‌کنیم.

اهمیت امور مالی و مالیاتی شرکت‌ها

مطابق قانون، شرکت‌ها موظف هستند که به طور سالانه بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. جرایم قانونی سنگینی برای پرداخت نکردن مالیات برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که در پی آن محدودیت‌های بسیار جدی‌ای متوجه آن‌ها می‌شود. به همین دلیل باید فکر فرار مالیاتی را در کسب‌وکارهای رسمی به کل از ذهن خارج کرد.

اما شرکت‌ها می‌توانند مسائل مالی و مالیاتی خود را با اتخاذ تدابیری تحت کنترل دربیاورند. مشاوره مالیاتی در اینجا اهمیت پیدا می‌کند. مشاوره مالیاتی، بسیاری از راه‌های قانونی که برای کاهش هزینه‌های مالیاتی وجود دارد را پیش روی مدیران کسب‌وکارها قرار می‌دهند. تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی نیازمند دانش تخصصی است که مشاوران این حوزه به خوبی کسب‌وکارها را در این زمینه راهنمایی می‌کنند.

گاهی اوقات شرکت‌ها معتقدند که مالیات تعیین شده از طرف سازمان مالیاتی برای آن‌ها منصفانه نیست. در این‌گونه مواقع باید با تنظیم لایحه اعتراضی، به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کرده و نسبت به برطرف‌کردن مشکل، اقدامات لازم صورت بگیرد. اما طی کردن این فرآیند قانونی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که اگر تخصص لازم در این زمینه را نداشته باشید، قطعاً در پیچ‌وخم‌های قانونی دچار سردرگمی می‌شوید. مشاوره مالیاتی در پیگیری امور حقوقی مرتبط با مالیات شرکت‌ها نیز می‌تواند نقش راهگشایی را ایفا کند.

حسابداری و حسابرسی از زیرحوزه‌های مالی

شرکت‌ها هر چقدر که توسعه پیدا می‌کنند، به همان نسبت مسائل مالی‌شان نیز پیچیده‌تر می‌شود؛ چرا که در عمل زیرمجموعه‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. حسابرسی به‌عنوان یک اصل ضروری و انکارناپذیر برای اداره هر سازمان یا شرکتی است. شاید از نظر قانونی الزامی برای این منظور وجود نداشته باشد؛ اما در علم اقتصاد سرفصلی تحت عنوان حسابرسی داخلی تعریف شده است که تمرکز آن روی رسیدگی به امور حسابداری بخش‌های داخلی در یک شرکت است.

شرکت‌ها برای این منظور معمولاً از مشاوره حسابداری و حسابرسی استفاده می‌کنند. در واقع تلاش می‌کنند تا نیرویی متخصص در زمینه حسابداری را از بیرون شرکت به خدمت بگیرند تا اسناد مالی و ترازنامه‌های شرکت را به‌دقت مورد بررسی قرار دهد. مشاوره حسابداری و حسابداری مفهومی فراتر از آن چیزی است که احتمالاً در ذهن بسیاری از مدیران شرکت‌ها وجود دارد.

تفاوت حسابرسی و مشاوره حسابرسی در چیست؟

بسیاری از شرکت‌ها دارای واحد حسابداری هستند. این دسته از افراد به بررسی صورت‌حساب‌ها، صورت سود و زیان، ترازنامه و جریان وجوه نقد در بخش‌های مختلف شرکت می‌پردازند. اما حیطه کاری این افراد در همین‌جا و با ارائه گزارش‌ها حسابرسی به پایان می‌رسد. این در حالی است که مشاوره حسابرسی علاوه بر آنکه کارهای مرتبط با یک نیروی حسابرس را انجام می‌دهد، توانایی تحلیل گزارش‌های به‌دست‌آمده را نیز دارد؛ اساساً مشاوران حسابرسی علاوه بر علم حسابداری تا حدودی بر علوم دیگر نظیر مدیریت و اقتصاد نیز مسلط هستند. به همین دلیل می‌توانند با تحلیل گزارش‌های به‌دست‌آمده، راهکارهایی برای هدایت شرکت به سمت افزایش بهره‌وری مالی در اختیار مدیران شرکت‌ها قرار دهند.

اهمیت استفاده از مشاوره در حل مشکلات مالی و مالیاتی

دانستن زبان قانون در پیگیری مشکلات مالی و مالیاتی شرکت‌ها یک اصل ضروری به شمار می‌آید. یک فرد برای آنکه بتواند نقش مؤثری در محاکم قضایی در راستای پیگیری مشکلات مالی و مالیاتی شرکت‌ها داشته باشد، باید ضمن تسلط بر قوانین مالی و مالیاتی، نسبت به موضوعات حقوقی نیز مشرف باشد.

بسیاری از شرکت‌ها به دلیل آنکه از مشاوره مالیاتی در موقع بروز مشکلات مالی استفاده نمی‌کنند، در همان گام‌های ابتدایی پیگیری به بن‌بست می‌رسند. به‌خاطر داشته باشید که استفاده از مشاوره مالیاتی به هیچ عنوان هزینه اضافی برای شرکت به شمار نمی‌آید؛ بلکه می‌توان مانع از هدر رفتن بخش قابل توجهی از منابع مالی شرکت‌ها شود.

مشاور مالیاتی کیست و چه کمکی می‌تواند به ما بکند؟

مشاور مالیاتی به شخصی گفته می‌شود که به طور تخصصی روی قوانین حوزه مالیات از دانش و تجربه بسیار بالایی برخوردار است و در کنار آن آشنایی خوبی با موضوعات حقوقی جهت پیگیری پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها دارد. نقش مشاوره مالیاتی از زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی آغاز می‌شود و تا پیگیری‌های حقوقی و همچنین پرداخت مالیات ادامه پیدا می‌کند. از آن گذشته این فرد می‌تواند در زمینه ارائه راهکارهایی برای نجات از پرداخت مالیات بیهوده به مدیران شرکت‌ها نیز کمک شایانی بکند.

وظایف مشاوران مالی و مالیاتی

حیطه اختیارات و وظایف مشاوران مالیاتی تا حدود زیادی وابسته به خواسته مدیران شرکت‌ها است. در واقع این صاحبان کسب‌وکارها هستند که از مشاوران درخواست می‌کنند تا در چه حوزه‌های مالی و مالیاتی ورود کنند و به‌موجب یک قرارداد این مسائل به طور شفاف بین دو طرف تعیین تکلیف می‌شود. با این وجود برخی از مهم‌ترین وظایفی که یک مشاور مالیاتی در قبال شرکت‌ها بر عهده دارد، عبارت‌اند از:

ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش هزینه‌های مالیاتی شرکت‌ها
تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی کسب‌وکارها
انجام امور مرتبط با حسابداری و حسابرسی شرکت‌ها
تنظیم لوایح مالیاتی مختلف از جمله لایحه اعتراض
پیگیری حقوقی پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها در مراجع ذی‌صلاح
پیگیری جدیدترین تغییرات قوانین مالی و مالیاتی و اطلاع‌رسانی آن‌ها به مدیران کسب‌وکارها
مشاوره مالی در زمینه کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌ها
ارائه تصویری مناسب از نیازهای آتی مالی و مالیاتی شرکت‌ها

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از مشاوره مالیاتی در شرکت‌ها پرداختیم. یک شرکت بسته به اندازه‌اش با انبوهی از مسائل مالی و مالیاتی مواجه است و در صورت استفاده نکردن از مشاوران مالیاتی کاربلد، وارد باتلاقی می‌شود که بیرون آمدن از آن هزینه‌های زیادی را روی دست مدیران آن باقی می‌گذارد.

در انتخاب مشاوره حسابرسی و حسابداری حتماً روی مسئله تخصص و تجربه فرد بررسی‌های لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که فردی مناسب شما است که به طور متمرکز روی موضوعات مالی و مالیاتی کار کرده باشد. از همکاری با مشاورانی که در هر حوزه‌ای ادعای تخصص دارند، جدا اجتناب کنید. کارمنتو، گروهی از بهترین مشاوران مالی و مالیاتی فعال در کشور را گرد هم آورده است. همچنین برای استفاده از خدمات مشاوره حسابداری کارمنتو از هر کجای ایران می‌توانید اقدام کنید؛ چرا که برای راحتی حال شما را‌ه‌های مختلفی برای ارتباط با مشاوران در نظر گرفته شده است. با کارمنتو دیگر از مالیات نترسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد