اونس طلا2232.37
مظنه14,326,000
18 گرم3,307,100
ارزش سکه32,276,478
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

همتی: رسیدگی به لوایح FATFبیش از ۲ سال معطل مانده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه مشکل لوایح مرتبط با FATF با وجود تاکید مقام معظم رهبری بیش از ۲ سال معطل مانده و به بررسی دوباره آن بی‌توجهی شده تا امروز برخی از ایرانیان خارج از کشور شرایط سختی داشته باشند.

به گزارش سایت طلا،«عبدالناصر همتی» بامداد جمعه در شبکه جهانی جام جم افزود: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور مشکل انتقال ارز دارند و خواستار حل مشکلات بانکی برای انتقال ارز هستند. میلیون‌ها ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که حل مشکلات کنسولی آنها دغدغه مهم ما است.

وی ادامه داد: این مشکلات کنسولی ایرانیان قابل حل است و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مشکلات هموطنان خود را حل وفصل کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: ما نباید درآمدهای نفتی را در بودجه جاری کشور استفاده کنیم، بلکه از این درآمدها باید در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی استفاده شود تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد.

همتی افزود: ما نمی‌توانیم درآمدهای نفتی را به عنوان یک مزیت اقتصادی در کشور کنار بگذاریم اما وابستگی بودجه و خود را باید به نفت کاهش دهیم.

ظرفیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی داریم

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ما ظرفیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی داریم ولی به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم این میزان صادرات داشته باشیم، گفت:باید تلاش کنیم تولید نفت خود را به روزانه ۶.۵ میلیون بشکه برسانیم و برای رسیدن به این هدف بزرگ سرمایه گذاری‌های بیشتری باید انجام دهیم.

همتی بیان کرد: ما ذخایر مشترک زیادی با کشورهای همسایه خود داریم و باید این ذخایر را برداشت و آن را صادر کنیم و از این طریق ارزش افزوده بیشتری برای کشور کسب کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: باید سهم درآمدهای نفتی در بودجه به صفر برسد، ولی می‌توانیم با صادرات بنزین و یا سوخت درآمدهای بیشتری را کسب کنیم.

همتی گفت: شعار ما هم این است که حکمرانی اقتصادی در کشور باید اصلاح شود که اگر این اصلاحات انجام نشود ما نمی‌توانیم با این وضعیت ادامه دهیم، زیرا در ۳۰ سال گذشته میزان نقدینگی کشور۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: متاسفانه دولت ترامپ یکطرفه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم نتوانستند کاری بکنند و فقط حرف زدند و حتی در این سه سال جرأت نکردند با ما کار کند و آمریکا نشان داد که تصمیم‌گیرنده اصلی در این مسئله است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: با این حال دو کشور چین و روسیه نیز تلاش های زیادی کردند و هم اکنون نیز صادرات و واردات ما با کشورهای چین و روسیه ادامه دارد.

همتی تاکید کرد: ما در دولت سیزدهم تصمیم جدی داریم که حتماً برجام را اجرایی کنیم و تمام تحریم‌ها را برداریم تا به تدریج شاهد رشد اقتصادی و تولید و اشتغالزایی در کشور باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص تعامل با جوانان بیان کرد: جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ ما در یک فضای دیگری بزرگ شده‌اند و این وضعیت با ۱۰ یا ۴۰ سال قبل قابل مقایسه نیست. اگر نتوانیم با جوان‌های دهه ۷۰ و ۸۰ خود رابطه برقرار کنیم گرفتارخواهیم شد.

تصویر غلطی از زندگی اسلامی برای جوانان نداشته باشیم

همتی افزود: به خصوص اینکه بسیاری از جوانان ما در فضای مجازی فعال هستند و از آخرین تحولات جهانی نیز مطلع هستند، لذا مهم این است که تصویر غلطی از زندگی و شعائر اسلامی برای جوانان نداشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: جوانان ما در کشور با موانع جدی مواجه هستند و متولدین دهه ۷۰ ، ۸۰ و رای اولی ها در فضای مجازی بسیار فعال هستند لذا تعامل با جوانان برای ما اولویت دیگری است.

وی گفت: اگر شرایط و مسائل جوانان را درک نکنیم و به حرف‌های آنها توجه نکنیم مشکل خواهیم داشت لذا در یک رویکرد مناسب باید با جوانان به تفاهم و تعامل برسیم.

همتی تاکید کرد: همانطوری که گفتم اولویت مهم دولت من در آینده اصلاح حکمرانی اقتصادی خواهد بود اما ارتباط با جوانان و تعامل با آنها زمینه های رشد و ارتقاء جوانان را فراهم می‌کند و آزادی هایی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده باید برای جوانان فراهم کنیم زیرا اگر محدودیت ها برای جوانان ما بیشتر شود به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد ما از رکود خارج شده، اما رشد اقتصادی ما مطلوب نیست و دو سال گذشته رشد ما منفی بوده است و در طول چند سال گذشته متوسط فقط پنج دهم درصد رشد اقتصادی داشتیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این رشد اقتصادی در مقابل سایر همسایگان هم ردیف ما برای کشور ما بسیار ناچیز است و متاسفانه میزان سرمایه‌گذاری در کشور نیز در چند سال گذشته منفی بوده است.

همتی تصریح کرد: آنهایی که می‌گویند تحریم‌ها هیچ کاری نکرده است به نظرم که اطلاعات درستی ندارند، زیرا سرمایه‌گذاری در کشور کم شده و اگر ثبات نداشته باشیم چه کسی برای سرمایه‌گذاری در کشور تمایل نشان می‌دهد و به جای آن فعالیتهای سوداگری در کشور بیشتر شده است.

وی اظهارداشت: اصل کار ما توجه جدی به تولید است، زیرا اگر تولید متوقف شود اشتغال کم می‌شود و تورم نیز بیشتر خواهد شد و نقدینگی نیز همچنان روندی صعودی خواهد داشت.

**رشد اقتصادی در سه دهه گذشته به طور متوسط ۳ درصد بوده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: متأسفانه رشد اقتصادی در سه دهه گذشته به طور متوسط ۳ درصد بوده است در حالی که در سه دهه گذشته رشد نقدینگی کشور حدود ۲۷ درصد بوده است و اختلاف ۲۴ درصدی دارند و این باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور شده است.

همتی افزود: همانطور که بارها تاکید کرده ام اصلاح حکمرانی اقتصادی هدف بزرگ ماست و در این راستا باید سیاسی ها باید کنار بروند تا اقتصاددانان بتواند کار خود را شروع کنند تا بتوانیم بر مبنای تفکر اقتصادی جدید در چهار سال آینده اصلاحات اساسی را انجام دهیم.

همتی بیان کرد: ما اگر نتوانیم روابط بین‌الملل خود را اصلاح کنیم به علت تحریم‌ها بسیار متضرر خواهیم بود، زیرا که با وجود تورم و نقدینگی در کشور مشکلات بزرگی خواهیم داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ کشور جهان مشکل تورم خود را حل کرده اند و چند کشور که یکی از آنها ما هستیم معمولاً تورم بالایی داریم به نظرم با حضور جوانان توانمند و اصلاح ساختارهای اقتصادی بتوانیم در دولت آینده مشکلات را حل و فصل کنیم، زیرا من برای حل مشکلات برنامه دارم تا بتوانیم با اصلاح حکمرانی اقتصادی شاهد رشد اقتصاد ملی و کاهش میزان تورم در کشور باشیم.

وی در خصوص سوال استفاده دانشجویان از ارز دولتی نیز گفت: من به هیچ وجه به پرداخت ارز دولتی برای این دانشجویان موافق نیستم که ارز دولتی داشته باشند و حتی معتقدم که باید برای کالاهای اساسی نیز ما ارز دولتی نداشته باشیم و به تدریج به طرفت تک نرخی شدن ارز برویم و با این شرایط ارز دولتی وجود خارجی نخواهد داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: ما در داخل کشور دانشگاه های خوبی داریم اما برخی از جوانان ما به جای تحصیل در داخل به خارج از کشور رفته اند بنابراین کسی که بین ایران و خارج تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کرده باید هزینه های آن را نیز پرداخت کند ولی آنهایی که بورسیه هستند باید هزینه‌اش را دولت بپردازد.

**با وجود تحریم و فشار حداکثری ما نمی توانیم ثبات اقتصادی داشته باشیم

همتی بیان کرد: با وجود تحریم و فشار حداکثری ما نمی توانیم ثبات اقتصادی داشته باشیم و یا به ثبات اقتصادی کامل برسیم و تا زمانی که در حوزه اقتصاد مناسبات خوبی نداشته باشد و همیشه انتظارات تورمی در کشور وجود داشته باشد وضعیت اقتصادی کشور بدتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که دخالت دولت در اقتصاد کم شود و سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه نیز با موانع مواجه نشود، گفت: یکی از اهداف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این است که بتواند ثبات اقتصادی را در بازارهای مختلف حاکم کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توانمندهای اقتصادی ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: ایرانیان زیادی در خارج از کشور علاقه‌مند است که به کشور خود کمک کنند و به نظرم ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار ایرانیان در خارج ثروت دارند ولی فکر می‌کنم اگر همت کنند و سرمایه‌های خود را در زیرساخت‌های کشور و استان ها با تضمین دولت اجرا کنند، برای ما بسیارایده‌آل خواهد بود.

همتی افزود: ما نباید برای بانک‌ها تسهیلات تکلیفی در نظر بگیریم و به جای آن باید افزایش سرمایه بانک‌ها، کنترل تسهیلات تکلیفی و هدایت بانک‌ها برای خدمت به تولید را در برنامه های خود جدی بگیرم.

وی اظهارداشت: بانکها باید در خدمت تولید قرار بگیرند و امیدوارم در دولت سیزدهم با اصلاح نظام بانکی مردم نسبت به عملکرد بانک‌ها رضایت کامل داشته باشند، زیرا هم اکنون مردم از بانک‌ها بسیار گله‌مند هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر نتوانیم بازار صادراتی خارج از کشور برای تولید و محصولات خود فراهم کنیم تولید ما با مانع بزرگی مواجه خواهد شد.

**قیمت‌گذاری دستوری مانع بزرگ در برابر تولید است

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری نیز یکی از موانع بزرگ ما در برابر تولید است، بر اقتصاد مقاومتی در کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تاکید کرد و افزود: ما باید بتوانیم با نگاه به امکانات داخلی تولید ملی را به ارتقا دهیم تا با هدف دستیابی به بازارهای صادراتی بتوانیم در برای تحقق اقتصاد مقاومتی محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تاکید کرد: ما برای از بین بردن تحریم‌ها گام‌هایی اساسی باید برداریم زیرا هزینه‌های ما را تحریم ۲۰ درصد افزایش داده است در حالی که هم اکنون برخی از کشورها نیز خودشان اذعان می دارند که تحریم‌ها نتوانسته است ایران را از دستیابی به اهداف خود دور کند.

همتی بیان کرد: ما باید برای لغو تحریم‌ها گام‌های اساسی برداریم و با استفاده از رویکرد اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم که برای محصولات خود بازارهای جدید صادراتی پیدا کنیم و در این راستا سفارتخانه‌های ما می توانند نقش کلیدی داشته باشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم ساماندهی ساختارهای اقتصادی ما را سخت کرده است و حتی ارز کالاهایی که صادر می شود برای برگشت ارز آن به کشور بیش از سه ماه طول می‌کشد.

همتی در خصوص فضای مجازی نیز اظهارداشت: فضای مجازی آیینه انعکاش فضای حقیقی کشور است اگر فضای حقیقی ما مشکل داشت این مسئله به فضای مجازی ما نیز منعکس خواهد شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی اظهارات خود تصریح کرد: ما نیاز به اصلاحات جدید در حوزه های اقتصادی و تغییرات اجتماعی با نگاه جدید به مسائل داخلی داریم و باید تلاش کنیم خود را از انزوای بین‌المللی خارج کنیم.

وی تاکید کرد: فقط با ارتباط و تعامل می توانیم مشکلات و مسائل کشور را حل و فصل کنیم و من برای حل مشکلات اقتصادی کشور برنامه دارم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان اظهار امیدواری کرد که اگر مردم به من اعتماد کردند با توجه به تجارب اقتصادی انشاالله تلاش خواهم کرد در زمینه پیشرفت و توسعه کشور گام های اساسی برداریم.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد