اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دو مالیات سنگین در انتظار مالکان

ثبت خانه‌ها در سامانه املاک و اسکان از دو ماه قبل شروع شد و طبق اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، مردم تنها امروز و فردا برای ثبت املاک خود زمان دارند.

ثبت خانه‌ها در سامانه املاک و اسکان از دو ماه قبل شروع شد و طبق اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، مردم تنها امروز و فردا برای ثبت املاک خود زمان دارند. اگر فردی خانه‌ خالی داشته باشد، مشمول مالیات بر خانه خالی می‌شود و اگر آن را بفروشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. دو مالیات سنگین برای مالکان.

به گزارش سایت طلا،برای طرح مالیات بر خانه‌های خالی سامانه‌ای به نام «سامانه املاک و اسکان» درست شد که مردم اطلاعات املاک خود را در این سامانه ثبت کنند.

این سامانه کار خود را از روز ۱۹ فروردین آغاز کرد و قرار بود تا روز ۱۹ خرداد فرایند ثبت املاک ادامه داشته باشد. بنابراین مردم فقط امروز و فردا (۱۸ و ۱۹ خرداد) فرصت دارند که اطلاعات املاک خود را در این سامانه ثبت کنند.

اما براساس پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان اعلام کرده که با توجه به رشد ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان، وزارت راه پیشنهاد داده که مهلت ثبت‌نام در این سامانه تا پایان مهر ادامه داشته باشد. این پیشنهاد باید توسط ستاد ملی کرونا بررسی و تایید شود.

اما این سامانه با ایراداتی همراه است، به طور مثال بیشترین تعداد خانه‌های خالی در اختیار حقوقی‌هاست (از جمله بانک‌ها) اما هیچ الزام یا سازوکاری تعیین نشده که این املاک هم ثبت شوند.

با این تفاسیر و با توجه به این که بخش زیادی از خانه‌های خالی احتمالا مشمول مالیات برخانه‌های خالی نمی‌شوند و این به آن معناست که این طرح به هدف خود نمی‌رسد. این موضوع شبهه‌ای است که برای مردم ایجاد شده است.

براساس طرح اولیه مالیات بر خانه‌های خالی، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیشتر مشمول مالیات بر خانه خالی می‌شود.

مالیات ۴۰ درصدی فروش خانه

اما دارندگان خانه تنها قرار نیست مالیات بر خانه خالی بپردازند. اگر آنها بخواهند خانه‌ دوم خود را بفروشند۷ باید رقمی از سود حاصل از فروش آن را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به دولت بدهند. این همان طرح مالیات برعایدی سرمایه است که قرار است به زودی جزئیات آن در مجلس تصویب شود.

براساس این طرح، اگر فردی خانه دوم بخرد و آن را ظرف کمتر از یکسال بفروشد باید ۴۰ درصد از سود حاصل از فروش این خانه را به‌عنوان مالیات بر عایدی سرمایه به دولت بدهد. این قانون برای خودرو، طلا و دلار در سال اول ۳۰ درصد از سود است و در سال‌های بعد به مراتب کمتر می‌شود.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی اینستاگرامی با تجارت‌نیوز گفت که قرار است اطلاعات خرید و فروش خانه‌های مردم از سامانه املاک و اسکان گرفته شود. اما این در حالی است که به گفته کارشناسان این سامانه به سازمان‌های ارائه‌دهنده اطلاعات از جمله ثبت احوال وصل نیست.

بنابراین دو ابهام وجود دارد، اول این که وقتی سامانه املاک و اسکان به دستگاه‌های ارائه‌دهنده اطلاعات وصل نیست چگونه می‌تواند برای گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه به دولت کمک کند؟

ابهام دیگر نیز این است که آیا قرار است از مردم دو نوع مالیات بر خانه بگیرند؟ یکی مالیات بر عایدی سرمایه و دیگری مالیات بر خانه‌های خالی؟ چون با این تفاسیر اگر فردی خانه‌ای داشته باشد، اگر آن را بفروشد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود و اگر آن را نفروشد و خالی نگه دارد، مشمول مالیات بر خانه خالی می‌شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد