اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خوردن غذا های شیرین و چرب شما را افسرده می کند

غذایی که به طور روزانه مصرف می کنید می تواند تاثیر بسیاری بر روی احساست و سلامت روانی شما داشته باشد. متخصصان معتقدند خوردن غذا های شیرین و چرب می تواند باعث افسردگی شود.

خوردن غذا های شیرین و چرب شما را افسرده می کند


غذایی که به طور روزانه مصرف می کنید می تواند تاثیر بسیاری بر روی احساست و سلامت روانی شما داشته باشد. متخصصان معتقدند خوردن غذا های شیرین و چرب می تواند باعث افسردگی شود.

همه گیری ویروس کرونا باعث خانه نشینی همه افراد شده است. این شرایط می تواند احساس تنهایی، افسردگی و ناامیدی ایجاد کرده که برخی برای فرار از آن رو به خوردن غذا های شیرین و چرب رو بیاورند.

خوردن بیشتر غذا و همچنین غذا های چرب و شیرین ممکن است در کوتاه مدت باعث به وجود آمدن احساس بهتری در شما شوند اما در نهایت می توانند باعث چاقی، پرخوری و افسردگی شوند.

در شرایط استرس بدن ما هورمونی به نام کورتیزول ترشح کرده که باعث تغییراتی خاص در مغز ما می شود و در نتیجه تمایل بالاتری برای خوردن غذا های پرچرب، شیرین و خوش نمک خواهیم داشت.

پرخوری

خوردن این دسته از غذا ها باعث ترشح هورمون دیگری به نام سرتونین شده و در نتیجه ما احساس رضایت کرده و آرامش بیشتری به دست می آوریم.

با اینکه در یک مدت زمان کوتاه این موضوع می تواند مفید باشد اما خوردن این غذا در طولانی مدت می تواند در خواب، رفتار و روحیه ما تاثیر منفی گذاشته و همچنین مشکلات جسمی مانند فشار خون بالا را ایجاد کند.

به گفته دکتر میشل پرلمن، متخصص گوارش و متخصص طب چاقی در سیستم بهداشت دانشگاه میامی، خوردن غذاهای فرآوری شده غنی از قند باعث تغییرات سریع قند خون، انسولین و سایر هورمون های تنظیم کننده خلق و خو و سیری می شود.

وی گفت این نوسانات بر کورتیزول و همچنین کاتکول آمین های مرتبط با استرس مانند اپی نفرین تأثیر می گذارد که در نتیجه می تواند منجر به پرخوری بیشتر شود.

روحیه

گرچه پرخوری می تواند برای مدتی احساس بهتری در فرد ایجاد کند، اما اثرات آن فقط موقتی بوده و در طولانی مدت باعث کاهش روحیه و افسردگی می شود.

پرلمن افزود: مردم همچنین هنگام خوردن بیشتر غذا احساس گناه می كنند و این می تواند افسردگی اساسی و سایر اختلالات خلقی فرد را بدتر كند.

از طرف دیگر خوردن این گونه از غذا ها می تواند اعتیاد آور بوده و مصرف آنها نیز به دلیل احساس رضایت بیشتر، افزایش پیدا کند.

متخصصان هشدار می دهند که این شرایط برای کسانی که خود مستعد افسردگی هستند نیز بسیار بدتر بوده و می تواند انها را دچار مشکلات روحی و روانی بسیاری کند.

اما برای جلوگیری از چرخه افسردگی و پرخوری چه باید کرد؟ در زیر می توانید راه حل هایی که متخصصان ارائه می دهند را بخوانید.

رژیم غذایی

1. زمان هایی از روز که تمایل بیشتری نسبت به خوردن غذا دارید را پیش بینی کرده و برای ان زمان ها برنامه های مختلفی مانند تماس با دوستانتان، انجام تمرینات ورزشی و حتی دیدن یک برنامه تلویزیونی بریزید.

2. وعده های غذایی و میان وعده های سالم مانند انواع میوه های خوشمزه را در دسترس خود قرار دهید تا تمایل کمتری به خوردن غذا های ناسالم پیدا کنید.

3. یک برنامه غذایی متعادل سرشار از انواع مواد غذایی سالم مانند پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را تنظیم کرده و سعی کنید به ان پایبند باشید.

4. از گرفتن رژیم های مد روز و رژیم های غیر علمی مانند رژیم مایع و رژیم کتو خودداری کنید.

5. غذا های غیر مفید، پرچرب و شیرین را در خانه خود نگه ندارید تا زمانی که به خوردن آنها تمایل پیدا می کنید به راحتی در دسترستان نباشد.

6. و در انتها اگر دچار بی نظمی در غذا خوردن یا مشکلاتی این چنینی دچار شدید حتما به یک متخصص تغذیه، روان شناس یا مشاور مراجه کنید.

افسردگی

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد