اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درخواست قانونگذاران جمهوری‌خواه از کاخ سفید درباره شفافیت برنامه هسته‌ای ایران

گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار ارائه استراتژی دقیق برای اطمینان از شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شدند.

به گزارش سایت طلا ،بعد از تلاش قانونگذاران دموکرات آمریکایی برای سنگ‌اندازی در مسیر بازگشت دولت این کشور به توافق هسته‌ای ایران، این بار جمهوری‌خواهان دست به کار شدند.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس‌نیوز»، گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور خواستار ارائه استراتژی دقیق برای مطمئن شدن از شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شدند.

این نامه که توسط «مایکل مک‌کول» نماینده ایالت تگزاس در کنگره آمریکا هدایت شده، تهران را به داشتن «رفتار هسته‌ای تحریک‌آمیز مداوم» متهم کرده و از غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی در این نامه نوشتند: «با نزدیک شدن موعد انقضای تفاهم [ایران و آژانس اتمی برای تداوم بازرسی‌ها]، ما نگران هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانایی نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست بدهد».

بر اساس این گزارش، این قانونگذاران آمریکایی که مدعی نگرانی از عدم حصول توافق بین واشنگتن و تهران تا پیش از انقضای مهلت سه ماهه آژانس اتمی هستند، ادعا کردند: «ما نگران هستیم که این ابهام، تاثیرات جدی بر امنیت ملی آمریکا و امنیت متحدان منطقه‌ای ما بگذارد».

به نوشته فاکس‌نیوز، در این نامه تاکید شده است: «ما از شما (بلینکن) می‌خواهیم که مطمئن شوید این مسئله هرچه سریعتر حل شده و خوراکی برای مذاکرات و امتیازدهی‌های مرتبط با برجام نگردد».

پیش از این، «پایگاه بیزنس‌اینسایدر» نوشته بود سناتور «باب منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با هم صف شدن با برخی سناتورهای مخالف برجام نظیر «لیندسی گراهام» به دنبال حفظ تحریم‌های فعلی علیه ایران است.

این در حالی است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در نشست گروه ۷ در لندن، گفت‌وگوی مهمی درباره ایران داشته‌اند، بر لزوم استفاده از فرصت کنونی برای بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد.

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد