اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

10 اثر مصرف قرص های خواب که باید آن ها را جدی بگیرید

شاید با خودتان فکر کنید که خوردن قرص های خواب آور یک خوشبختی و خواب آرام برای شما به همراه می آورد در صورتی که مصرف این قرص ها می تواند در بلند مدت آسیب زا باشد.

10 اثر مصرف قرص های خواب که باید آن ها را جدی بگیرید


شاید با خودتان فکر کنید که خوردن قرص های خواب آور یک خوشبختی و خواب آرام برای شما به همراه می آورد در صورتی که مصرف این قرص ها می تواند در بلند مدت آسیب زا باشد.

برخی از افراد به دلایل مختلفی بیخوابی را تجربه می کنند و خود را مجبور به مصرف قرص های خواب آور می بینند برخی از این دلایل شامل: مصرف محرک هایی مانند کافئین پیش از خواب، فشار عصبی، مصرف بیش از حد نیکوتین، فشار شغلی و ناامنی ها، مشکلات رابطه، مشاغل شب کار هستند.

قرص خواب

برای ایجاد خواب گزینه های زیادی وجود دارد اما بسیاری از افراد راه حل سریع یعنی استفاده از قرص های خواب را انتخاب می کنند. از نظر بالینی این قرص ها را خواب آورهای آرامبخش می نامند.

این قرص ها می توانند در طولانی مدت مشکلات جدی ایجاد کنند. مانند بسیاری از داروهای دیگر این داروها نیز می توانند برای سلامتی شما مضر باشند. خطرات و عوارض جانبی قرص های خواب آور در صورت استفاده نادرست و درازمدت ممکن است شدید باشد.

با این حال شدت عوارض جانبی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و به تعداد قرص های مصرفی، ترکیبات استفاده شده در قرص ها و سلامت کاربر و غیره بستگی دارد.

عوارض خطرناک قرص های خواب آور:

1. بدن شما در برابر این قرص ها مقاومت خود را افزایش می دهد

در ابتدا برای به خواب رفتن از قرص های خواب آور استفاده می کنید و نتیجه مناسبی را نیز دریافت می کنید اما در بلند مدت بدن شما به قرص ها عادتمی کند و دیگر نتیجه اولیه حاصل نمی شود و شما مجبور می شوید قرص با دوز بالاتری را مصرف کنید که بسیار مهلک است.

مقاومت

2. باعث ایجاد الگوهای رفتاری نامنظم می شود

برخی از داروها و قرص خواب ها می توانند باعث پارازومنیا شوند. این وضعیت نیمه هوشیار است که می تواند افراد را به خواب رفتن یا فراموشی نیمه هوشیار مبتلا کند. افراد مبتلا می توانند کارهای زیادی هنگام خواب و بیدار شدن انجام دهند و نمی توانند چیزی را به یاد بیاورند.

فراموشی

3. خواب آلودگی

برخی از افرادی که از قرص های خواب آور استفاده می کنند بیشتر از سایرین تحت تأثیر داروها قرار می گیرند. در نتیجه صبح ها که از خواب بیدار می شوند ممکن است هنوز احساس خواب آلودگی کنند و این احساس می تواند برای مدتی ادامه یابد . خواب آلودگی هنگام رانندگی می تواند کاملاً خطرناک باشد. این اتفاق می تواند زمانی نیز رخ دهد که آن ها بنا به دلایلی مجبور شوند زودتر از حد معمول بیدار شوند. این وضعیت همچنین بر اثربخشی شما در محل کار نیز تأثیر منفی می گذارد.

خواب آلودگی

4. ممکن است باعث ایجاد اعتیاد در شما شوند

برخی از زنان و مردان به مصرف این قرص ها عادت می کنند و خوابیدن بدون استفاده از داروهای خواب را کاملاً خسته کننده می دانند. این همان چیزی است که پزشکان از آن به عنوان بی خوابی برگشتی یاد می کنند. این اتفاق از مشکلات کلی خواب بدتر است و شما سریعا باید مصرف قرص را ترک کنید.

اعتیاد

5. قرص های خواب آور ممکن است منجر به سوزش معده شوند

مطالعات نشان داده است که استفاده از انواع خاصی از قرص های خواب آور می تواند خطر ریفلاکس اسید را در مصرف کنندگان افزایش دهد. مطالعه ای که در بیمارستان دانشگاه توماس جفرسون انجام شد نشان داد افرادی که با استفاده از قرص خواب معروف زولپیدم می خوابند در طول خواب دچار ریفلاکس اسید معده می شوند که در طولانی مدت منجر به آسیب به مری می شود.

سوزش

6. خطر مرگ زودرس و سرطان را افزایش می دهد

در یک مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا نشان داده شده است که استفاده از داروهای خواب آور می تواند طول عمر شما را کوتاه کند. یافته ها نشان داده اند که مصرف قرص های خواب آور خطر مرگ را افزایش می دهد. محققان دریافتند قرص های خواب آور همچنین می توانند شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهند. گفته می شود که داروهای خواب آوری مانند Restoril و Ambien خطرناک هستند.

سرطان

7. شما را در معرض ازدست دادن حافظه قرار می دهد

افراد مسن در صورت استفاده طولانی مدت از قرص های خواب آور می توانند با مشکلات مربوط به از دست دادن حافظه روبرو شوند . یک مطالعه نشان داده است که افراد مسنی که بیش از 3 ماه از قرص های خواب آور استفاده می کنند در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. محققان گفتند که بنزودیازپین قوی ترین دارو برای این بیماری است.

آلزایمر

8. واکنش آلرژیک تولید می کند

این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما به برخی از ترکیبات موجود در داروی خواب که مصرف می کنید حساسیت داشته باشد. واکنش های آلرژیک شامل مشکلات تنفسی و تورم جدی صورت است.

آلرژیک

9. تداخل با الکل خطرناک است

بعضی از داروهای خواب آور ، اگر با یا بعد از نوشیدن الکل مصرف شوند می توانند اثرات هر دو را تشدید کنند.

تداخل

10. موجب تغییر در رفتار فرد می شود.

کسانی که به استفاده از داروهای خواب آور اعتیاد پیدا می کنند ممکن است گاهی تحریک پذیری داشته باشند. بسیاری نیز از تغییرات خلقی بعد از مصرف داروهای خواب آور شکایت دارند.

شما می توانید بسیاری از روش های جایگزین را که عوارض جانبی کمتری بر روی ذهن و بدن شما دارند مانند حالت های یوگا، تکنیک های مراقبه، تغییر در تنظیم اتاق خواب از جمله چراغ ها و دما، خوردن غذاهای محرک خواب، حمام کردن، موسیقی آرامش بخش و رایحه درمانی را امتحان کنید. البته پیش از مصرف داروی خواب از پزشک مشورت بگیرید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد