اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عراقچی: در نشست وین هیچ مذاکره‌ای به روش گام به گام نداریم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در جلسه فوق‌العاده امروز این کمیسیون معاون وزیر خارجه و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین توضیح داد که مذاکره به روش گام به گام وجود ندارد و تنها درباره نقطه آخر و گام نهایی صحبت می‌شود.

به گزارش سایت طلا،ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی گفت: این جلسه فوق‌العاده امروز عصر با حضور آقای عراقچی برای تشریح روند گفت‌وگوها در وین و با توجه به مذاکرات صورت گرفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور ۳۲ نماینده برگزار شد. آقای عراقچی گزارشی درباره آخرین تحولات در مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد.

وی توضیح داد: در این جلسه آقای عراقچی این موضوع را بیان کرد که دور اول مذاکرات حول موضوعات کلی بوده و دور دوم در مسیر افتاده‌ایم. مسیر پیش‌رو در مذاکرات پرچالش است. مسیر حرکت روشن بوده اما روشن نیست که نهایتا به توافق می‌رسیم یا خیر. همچنین آقای عراقچی این تاکید را داشت که هیچ مذاکره‌ای به روش گام به گام نداریم و فقط درباره نقطه آخر و گام نهایی صحبت می‌کنیم. مواضع کشورمان نیز تاکید بر لغو همه تحریم‌ها و بعد از آن راستی‌آزمایی است سپس ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد.

عمویی اضافه کرد: آقای عراقچی در تشریح دور دوم مذاکرات بیان کرد که آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد برای همین نیاز است که تحریم‌ها ریز شود یعنی تحریم‌هایی که از طریق قوانین کنگره یا دستور اجرایی وضع شده باید لیست شود از این جهت در موضوع لغو تحریم بین ایران و طرف آمریکایی اختلاف‌نظر وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: در حال حاضر مذاکرات بین ایران و ۱+۴ در میان است و ۱+۴ جداگانه با طرف آمریکایی مذاکره می‌کنند. جمهوری اسلامی در مواضع خود تاکید دارد که باید تحریم‌های موضوعی ایران برداشته شود. باید تحریم همه افراد و اشخاصی که نامشان در لیست داخل تحریم برجام بوده و یا بعد از برجام در طی تحولات مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند، از فهرست خارج شوند. این موضوع نیز بیان شد که طرف آمریکایی اذعان دارد که ایران باید از منافع لغو تحریم‌ها منتفع شود.

وی ادامه داد: طبق توضیحات داده شده جنبه دیگر مذاکرات تعهدات هسته‌ای ایران است. ایران اعلام آمادگی کرده که به تعهدات برجامی خود بعد از لغو تحریم‌ها برگردد. موضوع ترتیب اقدامات هم مطرح است. موضع جمهوری اسلامی ایران این است که باید آمریکا همه اقدامات را انجام دهد و بعد راستی‌آزمایی صورت گرفته سپس ایران اقدامات را صورت خواهد داد. آقای عراقچی تاکید کرد که هنوز اختلاف‌نظرهایی بین طرفین وجود دارد هرچند در مسیر قرار داریم و نه خوشبینی و نه بدبینی داریم.

عمویی افزود: در این جلسه ۲۴ نماینده به طرح دیدگاه‌ها و سوالات خود درباره روند مذاکرات پرداخته که عراقچی نیز پاسخ داد تاکید نمایندگان بر اجرای منویات رهبری، لغو تحریم‌ها و ضرورت راستی‌آزمایی دقیق از لغو تحریم‌ها بود. همچنین بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی و نظارت مجلس بر روند مذاکرات و توافق احتمالی تاکید داشتند و اینکه یادآور شدند بی‌اعتمادی به غربی‌ها وجود دارد و تجربه منفی از بدعهدی آنها در اجرای برجام بوده لذا باید در مذاکرات دقت شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد