اونس طلا2212.39
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

ایران از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ایران از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال کرده و این مسئله را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با تشریح تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته گفت: هفته گذشته ظریف با مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد. روز سه‌شنبه لاوروف به تهران سفر کرد و ظریف با همتای روسی خود دیدار کرد که به امضای تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی منجر شد. همچنین لاوروف با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نیز دیدار کرد.

وی با اشاره به ادامه مذاکرات در وین گفت: روز پنج‌شنبه آغاز دور جدید کمیسیون مشترک برجام در وین بود که تا به امروز نیز ادامه دارد.

به گفته خطیب زاده، روز جمعه ظریف با اتمر، همتای افغانستانی خود گفت‌وگو کرد. روز شنبه هم وزیر خارجه صربستان به ایران سفر کرد. دیروز هم ظریف به اندونزی سفر کرد و امروز ملاقات‌هایشان در حال انجام است. روز چهارشنبه هم وزیر خارجه پاکستان به ایران می‌آید.

این دیپلمات ارشد درباره خبر یک رسانه انگلیسی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان در عراق تصریح کرد: ما گزارش‌های رسانه‌ای را دیدیم. در این باره نقل قول‌های بعضا متضاد منتشر شده است. ایران از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال کرده و این مسئله را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند.

خطیب‌زاده سفر ظریف به اندونزی را هم یک سفر دوجانبه عنوان کرد و گفت: دیروز هفتادمین سالگرد روابط دو کشور بود. این سفر برای پیگیری روابط دوجانبه، ارتقای و گسترش آن و رفع موانع انجام شده است. در کشورهای اسلامی، دید و بازدیدهای در ماه رمضان مطرح است. ان‌شاالله وزیر امور خارجه نیز از دیپلماسی رمضان استفاده می‌کنند.

وی درباره سفر وزیر خارجه روسیه به تهران و عدم امضای سند همکاری‌های جامع میان تهران و مسکو ابراز داشت: دو سند موازی در حال تکمیل هستند. آنچه به عنوان سند همکاری دو کشور مطرح است، هر پنج سال تمدید می‌شود که فروردین امسال تمام شد که براساس مندرجات آن، به صورت خودکار تمدید می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این سند معتبر است ولی در حال کار کردن بر یک سند همکاری جامع هستیم که در این سفر نیز درباره آن رایزنی شد. این سند در حال پیگیری است و در زمان قابل امضا، حتما امضا خواهد شد. در این سفر سند همکاری‌های فرهنگی امضا شد که مدت‌ها میان دو کشور در حال رایزنی بود.

خطیب‌زاده همچنین درباره مذاکرات وین ابراز داشت: آنچه در وین در حال انجام است، گفت‌وگوهای فنی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت ایالات متحده ذیل تعهداتش در برجام و قطعنامه 2231 است. پیشرفت‌هایی انجام شده ولی به معنای حل اختلافات نیست.

وی با بیان اینکه برای عدم فرسایشی شدن مذاکرات متون خود را ارائه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم وارد مصادیق و متون خود شود، عنوان کرد: در مرحله‌ای هستیم که موضوعات سخت و دشوار است ولی براساس مواضع رهبری به دنبال تامین منافع مردم هستیم و فکر می‌کنیم گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار گرفته است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره کارگروه رفع تحریم‌ یادآور شد: آنچه مهم است، ایران در چهارچوب کیسیون برجام با 1+4 مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.

خطیب‌زاده همچنین درخصوص در شناسنایی عامل حادثه تروریستی مجتمع هسته‌ای نطنز و تحت تعقیب قرار گرفتن وی بیان کرد: درخصوص ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه تروریستی نطنز باید نهادهای مرجع اظهارنظر کنند. این حادثه، تروریسم آشکار هسته‌ای است و ایران در تمامی ابعاد آن پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در وین گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا نداریم، یادآورشد: فکر می‌کنیم دولت آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند ایران اقداماتش در چارچوب برجام است و تنها وقتی این اقدامات متوقف می‌شود که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ما بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم.

روابط ایران و پاکستان مهم است/ رایزنی درباره افتتاح مرز سوم مشترک

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران را مهم ارزیابی کرد و گفت: روابط دو کشور عمیق و گسترده است و در این سفر علاوه بر گفت‌وگو درخصوص مسائل دوجانبه، مرز سوم مشترکی در پاکستان افتتاح خواهیم کرد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره لغو تحریم‌ها و واکنش اتحادیه اروپا به غنی‌سازی 60 درصدی هم گفت: همانطور که رهبری قبلا فرمودند، ایران براساس نیازهای خود در چارچوب برجام انجام می‌دهد و به آژانس هم اطلاع می‌دهد. اقدام ایران در پاسخ به اقدام تروریستی در خاک ایران بود که با بی‌عملی و عدم محکومیت آن از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا همراه بود.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه بی‌عملی اروپا و آمریکا نقطه تاریک دیگر در ادعای آنها است، خاطرنشان کرد: مسیری که در پیش گرفتیم کاملا روشن است. آمریکا در برجام نیست بلکه از آن خارج شده و آن را نقض کرده است. این آمریکا است که ابتدا باید به تعهداتش برگردد و ما راستی‌آزمایی کنیم و بعد از آن ایران اقدامات جبرانی‌اش را متوقف می‌کند، هرچند که این اقدامات نیز در چارچوب برجام بوده است.

به گفته این دیپلمات ارشد، اظهارات اروپا نقطه شرمی از سوی آنها است.ما نه تنها اروپا را شریک نقض آمریکا دیدیم بلکه شاهد استاندارد دوگانه از سوی آنها نیز بوده‌ایم. اروپا با این لفاظی‌ها قدرت پیدا نمی‌کند، بلکه قدرت و تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد اقدامات ایران نیز در چارچوب پادمان است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد