اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

7 راهکار مفید برای تقویت تمرکز

اینکه پرکار باشید و سرتان شلوغ باشد احتمالا خیلی سخت و چالش برانگیز است که باید برای انجام این کارها آمادگی زیادی کسب کند.

به گزارش سایت طلا اینکه پرکار باشید و سرتان شلوغ باشد احتمالا خیلی سخت و چالش برانگیز است که باید برای انجام این کارها آمادگی زیادی کسب کند. برای اینکه در حالت سر شلوغی بتوانید به اهدافتان برسید و خوب کار کنید باید تمرکز کافی داشته باشید.

چه بخواهید یک گزارش را کامل کنید یا بخواهید درس بخوانید باید تمرکز کافی داشته باشید و بتوانید روی هر کاری تمرکز کنید. در واقع می‌توان گفت که با تمرکز کافیست که شما می‌توانید بر روی محیط تاثیر بگذارید و تمرکز موفقیت افراد را تضمین می‌کند. برای اینکه بتوانید از اثرات مفید تمرکز ذهنی بهره‌مند شوید باید هم تمرین‌های خوبی داشته باشید و هم عادت‌های خود را تغییر دهید. در اینجا چند توصیه که از لحاظ روانشناسی ثابت شده‌اند را شرح می‌دهیم که امیدواریم:

سطح تمرکز ذهنی خود را تعیین کنید

قبل از اینکه بر روی تقویت تمرکز خود کار کنید باید بدانید که چقدر تمرکز دارید. اگر تمرکز خیلی کمی دارید باید حتما به روانپزشک یا حتی متخصص اعصاب مراجعه کنید اما اگر تمرکز شما فقط در حد مطلوبی نیست می‌توانید با راهکارهایی این تمرکزتان را تقویت کنید.

اگر تمرکز شما مناسب است پس...

همیشه به راحتی تغییر می‌کنید و خودتان را با شرایط وفق می‌دهید
شما هدف‌هایی را تعیین نموده‌اید و آنها را به چند بخش تقسیم کرده‌اید.
زمانی که خسته می‌شوید استراحت‌های کوتاهی انجام می‌دهید و بعد دوباره به سر کارتان باز می‌گردید.

اگر تمرکز شما مطلوب نیست پس...

شما معمولا در روز هم رویا می‌بینید و در افکار خود غرق می‌شوید.
نمی‌توانید حواس پرتی‌ها را از خود دور کنید.
زمام کار را از دست می‌دهید و گاهی از اهداف خودتان دور می‌شوید.

حتی اگر حالت اول را دارید می‌توانید با راه‌حل‌هایی تمرکز خودتان را افزایش دهید.

حواس پرتی‌ها را حذف کنید

این مورد بسیار واضح است. به طور کُلی شما باید چیزهایی که باعث عدم تمرکز شما می‌شود را از زندگی خود حذف کنید یا در موقعیت مناسب از آنها صرف نظر کنید. ممکن است برخی وسایل، برخی صدا‌ها و برخی افراد تمرکز را از شما بگیرند که شما باید حتما آنها را حذف کنید یا حداقل تعدادشان را کاهش دهید. مثلا می‌توانید در یک محیط آرام مثل کتابخانه و بدون موبایل به انجام کارهایتان مشغول شوید. توجه داشته باشید که همیشه حواس پرتی‌ها بیرونی نیستند و اضطراب، احساس عدم امنیت، رویاها و سایر موارد نیز می‌توانند تمرکز را از شما بگیرند.

تمرکزتان را محدود کنید

زمانی که بر روی کارهای مختلف کار می‌کنید، احتمالا به هیچ کدام از آنها نمی‌رسید. شما باید تمرکز خود را فقط بر روی انجام یک کار بگذارید تا بهترین نتیجه را بگیرید. توصیه می‌کنیم حتی در زمان کار کردن از گوش دادن به موسیقی پرهیز کنید. سعی کنید ذهن خود را دقیقا روی چیزی که روی آن کار می‌کنید بگذارید و به لحاظ فیزیکی در موقعیت مناسب آن قرار بگیرید؛ مثلا برای درس خواندن یک موقعیت خاص را در نظر بگیرید.

در لحظه زندگی کنید

زمانی که هنوز در مورد گذشته فکر می‌کنید و در مورد آن استرس دارید، تمرکز داشتن بسیار سخت است. البته اینکه به فکر آینده باشید و نگران باشید هم بد است و بهتر است به همان لحظه و همان کار فکر کنید. اگر بتوانید نگرانی‌های خود در مورد چیزهایی که گذشته‌اند یا قرار است در آینده به سراغتان بیایند را کنار بگذارید، به راحتی می‌توانید بر روی یک موضوع تمرکز کنید و حواس پرت نشوید.

خودآگاهی را تمرین کنید

خودآگاهی امروزه بیش از پیش مورد توجه است و بسیاری از افراد از فواید آن برای سلامت عمومی آگاهی دارند. در یک مطالعه محققان دریافتند که افرادی که در خودآگاهی و مدیتیشن حرفه‌ای اند تمرکز حواس بیشتری دارند. توصیه می‌شود در روز 20 دقیقه را به دور از سر و صدا و هر وسیله‌ای، چشم‌های خود را ببیندید و خودتان را در جایی دیگر ببینید.

یک استراحت کوتاه داشته باشید

احتمالا زمانی که خسته‌اید ممکن نیست تمرکز کنید. بنابراین زمانی که احساس کردید ذهنتان خسته شده و دیگر نمی‌توانید به خوبی بازدهی خود را حفظ کنید، بهتر است کمی استراحت کنید. قبلا هم اشاره کردیم که اگر در هنگام خستگی کمی استراحت کنید و کم نیاورید، یعنی فردی متمرکز هستید. با یک استراحت مفید و کوتاه کارایی مغز شما دوباره به حالت عادی باز می‌گردد.Bottom of Form

تمرین کنید

ساختن تمرکز ذهنی چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیافتد؛ حتی دانشمندان و ورزشکاران باهوش نیز همیشه تمرین‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند تا بتوانند مهارت‌های تمرکزی خود را حفظ کنند. اینکه در زمان حواس پرتی خود بدانید که حواس پرت شده‌اید، خود یک آگاهی بسیار موثر است که باعث می‌شود تمرکز خود را حفظ کنید.

برای اینکه بتوانید برای زمان خود ارزش قائل باشید توصیه می‌شود همیشه تمرکز خود را حفظ کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد