اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شاخص بورس باز هم منفی شد/دلایل ریزش بورس چیست؟

شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی معاملات تا رقم یک میلیون و ۲۶۷ هزار واحد افزایش یافته بود در ساعات میانی و پایانی روندی نزولی به خود گرفت و تا رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد کاهش یافت.

به گزارش سایت طلا ،در پایان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس تهران افتی ۰٫۱۵ درصدی را تجربه کردند. در معاملات امروز فرابورس ارزش معاملات به کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۱۹۳۴ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۶۰۶ واحد کاهش یافت و رقم ۴۳۸ هزار و ۳۷۰ واحد را ثبت کرد.

معامله گران این بازار ۴۰۹ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال انجام دادند. معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز بیش از سه واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۹۱۶ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار ۵۹۰ میلیون و ۵۵۶ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، نفت ایرانول (شرانل) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

همچنین نماد سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، بیمه دی (ودی)، سیمان ساوه (ساوه)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) و پالایش نفت شیراز (شراز) تاثیر منفی بر شاخص فرا بورس داشت

دلایل ریزش بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل مهم ریزشی بازار سرمایه در نیمه دوم سال گذشته عنوان کرد: ورود مستقیم و به ‌دور از تحلیل بخش قابل ‌توجهی از سرمایه ‌گذاران جدید و بی ‌تجربه در اوج بازار باعث شد اصلاح و روند ریزشی قیمت سهام ادامه ‌دار شده و به بی‌اعتمادی و ترس سرمایه‌گذاران دامن بزند اما با این حال نباید بازار بدهی را در ریزش قیمت سهام متهم کرد.

مهدی اسلامی بیدگلی خروج نقدینگی و ترس هیجانی سرمایه‌گذاران خرد را عامل مهم روند ریزشی بازار در نیمه دوم سال دانست و اظهار کرد: جنس سرمایه‌ها و نقدینگی‌های بازار بدهی کاملاً متفاوت از بازار سهام است و نمی‌توان این بازار را عامل افت قیمت سهام دانست.

وی بازار بدهی را ابزار کارآمدی برای کنترل ریسک سرمایه‌گذاران دانست و افزود: این بازار در کنار بازار سهام قرار دارد و سرمایه‌ گذاران با تکیه‌ بر دانش می‌توانند با تشکیل پرتفویی متنوع از سهام و اوراق بدهی، ریسک‌های خود را مدیریت کنند. از ویژگی‌های مهم این بازار البته برای سرمایه‌گذاران حقیقی دور بودن از هیجان‌هاست به همین دلیل در شرایط‌ خاص، بازار جذابی است که سودی بالاتر از نرخ سپرده‌های ثابت بانکی را به همراه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بازار بدهی عامل ریزش بازار سهام است یا خیر، گفت: این بازارها هرکدام مزیت‌های مختص خودشان را دارند و ماهیتشان کاملاً متفاوت است، این در حالی است که قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم می‌تواند پتانسیل ‌های خوبی برای کلیت بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بازار بدهی با وجود جوان بودن و عمر کوتاهش، طی سال‌های اخیر توسعه خوبی داشته است، تصریح کرد: این بازار همچنان ظرفیت‌های بالایی برای رشد دارد اما مهم ‌ترین نقطه‌ ضعف و خلاء موجود در این بازار نیاز به فرهنگ‌ سازی و آموزش است.

پیش بینی شاخص بورس فردا 18 فروردین 1400

شاخص بورس در جریان معاملات امروز در کانال یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد باقی ماند. شاخص کل امروز به دلیل برخی از حمایت‌ها با رشد همراه بود، اما با گذشت ساعتی از آغاز معاملات روند شاخص نزولی شد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزول شاخص کل در چند روز گذشته توضیح داد: شاخص بازار با روند نزولی خود به مرحله‌ای رسیده بود که نیاز به حمایت داشت و باید به آن کاهش شاخص و قیمت‌ها واکنشی نشان می‌داد.

رضایتی به افزایش نرخ دلار و قیمت جهانی مس اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به روز برگزاری جلسه برجام، نه تنها قیمت دلار کاهش نداشت، بلکه افزایش یافت. در جریان معاملات امروز با توجه به جلسه برجام و افزایش قیمت‌ها، پتانسیل‌هایی وجود داشت که بازار روند مثبتی را داشته باشد اما این اخبار هم تاثیری در روند معاملات نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تاثیر اصلی برگزاری جلسه برجام در قیمت دلار بود تا روند بازار، اظهار کرد: نرخ دلار امروز افزایش پیدا کرد اما در روند بازار تاثیری نداشت و با توجه به وجود صف‌های فروش در تعداد زیادی از نمادها روند نزولی شاخص برگشت.

مهدی رضایتی با اشاره به اینکه احتمالا جلسه برجام نتیجه و خروجی مستقیمی ندارد توضیح داد: با توجه به تحرکات و شرایطی که در بازار دیده می‌شود، احتمالا روند معاملات بازار فردا در شرایط بهتری رقم می‌خورد و افزایش حجم معاملات را در پیش داریم.

او در پایان گفت: شاخص بازار در حال برگشت به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار است و احتمالا روند نزولی شاخص ادامه دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد