اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

رشد اقتصادی در سال پیش رو متاثر از دو متغیر اساسی است.

رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟


رشد اقتصادی در سال پیش رو متاثر از دو متغیر اساسی است.

اول تحریم‌های اقتصادی و دوم ویروس کرونا. در مورد تحریم‌ها دو احتمال اصلی وجود دارد.

اول ادامه وضع موجود و احیاء نشدن برجام و تداوم تحریم‌های فعلی که طبیعتا اثرات خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.
اما همان طور که اشاره شد به نظر نمی‌رسد که اثرگذاری آن بیش از آنچه در سال گذشته اثر خود را نشان داده باشد و عبارتی به نظر می‌رسد اثر تحریم‌ها در اقتصاد ایران تخلیه شده است.
در سناریو دوم که البته احتمال آن ضعیف‌تر است، بخش قابل توجهی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران رفع خواهد شد و رقم فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به طور روزانه محقق می‌شود که در این صورت بخش نفت با رشد قابل توجهی همراه خواهد شد.
البته یک پیش‌بینی بدبینانه نیز وجود دارد؛ اینکه در صورتی که محیط اقتصاد کلان در شرایط بلاتکلیفی و نااطمینانی نسبت به تغییرات محیط بین‌المللی قرار گیرد این موضوع می‌تواند رشد اقتصادی را به نزدیک صفر برساند و حتی در دامنه منفی قرار دهد. البته احتمال وقوع این سناریو ضعیف‌تر است.
در نهایت در رابطه با چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ باید گفت حتی با تداوم تحریم‌ها به دلیل روند‌های مثبت شکل گرفته در سال ۹۹ باید شاهد حداقل رشد مثبت ۱ تا ۲ درصدی باشیم

مقایسه تغییرات یکساله طلا و صندوق های طلا در سال 99

طلا

میزان رشد سال ۹۹ چقدر بود؟

با این وجود مرکز پژوهش‌های مجلس رشد اقتصادی در پایان سال ۹۹ را ۰/۵ درصد اعلام کرد. از این رو پیشبینی‌‌ها حاکی از این است که این رشد مثبت در سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند و به رقم حدود ۱ تا ۲ درصد برسد.

البته رشد اقتصادی در سال پیش رو متاثر از دو متغیر اساسی است. اول تحریم‌های اقتصادی و دوم ویروس کرونا. در مورد تحریم‌ها دو احتمال اصلی وجود دارد. اول ادامه وضع موجود و احیاء نشدن برجام و تداوم تحریم‌های فعلی که طبیعتا اثرات خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت اما همان طور که اشاره شد به نظر نمی‌رسد که اثرگذاری آن بیش از آنچه در سال گذشته اثر خود را نشان داده باشد و عبارتی به نظر می‌رسد اثر تحریم‌ها در اقتصاد ایران تخلیه شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد