اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش جو بایدن به توافق ایران-چین

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به امضای توافق 25 ساله ایران و چین واکنش نشان داد و آن را نگران کننده خواند.

به گزارش سایت طلا،رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید «چقدر نگران همکاری‌های ایران و چین هستید؟» گفت: یک سال است که نگران آن هستیم

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه به وقت محلی در واکنش به امضای توافق 25 ساله ایران و چین گفت، که مدتهاست درباره مشارکت ایران و چین نگران بوده‌ام..

BOX:491553975

بایدن هنگام سوار شدن به هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید که «آیا نگران مشارکت ایران و چین هستید»؟ گفت، «یک سال است که نگران آن هستم.»

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید.

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

رسانه‌های آمریکایی امضای این توافق را تلاش تهران و پکن برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا و پاسخی به سیاست‌های مقابله جویانه واشنگتن علیه ایران و چین خوانده‌اند.

این سند در قالب یک «برنامه» برای بازه زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) تهیه و تنظیم شده است. در این سند طرفین بر یک نقشه راه و افق روابط همه‌جانبه برای تحقق مشارکت جامع راهبردی و ارتقای عملی آن توافق کردند. این سند را باید برنامه‌ای سیاسی-راهبردی، اقتصادی و فرهنگی دانست که از نگاه دو طرف سویه‌های همه‌جانبه روابط را در افقی بلندمدت دنبال می کند؛ در برنامه همکاری جامع ایران و چین به سه محور سیاسی نظامی و امنیتی،اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است.

سند راهبردی ایران و چین

همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره امضای سند همکاری با چین در توییتی نوشت: «امضای سند راهبردی با چین یک عنصر مهم تولید قدرت درچارچوب نگاه به آسیا و اوراسیا بارویکرد سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور است. متاسفانه تاامروز فرصت‌های مهمی ازدست رفته واکنون هم تبدیل سند راهبردی به همکاری‌های راهبردی نیازمند ارادۀ‌ جدی است تامنافع اقتصادی عاید ملت عزیز ایران شود.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد