اونس طلا2302.52
مظنه14,556,000
18 گرم3,360,200
ارزش سکه32,794,668
قدیم (بهار)37,700,000
جدید (امامی)40,900,000
نیم23,600,000
ربع14,700,000

آیا کیا ریو دست‌دوم ارزش خرید دارد؟

سدان‌های جمع‌وجور اقتصادی یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرو در جهان هستند که به علت هزینه‌های نگه‌داری پایین در کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان خودروهای اداری و در کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان خودرویی خانوادگی و رفت‌وآمدهای روزمره مورداستفاده قرار می‌گیرند ...

آیا کیا ریو دست‌دوم ارزش خرید دارد؟


سدان‌های جمع‌وجور اقتصادی یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرو در جهان هستند که به علت هزینه‌های نگه‌داری پایین در کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان خودروهای اداری و در کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان خودرویی خانوادگی و رفت‌وآمدهای روزمره مورداستفاده قرار می‌گیرند. هیوندای ورنا، تویوتا یاریس، ریو و ساینا نمونه‌های از محصولات در این کلاس هستند که به دلیل قیمت اقتصادی و استهلاک پایین در بخش فروش بسیار موفق ظاهر شده‌اند. در میان این خودرو‌ها ریو که در فاصله سال‌های 1384 تا 1391 توسط سایپا مونتاژ می‌شد، در بازار داخلی بسیار محبوب بود و در حال حاضر نیز، نسخه‌های کارکرده آن در بازار دست‌دوم وجود دارد. در این مقاله قصد داریم، ارزش خرید ریو را باهم بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کیا ریو


معرفی ریو سایپا
نسخه مونتاژی ریو که در حقیقت نسخه فیس‌لیفت نسل اول آن محسوب می‌شود از سال 84 مهمان خیابان‌های ایران شد. در ابتدای مسیر تولید، این خودرو رقبایی چون پژو 405، پژو پارس، سمند و هیوندای ورنا را در پیش رو داشت که بعدها خودروهای ارزان‌قیمت چینی نیز به آن اضافه شدند. ریو سایپا محصولی گران‌تر و بهینه‌تر از پراید بود که به علت استهلاک پایین نسبت به خودروهای خانواده پژو به‌سرعت به خودرویی محبوب تبدیل شد. مدار موفقیت‌های ریو ادامه داشته تا سرانجام به دلیل الزام نصب دو کیسه هوا و عدم موافقت کمپانی کیا در سال 91 تولید این خودرو متوقف شد.

وضعیت ریو در بازار
اگرچه در ابتدای تولید به علت حجم اندک موتور، ریو موردتوجه زیادی قرار نگرفت، اما به‌مرور این خودرو راه خود را در بازار پیدا کرد و جایگاه خود به‌عنوان محصولی کم دردسر و بادوام را تثبیت کرد. چنین محبوبیتی باعث شد تا این خودرو ازنظر قیمت در بازار رشد کند و حتی به‌عنوان رقیبی برای پژو پارس دیده‌ شود. بعد از توقف تولید نیز مانند هیوندای ورنا، هیوندای آوانته قیمت ریو نیز افزایش پیدا کرد و حتی در مقطع زمانی خاصی از پژو پارس نیز پیشی گرفت؛ اما آنچه سؤال اصلی این مقاله است، بررسی این موضوع است که در حال حاضر نیز خرید این خودرو منطقی است یا خیر؟

ریو سایپا


مزایای ریو سایپا

نقاط قوت رایج میان سدان‌های اقتصادی در ریو نیز دیده می‌شود. به‌طور مثال، مصرف سوختی این خودرو که اقتصادی است و با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و قیمت سوخت، نسبت به سمند و پژو 405 گزینه‌ای به‌صرفه‌تری به‌حساب می‌آید. سیستم تهویه قدرتمند این خودرو یکی از بزرگ‌ترین مزایای ریو سایپا محسوب می‌شود. قدرت فیلترینگ فوق‌العاده سیستم تهویه این خودرو اجازه ورود هیچ‌گونه ریز گردوغباری را به داخل کابین نمی‌دهد. استهلاک پایین نیز یکی دیگر از مزایای مهم این سدان شهری است و در کل خودرویی کم دردسر است درنتیجه گزینه‌ای قابل‌اعتماد برای مصارف طولانی‌مدت به‌حساب می‌آید.

معایب ریو سایپا

از سویی دیگر این خودرو معایبی نیز دارد که شاید موجب می‌شوند تا مشتریان از خرید این خودرو صرف‌نظر کنند. امکانات رفاهی اندک عمده عیب این خودرو است که ریو از ابتدای تولید با آن درگیر بوده است. البته این خودرو در مقایسه با پژو 405 ایران‌خودرو جایگاه پایین‌تری ندارد اما عدم امکانات رفاهی مناسب در مقایسه یا محصولاتی مانند سمند LX و پژو پارس بسیار چشم‌گیر است. از دیگر معایب ریو می‌توان به ترمزهای ضعیف آن اشاره کرد. ریو فاقد سیستم ترمز ضد قفل یا ABS است و ترمزهای این خودرو به‌خصوص در هوای بارانی و جاده‌های کوهستانی عملکرد مطلوبی ندارند و از عوامل مهم در تصادفات این خودرو به‌حساب می‌آید.

جمع‌بندی
آیا کیا ریو دست‌دوم ارزش خرید دارد؟ اگرچه نمی‌توان چندان قاطع به این سؤال پاسخ داد اما در شرایط فعلی، علیرغم شایستگی‌های زیاد، ریو بهترین گزینه در این بازه قیمت محسوب نمی‌شود. قیمت بالای ریو در مقایسه با سایر رقبا در حال حاضر بر بازار دست‌دوم ان نیز تأثیر گذاشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد