اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چگونه برای یک مصاحبه شغلی خوب آماده شویم؛ بایدها و نبایدها

مصاحبه شغلی احتمالا یکی از مهم‌ترین قدم‌های زندگی شما است و بسیار تعیین کننده است.

به گزارش سایت طلا مصاحبه شغلی احتمالا یکی از مهم‌ترین قدم‌های زندگی شما است و بسیار تعیین کننده است. همچنین در فرایند جستجوی شغلی خود بهترین کار این است که به سراغ شغل مورد علاقه خود بروید و اینکه ثابت کنید بهترین فرد برای شغل مورد نظر هستید.

در ادامه توصیه‌هایی در مورد فرایند مصاحبه شغلی می‌کنیم که امیدواریم با رعایت آنها شغل مورد نظر خود را پیدا کنید:

شرایط شغل را بررسی کنید

اگر یک تماس از طرف شرکت برای شغل موردنظرتان دریافت کرده‌اید، باید برای مصاحبه آماده شوید. اولین قدم برای آماده شدن، این است که شرایط شغل را بررسی کنید. مهم‌ترین شرایط شغلی معمولا از یک الگوی یکسان پیروی می‌کنند و شامل موارد زیر می‌شوند:

عنوان شغل، سازمان یا شرکت
وظایف و کارها
مهارت‌های لازم

عنوان شغل و شرکت به شما دید مناسبی از هدف استخدام می‌دهد و باعث می‌شود نقش خود را در یک تشکیلات بفهمید. با درک دقیق کاری که از شما می‌خواهند هم متوجه می‌شوید که آیا واقعا شغل را می‌خواهید، هم متوجه می‌شوید که در آینده به چه عنوان مشغول می‌شوید. آگهی شغلی یا توضیحات ارائه شده را به دقت مطالعه کنید تا شرح وظایف و کاری که از شما خواسته شده است را درک کنید و برای آن آماده باشید. با درک صحیح وظایف و مهارت‌های لازم، شما می‌توانید آمادگی لازم برای پاسخ به پرسش‌های مصاحبه‌گر را کسب کنید.

درباره شرکت تحقیق کنید

شرکت‌ها معمولا به دنبال استخدام افرادی هستند که فرهنگ کاری و آداب همگام با آن شرکت را داشته باشد؛ یقینا شرکت‌ها افرادی را استخدام نمی‌کنند که با‌ آنها تضاد داشته باشند. بنابراین یکی از مواردی که در مصاحبه کاری بررسی می‌شود فرهنگ و اخلاق شماست.

تحقیق درباره شرکت قبل از اینکه مصاحبه آغاز شود به شما دید درستی درباره اهداف شرکت، برنامه‌های حال و آینده، مشکلات و چالش‌های شرکت، فرصت‌های موجود و توان شما برای ارتقا جایگاه می‌دهد. از آنجایی که شما در آینده هم قصد دارید در همان شرکت مشغول باشید، باید در مورد آینده شغل خود و سازمان هم رضایت داشته باشید. ضمنا شناخت دقیق محل استخدام شما باعث می‌شود در جلسه مصاحبه با نشان دادن فهم دقیق خود، مصاحبه‌گر را متقاعد کنید که شما را استخدام کند. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید باید در مورد چه قسمت‌هایی از سازمان تحقیق کنید:

شرایط مالی سازمان: شما با یک جستجوی ساده در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، به خصوص صفحه‌های سازمان، می‌توانید از وضعیت مالی اخیر شرکت اطلاع پیدا کنید. مثلا احتمال ورشکستگی، آخرین توسعه‌ها، شرایط کارکنان، خدمات شرکت و ... را می‌توانید از اینترنت بررسی کنید و برای مصاحبه بیشتر آماده باشید.

فرهنگ سازمانی: سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی یا به صورت حضوری افرادی را که در سازمان مورد نظر کار می‌کنند ببینید، و شرایط آنها را بسنجید. حتی اگر بتوانید قبل از مصاحبه کمی با کارکنان نیز صحبت کنید بسیار موفق‌تر خواهید بود.

مصاحبه کنندگان: سعی کنید قبل از اینکه به جلسه مصاحبه بروید، شناخت نسبی از مصاحبه کنندگان و رفتار آنها به دست آورید. شما می‌توانید با کمی پرس و جو در مورد اینکه مصاحبه کنندگان چه چیزهایی را در نظر می‌گیرند آگاهی پیدا کنید.

رقبا: سعی کنید در مورد رقبای خود که قصد مصاحبه شغلی دارند، اطلاعات کسب کنید و شرایط خودرا با‌ آنها مقایسه کنید.

برای جلسه مصاحبه برنامه ریزی کنید

زمانی که برای مصاحبه آماده می‌شوید مهم‌ترین چیز این است که برنامه دقیقی داشته باشید. شکست یک برنامه به معنی برنامه ریزی برای شکست است. اگر قرار است یک یا چند روز دیگر مصاحبه انجام دهید مطمئن شوید که تمام کارهای لازم را انجام داده‌اید و با مشکل مواجه نمی‌شوید. قطعا شما نمی‌خواهید دیر به محل مصاحبه برسید یا اینکه در مسیر خود بنزین تمام کنید؛ بنابراین همه چیز را چک کنید.

مطمئن شوید حداقل 15 دقیقه قبل از موعد به محل مصاحبه برسید. همچنین بهتر است آدرس را به طور دقیق بدانید و قبلا به آنجا رفته باشید. اخبار مربوط به ترافیک را بررسی کنید و سعی کنید بهترین و سریع‌ترین مسیر را انتخاب کنید. بهتر است با ماشین شخصی یا آژانس و اسنپ به محل بروید و به خاطر مرتب ماندن لباس‌هایتان هم که شده با اتوبوس یا مترو به آنجا نروید. همچنین شب قبل را به خوبی استراحت کنید تا خسته به آنجا نروید و انرژی کافی داشته باشید.

مصاحبه شغلی

باید‌های مصاحبه شغلی

طوری لباس بپوشید که فرد را تحت تأثیر قرار دهید: مطمئن شوید که لباس‌هایتان رسمی (ترجیحا کت و شلوار)، مرتب، اتوکشیده و شکیل هستند تا تاثیر خوبی بر روی مصاحبه کنندگان بگذارید.
با یک ارتباط چشمی و دست دادن قاطع شروع کنید: این کار باعث می‌شود اعتماد به نفس و صلاحیت روانی خود را نشان دهید و افراد را از توانایی خود مطمئن سازید.
محکم بنشینید: با پاهای صاف و استوار بر روی صندلی بنشینید و از تکان دادن پاهای خود خودداری کنید. این کار اطمینان خاطر شما را نشان می‌دهد و به افراد می‌فهماند که شما از خود مطمئن هستید.
جزئیات مربوط به تجربه کاری و روزمه خود را به خاطر داشته باشید: از این طریق شما می‌توانید با نشان دادن فهم صریح خود از شغل و آمادگی خود، مصاحبه کننده را جذب کنید.
یک دفترچه به همراه ببرید: اگر حس می‌کنید ممکن است برخی سوالات یا نکات را فراموش کنید یک دفترچه مرتب به همراه ببرید.
و در آخر به یاد داشته باشید که در جلسه مصاحبه شما سعی می‌کنید به نوعی خودتان را به شرکت بفروشید. بنابراین سعی کنید مزایایی را که می‌توانید در اختیار شرکت قرار دهید را متذکر شوید.

مصاحبه شغلی

نبایدهای مصاحبه کاری

دیر رسیدن به محل مصاحبه: اگر شما به هر دلیلی دیر کنید، احتمالا شغل را از دست می‌دهید. بنابراین سعی کنید طبق برنامه و زودتر از زمان مصاحبه برسید و اگر مشکلی هم داشتید با یک تماس تلفنی به شرکت مورد نظر اطلاع دهید تا مسئولیت‌پذیری خود را نشان داده باشید.

پوشیدن لباس‌های نامناسب: همانطور که گفتیم لباس شما باید مطابق با فرهنگ سازمان باشد و معمولا این لباس رسمی است. بنابراین خودتان را گول نزنید و از پوشیدن لباس‌های دیگر حداقل در روز مصاحبه خودداری کنید.
سیگار کشیدن قبل از مصاحبه: نه تنها باید قبل از مصاحبه سیگار نکشید، بلکه باید از عطر مناسب هم استفاده کنید تا تاثیر خوبی بر روی افراد بگذارید. بوی سیگار معمولا برای مصاحبه کنندگان ناخوشایند است و بهتر است قبل از اینکار از مصرف سیگار خودداری کنید.
نشان دادن نقاط ضعف: اگرچه صداقت همیشه بهترین راهکار است اما در جلسه مصاحبه باید سعی کنید نظر او را هرچه بیشتر جلب کنید و از نشان دادن‌ ضعف‌هایتان خودداری کنید. هر کسی نقاط ضعفی دارد اما کسی برنده است که کمتر این نقاط ضعف را در اختیار دیگران قرار دهد.
انتقاد از کارفرمای فعلی یا قبلی: اگر از کارفرمای قبلی خود شکایت کنید، ممکن است مصاحبه کننده این حس را داشته باشد که کار کردن با شما سخت است و اصلا ارزش ندارد کسی با شما کار کند.

در انتها باید اضافه کنیم که شما برای پذیرش در یک شغل خوب، علاوه بر اینکه باید مهارت‌های مناسبی داشته باشید و دقیقا همان کسی باشید که سازمان به شما احتیاج دارد، باید مهارت اجتماعی خوبی هم داشته باشید و بتوانید با اقناع دیگران به هدف خود دست پیدا کنید. امروزه تمام مصاحبه‌های شغلی مهارت‌های کاری را به عنوان پیش زمینه، و مهارت‌های اجتماعی را به عنوان مصاحبه کاری در نظر می‌گیرند. پس بهتر است اگر برای یک مصاحبه کاری دعوت شده‌اید ارتباط موثری داشته باشید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد