اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

زیباترین کویر ایران

جاذبه‌های گردشگری طبیعی جزو پرطرفدارهای سفر در ایران و حتی جهان است.

جاذبه‌های گردشگری طبیعی جزو پرطرفدارهای سفر در ایران و حتی جهان است. افراد زیادی هستند که برای سفر به آبشار یا جنگلی بکر به آفریقا، آمریکا جنوبی و... سفر می‌کنند. یکی از انواع پرطرفدار سفر در ایران نیز اکوتوریسم یا طبیعت گردی محسوب می‌شود که به لطف جغرافیای بسیار غنی که کشورمان رشد بسیار خوبی نیز داشته است. هر شهری در کشور ما حداقل یک جاذبه گردشگری طبیعی مشهور و مهم دارد که نظیر آن در شهر دیگری نیست. برای مثال شاهرود جنگل ابر، یزد کویر و روستاهای سرسبز، اصفهان کویر و آبشار و آبگرم، شمال کشور جنگل‌های بارانی، جنوب ایران ساحل‌های مرجانی و... دارند. در این مطلب قصد بررسی کویرهای معروف و زیبایی را داریم که جز بکر و خاص بودن، شرایط سفر و کمپ‌های طبیعت گردی را هم داشته باشند. با ما همراه باشید تا با کویر مصر، درک، طبس و... بیشتر آشنا شوید.

ایران و کویرهای معروف جهان

همان‌طورکه مطلع هستید بیشتر نقاط ایران آب‌وهوایی گرم و خشک دارد. گرمی هوای این سال‌ها و کم شدن بارش‌ها باعث تشدید بیابان زایی و در نتیجه کویرهای متعددی شده که در گوشه گوشه هر استانی سر از زمین بیرون آورده‌اند. معروف و مشهورترین کویر در ایران کویر لوت و دشت کویر است که یکی در مرکز و دیگری شرق کشور قرار دارند. این دو کویر از گرم‌ترین نقاط زمین هستند و به همین علت شهرت زیادی در جهان دارند. درست است که کویرهای توریستی از لحاظ ماهیت و اصل ماجرا تفاوتی با کویرهای بزرگ و قدیمی ندارند، اما وجود امکانات و شرایط سکونت و زندگی در آن‌ها یا حداقل نزدیکی شهری و آبادی به آن‌ها باعث شده تا بوم‌گردی و اقامت‌های گردشگری در این نوع کویرها ایجاد شود. معروف‌ترین کویرها در ایران که چنین شرایطی دارند، کویر مصر، درک، طبس، خور، ورزنه اصفهان، کویرهایی در استان یزد و... هستند.

کویر مصر

مصر نام روستایی نزدیک به جندق در مسیر اصفهان به مشهد است که به علت آب‌وهوای خشک منطقه کویری زیبا و نایاب دارد. این روستا و کویرش به قدری در ایران مشهور هستند که بسیاری از افراد متبحر در این صنعت برای دوره‌های آموزشی آفرود و موتورهای چهار چرخ، مسابقات و جشنواره‌های متفاوت آن را انتخاب می‌کنند. در کویر مصر می‌توانید زیبایی شب را با ستارگان سفیدش ببینید. خاک ماسه‌ای و گرم منطقه لذت نسیم خنک شبهایش را بیشتر می‌کند و به همین دلیل است که طرفداران، سختی زندگی روستایی و کمپ‌های چادری را به جان می‌خرند و به مصر می‌آیند.

کویر درک

اگر جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید منفی و مثبت می‌توانند کنار هم باشند، پس پیشنهاد می‌کنم سری به درک‌ چابهار بزنید تا این مساله برای شما ثابت شود. روستای درک کویر روستایی در بخش زرآباد نزدیک چابهار در استان سیستان و بلوچستان است. این روستای بکر و زیبا هم شرایطی بندری و هم بیابانی دارد. هم آب و هم ویرانی در آن پیدا می‌شود؛ درعین برخورداری از طبیعت سرسبز، کوه‌های خاک دارد. در درک سیستان می‌توان همه منفی و مثبت‌های جهان را کنار هم دید. دو ویژگی و جاذبه گردشگری بسیار مهم که توریست‌های زیادی را جذب می‌کنند، در این روستا کنار هم هستند.

درواقع در روستای ‌درک کویر به دریا می‌رسد و واقعا محل تلاقی این دو جذاب است! در این روستا اقامتگاه‌های سنتی و شخصی زیادی ساخته شده که باید قبل از سفر آن‌ها را رزرو کنید. خون‌گرمی و صداقت مردم این منطقه مطمئنا حس امنیت و شادابی را در شما افزایش می‌دهد و لذت سفرتان را دوچندان می‌کند. پیشنهاد می‌دهم پس از سفر به کویر درک سری هم به بندرعباس و چابهار بزنید که دو طرف این روستا قرار گرفته‌اند.

کویر حلوان

بهتر است کمی هم درمورد جاذبه گردشگری شهر طبس یعنی کویر حلوان حرف بزنیم. به خاطر وجود کویر حلوان و کویرگردی بسیاری از مردم طبس را برای سفر انتخاب می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید و قدم زدن روی ریگ‌های داغ و نرم، لذت‌بخش‌ترین کار دنیا برای‌تان است، بازدید از کویر حلوان را فراموش نکنید.

این کویر وسیع در 90 کیلومتری شمال شرق ‌طبس و نزدیک روستای حلوان واقع شده و در آن می‌توان گونه‌های گیاهی مختلفی از جمله استپی و ماسه‌ای مثل بادام، دم‌گاوی و قیج را پیدا کرد. تماشای غروب خورشید روی تپه‌های کویر حلوان نیز خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهد زد. پیشنهاد می‌کنیم با تورهای گردشگری به سفر بروید که تفریحات کویرگردی را هم در قالب تورهای خود ارائه می‌کنند. در کویر حلوان تفریحات زیادی مثل شترسواری، اسکیت روی شن، حمام شن، رصد ستارگان، آفرود سواری، موتورهای چهار چرخ و همایش‌های کویرنوردی انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنم کنار تماشای ستارگان در کویر زیبا و دیدنی حلوان کمی هم به سکوت سرشار از ناگفته‌های این منطقه گوش کنید تا لذت زندگی را بچشید.

درصورتی‌که از اکوتوریسم و طبیعت گردی تجربه خاصی دارید و این تجربه‌ها بیشتر برای طبیعت گردی و کویرنوردی مناسب هستند، آن‌ها را با دیگر کاربران ما نیز به‌اشتراک بگذارید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد