اونس طلا2414.52
مظنه14,462,000
18 گرم3,338,500
ارزش سکه32,582,886
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)40,450,000
نیم23,600,000
ربع14,900,000

7 مزیت مدیتیشن و چگونگی تاثیر آن بر مغز

مدیتیشن مزایای ویژه‌ای برای سلامتی دارد که شما با انجام این کار می‌توانید از آنها بهره ببرید

به گزارش سایت طلا،با هر تکنیکی مدیتیشن کنید، این کار برای شما مفید خواهد بود.

خوبی‌های مدیتیشن ثابت شده هستند و به وسیله دانشمندان ثبت شده‌اند.

مزایای ذهنی مدیتیشن شامل افزایش تمرکز مغز و کاهش نگرانی‌هاست. همچنین این فعالیت باعث افزایش خود مراقبتی، کاهش استرس، افزایش حس دلسوزی نسبت به دیگران و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

مدیتیشن همچنین مزایای زیادی برای جسم انسان دارد و می‌تواند باعث افزایش تحمل در برابر درد و فشار زندگی می‌شود. همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از اعتیاد به رفتارها و مواد مختلف می‌شود.

در این مطلب به ویژگی‌های مدیتیشن و تاثیرات مثبت آن اشاره می‌کنیم. هفت مزیت انواع مدیتیشن شامل:

بهبود تمرکز و یادگیری

مدیتیشن کمک می‌کند تمرکز خود را به دست آورید و دقت شما را در همه فعالیت‌های روزانه افزایش می‌دهد. طبق یک پژوهش در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، تاثیر انواع مدیتیشن بر روی تمرکز ذهن و رفع حواس پرتی بسیار زیاد است. ضمنا طبق این تحقیقات کسانی که به صورت مرتب این تمرین را انجام داده‌اند علاوه بر اینکه زودتر مطالب مختلف را می‌آموزند و به ذهن می‌سپارند، زودتر می‌توانند به مطالب آموخته شده در مغز خود دسترسی پیدا کنند و اطلاعات مختلف را به راحتی به یاد می‌آورند. ضمنا ثابت شده است که ما با مدیتیشن می‌توانیم ریسک ابتلا به آلزایمر را به طور قابل توجهی کاهش دهیم.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در بیانیه گزارش خود ذکر کرده‌اند که با مدیتیشن به صورت خودکار می‌توان توجه بر ناخودآگاه ذهن را افزایش داد و این باعث می‌شود کنترل بسیار بیشتری بر امور زندگی داشته باشیم.

افزایش خودآگاهی و خودشناسی

مدیتیشن ذهنی می‌تواند شما را به صبر تشویق کند و اجازه دهد در سکوت واکنش‌های خود را بشناسید و تمام انرژی خود را برای شناسایی ویژگی‌های درونی که تا به حال از آن آگاه نبوده‌اید کنید.

طبق پژوهش‌های علمی جدید، مدیتیشن به خصوص برای کسانی که دچار اضظراب اجتماعی، استرس و وسواس هستند یک راه‌حل درمانی عالی محسوب می‌شود. طبق این تحقیقات افرادی تحت آزمایش قرار گرفتند که به طور غیرقابل کنترلی دچار اضطراب اجتماعی بودند و با مدیتیشن مداوم و افزایشی، نه تنها اضطراب آنها کاهش یافت، بلکه این افراد توانستند با خودشناسی بیشتر بر زندگی خود کنترل بیشتری داشته باشند.

کاهش استرس

طبق تحقیقات پزشکی، مدیتیشن با کاهش سطح هورمون کورتیزول باعث کاهش استرس و احساس آرامش بیشتر می‌شود. کسانی که مدیتیشن را تمرین می‌کنند می‌توانند سطح استرس کمتری را تجربه کنند و با آرامش بیشتر کنترلشان را بر خود افزایش دهند.

استرس باعث کاهش تمرکز بر کارهای اصلی می‌شود و می‌تواند صدمات غیر قابل جبرانی به ما وارد کند. تمرین‌های ذهنی می‌توانند آرامش درونی (حس آرامشی که تحت تاثیر عوامل محیطی قرار ندارد) را افزایش دهد.

در یک تحقیقات در دانشگاه آکسفورد در سال 2019، محققان بر روی معلم‌هایی که سطح استرس بالایی داشتند و حس ناراحتی می‌کردند پژوهش‌هایی را انجام دادند. در این تحقیقات معلم‌ها به مدت 6 ماه تحت نظر پژوهشگران تمرین‌های مدیتیشن را انجام دادند. در این مدت 100 نفر هر روز به مدت 40 دقیقه طی دو مرحله مدیتیشن می‌کردند و در نهایت تمام این 100 نفر بعد از 6 ماه احساس بهتری داشتند، افسردگی آنها بهبود پیدا کرده بود، در زندگی احساس خوشبختی بیشتری داشتند که همه اینها به دلیل اثر کاهش استرس بر زندگی آنها بوده است.

کنترل افسردگی و اضطراب

مدیتیشن علاوه بر اینکه باعث تمرکز شما بر روی اعمالتان می‌شود، باعث می‌شود کمتر بر فکر‌های اضطراب آور تمرکز کنید و به خاطر اتفاقاتی که نخواهند افتاد به خود فشار نیاورید.

طبق تحقیقات افرادی که دچار استرس هستند، ممکن است هم زمان افسردگی نیز داشته باشند و همچنین بالعکس. بنابراین ارائه راه‌حلی جامع برای رفع هر کدام از این‌ها می‌تواند باعث بهبود دیگری شود. معمولا کسانی که در زندگی خود اضطراب مزمن داشتند و به مدیتیشن روی آورده‌اند نتایج موثری از کاهش افسردگی را مشاهده نموده‌اند؛ برخی از علائم افسردگی مثل کاهش اشتها، مشکلات خواب، عرق کردن، ضعف اعصاب و ناراحتی با مدیتیشن بهبود می‌یابند.

مبارزه با اعتیاد

طبق تحقیقات مختلف که توسط روانشناسان، رفتارشناسان، پزشکان و متخصصین سایر رشته‌ها انجام شده‌اند، مدیتیشن می‌تواند باعث بازگشت گیرنده‌هایی که در اثر اعتیاد به مواد مخدر و الکل کاهش یافته‌اند شود و به همین دلیل تقاضای مغز برای مصرف این مواد را کاهش دهد. با توجه به اینکه مدیتیشن منجر به خودآگاهی بیشتر و کنترل بیشتر بر ناخودآگاه می‌شود، می‌تواند پیشگیری و اجتناب آگاهانه از مصرف مواد مضر را کاهش دهد.

این آگاهی که مدیتیشن به ما می‌بخشد بسیار موثر است، چراکه ما با آگاهی می‌توانیم خود را قانع کنیم که تقاضای مواد وجود دارد و تهیه مواد کار آسانی است اما ما باید از آن اجتناب کنیم.

کنترل درد

بسیاری از پزشکان عصب شناس و روانشناسان از مدیتیشن به عنوان بخشی از روند درمانی دردهای مزمن استفاده می‌کنند؛ دردهایی که حتی با قوی‌ترین مسکن‌ها بهبود نمی‌یابند و تقریبا روش‌های زیادی را برای درمان پیش روی ما نمی‌گذارند، با استفاده از تمرین‌های ذهنی بهبود می‌یابند. اینجا هم آگاهی ذهنی تاثیر به سزایی دارد.

یک تحقیق در سال 2020 که بر روی بیش از 6400 شرکت کننده انجام شد، نشان داد کسانی که از دردهای مزمن، حاد یا دردهای بعد از جراحی رنج می‌برند، با استفاده از مدیتیشن می‌توانند تا حدودی به آرامش برگردند. اگرچه برخی کاملا بهبود نیافتند و یک درمان کامل به حساب نمی‌آمد، اما همه 6400 نفر احساس بهتری داشتند و برخی برای درمان کامل از روش‌های دیگری نیز بهره بردند.

بهبود عملکرد حسی

نوعی از مدیتیشن که بیشتر بر روی حواس متمرکز است می‌تواند باعث درک بیشتر شما از احساسات دیگران و افزایش محبت شما شود. کسانی که رفتاری خشونت‌آمیز زیادی دارند یا اینکه خشم کنترل نشده‌ای دارند، می‌توانند با مدیتیشن کنترل بیشتری بر روی احساسات خود داشته باشند.

در یکی از زندان‌های کشور انگلستان پس از آزادی، مدیتیشن را تجویز می‌کنند که به صورت کاملا مفیدی باعث کاهش حس‌های منفی آنها می‌شود. در این برنامه زندانیان تنها چهره یک فرد دوست داشتنی را در ذهن خود تصور می‌کنند و یک جمله محبت‌آمیز را به آرمی تکرار می‌کنند.

در آخر باید افزود که مدیتیشن به عنوان یک راه حل برای تمام مشکلات شناخته شده است اما نمی‌توان از آن انتظار داشت که به تنهایی تمام بیماران را درمان کند. این روش در بسیای از پروسه‌ها به عنوان یک راه‌حل پیشگیرانه یا کمکی در نظر گرفته می‌شود؛ گرچه در برخی موارد می‌تواند به تنهایی مشکلات زیادی را حل کند.

شاد و پیروز باشید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد