اونس طلا2320.14
مظنه14,986,000
18 گرم3,459,500
ارزش سکه33,763,458
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,100,000
ربع15,300,000

چگونه در قرن 21 درآمد خود را افزایش دهیم؟

تا به امروز چندین مطالعه نشان داده‌اند که ارتباط معناداری بین مهارت‌های حرفه‌ای و میزان درآمد شخص وجود ندارد.

به گزارش سایت طلا،معمولا اکثر مردم فکر می‌کنند از بقیه بهتر هستند و ویژگی‌های اخلاقی بهتری دارند. مثلا مردم فکر می‌کنند از دیگران مهربان‌تر، با گذشت‌تر، صادق‌تر، درستکارتر، باهوش‌تر و ماهرتر هستند. از این رو خود را برای داشتن چیزهای مختلف شایسته‌تر می‌دانند. این گزاره قطعا نمی‌تواند درست باشد. احتمالا نگاه دوستان، اعضای خانواده، همکاران و رؤسای ما، با چیزی که ما فکر می‌کنیم متفاوت است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که بهترین شخص جهان است!

تا به امروز چندین مطالعه نشان داده‌اند که ارتباط معناداری بین مهارت‌های حرفه‌ای و میزان درآمد شخص وجود ندارد. ممکن است فردی با مهارت‌های فنی کم، درآمدهای بالا داشته باشد و یا متخصصانی که با هوش و ذکاوت زیاد، از پس تامین هزینه‌های زندگی خود بر نیایند. در این مواقع ممکن است از بی عدالتی شکایت کنید، زمین و آسمان را به هم بدوزید، ساختار جامعه و سیستم سرمایه داری را نقد کنید! اما عامل مهمی که در درآمدهای افراد نقش دارد مهارت‌های اجتماعی است. مهارت‌های اجتماعی در قرن 21 بر میزان درآمد و سرعت ثروتمند شدن آنها تاثیر دارد.

فناوری‌های مهارت محور

امروزه کسی که مهارت استفاده موثر از کامپیوتر را نداشته باشد، به سختی می‌تواند شغلی با درآمد بالا پیدا کند. شاید در آینده‌ای نزدیک کار کردن با ماشین‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و استفاده از کلان داده‌ها مهارت‌هایی برای تمام مشاغل به حساب بیایند و کسی که این مهارت‌ها را نداشته باشد، بیکار بماند. این تغییرات باعث ایجاد یک توهم می‌شود. اینکه بهترین راه برای افزایش درآمد کسب مهارت‌های فنی است.

با این تصور افراد به کلاس‌های آموزشی مختلف می‌روند و مدارک گوناگون می‌گیرند تا در مصاحبه کاری با نشان دادن آنها بتوانند حقوق بیشتری طلب کنند. مثلا یک گرافیست مدعی می‌شود فوتوشاپ، کورل، ایندیزاین، گیمپ، ایلستریتور و اینک اسکیپ و ده‌ها نرم افزار دیگر کاملا مسلط است. این شخص ادعا می‌کند با این همه مهارت می‌تواند درآمد بیشتری داشته باشد.

البته وجود یا فقدان مهارت فنی باعث ایجاد شکاف بزرگی در درآمد می‌شود. شغلی که به هیچ مهارتی نیاز ندارد قطعا درآمد کمتری از شغلی که به مهارت‌های گرافیکی نیاز دارد، خواهد داشت. اما ما در این مطلب می‌خواهیم بگوییم که در مورد تفاوت بین این دو اغراق شده است. به عبارت ساده برای افزایش درآمد شما به لیست بلندی از مهارت‌های فنی (نرم افزارها، تجربه، رزومه و مقالات) نیاز ندارید و معمولا یک یا چند مهارت برای افزایش درآمد کافی است. همچنین بعد از اینکه در طبقه بالاتری از درآمد نسبت به نیروی کار بدون مهارت قرار گرفتید، تنها چیزی که می‌تواند باعث رشد درآمد شما شود مهارت‌های اجتماعی بیشتر است نه مهارت‌های فنی.

مهارت‌های اجتماعی یک ترند در حال رشد

تا به امروز افرادی که در مشاغل علمی و صنعتی وارد می‌شدند، درآمدهای بالایی داشتند و به همین جهت برای کسانی که باهوش بودند و در رشته‌هایی مثل مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران تحصیل می‌کردند فرصت‌های شغلی مناسبی داشتند و بسیاری از افراد آرزو داشتند در این رشته‌ها مشغول به کار شوند. اما در قرن 21 آنطور که کارشناسان انتظار داشتند، تغییر بزرگی در سطح فناوری‌ها اتفاق نمی‌افتد. بنابراین مشاغل علمی و صنعتی رو به کاهش است و بیشتر مشاغلی مثل واسطه‌گری در حال رشد است. در طرف مقابل مشاغل با مهارت‌های اجتماعی مثل مدیریت، پرستاری و مشاوره شاهد رشد بودند. در بین کسانی که در مشاغل علمی و صنعتی کار می‌کنند، کسانی که به مشاوره، پشتیبانی، مدیریت گروه و رهبری تیم تسلط دارند سریع‌تر رشد می‌کنند.

مهارت‌های اجتماعی به چه معناست؟

فرض کنید از خرید آنلاین خود راضی نیستید. می‌خواهید با پشتیبانی سایت فروش آنلاین تماس بگیرید و کالا را مرجوع کنید. این سایت بدون دلیل کالاهای معیوب را پس نمی‌گیرد. آدم‌های مختلف در این شرایط نتایج مختلفی می‌گیرند و ممکن است فروشگاه آنلاین کالا را قبول نکند، کالا را تعمیر نکند، مبلغ را کسر کند، پول را به طور کامل پس دهد. اینکه چه نتیجه‌ای بگیرید به رفتار شما بستگی دارد و اینکه چطور پشت تلفن حرف بزنید، خواسته‌های خود را مطرح کنید و چگونه با پشتیبان مذاکره کنید بر روی نوع تعامل شرکت با شما موثر است.

البته مهارت‌های اجتماعی تنها به توانایی قانع کردن دیگران، صحبت کردن و سایر مهارت‌های ارتباطی محدود نمی‌شود. داشتن توانایی ارسال پیام، برگزاری مراسمات و جلسه‌ها، دعوت به همکاری، توانایی رهبری، مدیریت، شبکه سازی و ... نیز مهارت‌های اجتماعی پرکاربرد محسوب می‌شوند.

حال باید بدانیم چرا این مهارت‌ها باعث افزایش سطح درآمد می‌شود. شاید برخی فکر کنند که با مهارت‌های بهتر می‌توانند با مدیر خود در مورد افزایش حقوق صحبت کنند و بیشتر بر سر قیمت محصولاتی که می‌خرند چانه بزنند؛ اما این خبرها نیست و این کارها اصلا ناشی از فقدان مهارت اجتماعی است.

تک روی در مهارت‌های اجتماعی ممکن نیست!

همانطور که از اسم این مهارت پیداست، مهارت‌های اجتماعی همیشه منافع جمع را تامین می‌کنند. همیشه اینطور نیست که در یک مذاکره یک طرف پیروز شود و طرف دیگر شکست بخورد. در هنگام یادگیری مهارت‌های اجتماعی می‌آموزید که لازم نیست برای پیروز شدن تلاش کنید کس دیگری ببازد. کسی که مهارت‌های اجتماعی خوبی دارد می‌تواند برای مجموعه سودآور باشد. او در هرجایی دوستانی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها کارهای خود و تیم را پیش ببرد. او همچنین قادر است شرکای جدیدی ایجاد کند که بتوانند سوددهی را افزایش دهند و از این طریق درآمد خود و کل مجموعه را افزایش دهد.

در دنیای معاصر کسی که علاوه بر خود، به تیم فکر کند فرصت‌های بیشتری برای درآمد بیشتر و در کل زندگی بهتر وجود دارد.

در مهارت اجتماعی چیزی به اسم ایثار وجود ندارد!

برخی به امید پیشرفت شغلی و ارتباط بهتر با افراد، دائما به آنها امتیاز می‌دهند و مدام در رابطه با آنها نرمش نشان می‌دهند تا بتوانند از طریق صمیمیت با آنها فرصتی به دست آورند. اما مهارت اجتماعی به این معنی نیست؛ بلکه مهارت اجتماعی یعنی بدانید در چه زمانی، چه پیامی را برای چه کسی بفرستید و سطح کنش یا واکنش خود را کنترل کنید.

بنابراین با داشتن مهارت اجتماعی می‌توانید در زمان مناسب به مخاطب خود پیام مناسب بدهید و سعی کنید در ارتباط با طرف مقابل یک تعادل خاص باشید. با اینکار هم به نتیجه دلخواه خود می‌رسید و هم هزینه اضافی بابت برقراری ارتباط پرداخت نمی‌کنید.

کامپیوترها مهارت اجتماعی ندارند

یک فرد تنها به دلیلی به شما پول می‌دهد که برای او کاری بکنید. اگر شما بخواهید تایپ کنید یا اینکه بار سنگینی را حمل کنید، تنها در صورتی شخص به شما حقوق می‌دهد که بتوانید با هزینه کمتری نسبت به جرثقیل یا سرویس تبدیل گفتار به متن گوگل کار کنید! کامپیوتر می‌تواند کارهای زیادی را برای افراد انجام دهد اما قطعا از مهارت‌های اجتماعی عاجز است. حتی فناوری هوش مصنوعی نیز با پیشرفت‌هایی که داشته، همچنان قادر به برقراری ارتباط موثر نیست. بنابراین شما با داشتن هوش اجتماعی و مهارت اجتماعی می‌توانید بدون انقضا درآمد خود را افزایش دهید.

به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد افزایش درآمد خود و حتی ثروتمند شدن دارید ( که این روزها همه این قصد را دارند!)، بهتر است مهارت‌های اجتماعی خود و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را علاوه بر سایر مهارت‌ها یاد بگیرید تا بتوانید تقاضای مردم را تبدیل به پول کنید.

شاد و آسوده باشید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد