اونس طلا2214.29
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

با تغییر دولت آمریکا، کره دارایی‌های ایران را برمی‌گرداند؟

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ابراز کرد: چنان‌چه سیاست‌های دولت جدید آمریکا در مورد محدودیت ها و تحریم‌های مربوط به دارایی های بلوکه شده ایران تغییر کند، کره جنوبی دلیل دیگری ندارد که منابع و دارایی‌های بلوکه شده ایران را پس ندهد.

دیاکو حسینی درباره اینکه با توجه به تغییر دولت در آمریکا چقدر امکان دارد تا کره جنوبی دارایی‌های بلوکه شده ایران را بازگرداند؟ گفت: بعد از جابجایی دولت آمریکا که ۲۰ ژانویه انجام می شود براساس قانون داخلی این کشور تحریم‌ها همچنان معتبر است مگر اینکه بایدن به طور مشخص تحریم‌هایی که منجر به مسدود شدن دارایی‌های ایران شده لغو و یا به دولتهای دیگر اطمینان دهد که بدون اینکه در معرض تهدید یا تحریم آمریکا باشند این دارایی‌ها را برگردانند. گرچه پروسه لغو تحریم ها ممکن است زمان بر باشد.

وی تصریح کرد: در واقع با توجه به وضعیتی که در آمریکا پیش آمده اکثریت کشورهایی که دارایی‌های ایران در آن ها مسدود است متوجه این مسئله هستند که امکان برداشته شدن این محدودیت ها در دوره جدید وجود خواهد داشت.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک همچنین بیان کرد: کره جنوبی هم در چنین شرایطی دلیل دیگری ندارد که منابع ایران را برنگرداند. گرچه پیش از این ترس از تحریم‌های آمریکا وجود داشت اما با تغییر وضعیت سیاسی در آمریکا حتی اگر مجوز غیررسمی هم دریافت کنند امکان برگرداندن دارایی‌های ایران را دارند.

حسینی تصریح کرد: این امکان هم وجود دارد که بتوانیم از طریق خرید برخی اقلام دارویی و غیردارویی از بخشی از دارایی هایمان استفاده کنیم. گرچه اولویت اصلی ایران بازپس گیری تمام دارایی‌های بلوکه شده است تا آزادی عمل داشته و در هر جایی که لازم می داند صرف کند.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه آنچه موضع رسمی کشور ما بوده این است که توقیف نفتکش و دارایی‌های بلوکه شده ارتباطی با یکدیگر ندارند، گفت: البته طرف کره ای این تصور را دارد که این دو مسئله بهم مرتبط هستند و برای فشار به کره جنوبی این اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر پروسه ادامه مذاکرات طی شده و اعتمادسازی لازم بین ایران و کره جنوبی صورت گیرد و منابع پولی هم آزاد شوند امکان آسان گیری قضایی ایران در توقیف نفتکش هم می تواند وجود داشته باشد.

منبع:ایسنا

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد