اونس طلا2211.49
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

کاهش شدید ارزش دینار عراق

بانک مرکزی عراق ارزش دینار مقابل دلار را ۲۳ درصد کاهش داد.

به گزارش موبوایران ،در شرایطی که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، عراق را با کاهش محسوس درآمدهای ارزی مواجه کرده است، بانک مرکزی این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد با هدف بهبود وضعیت کسری بودجه این کشور ارزش هر دلار را از ۱۱۸۲ دینار به ۱۴۶۰ دینار افزایش خواهد داد. عراق سومین صادرکننده بزرگ نفتی منطقه محسوب می شود.

طبق اعلام بانک مرکزی عراق، تصمیم برای کاهش ارزش دینار به دولت کمک خواهد کرد تا نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اطمینان حاصل کند و از خشک شدن منابع ارزی نیز جلوگیری شود. بحران مالی عراق که تحت تاثیر کاهش بهای جهانی نفت و شیوع کرونا تشدید شده وضعیت کسری بودجه دولت را وخیم تر کرده است.

حدود ۹۵ درصد درآمدهای ارزی عراق وابسته به نفت است و آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۱۵ ارزش دینار مقابل دلار پایین آورده شده بود. اقتصاد عراق یک اقتصاد وابسته به دلار استو انتظار می رود تحت تاثیر این اقدام، افزایش فوری در سطح عمومی قیمت ها و کاهش استانداردهای زندگی را در این کشور شاهد باشیم.

دولت مصطفی الکاظمی تاکنون اقدامات ریاضتی دردناکی را در عرصه اقتصادی انجام داده و اقدام اخیر بانک مرکزی می تواند بار دیگر منجر به اعتراضات خیابانی در عراق شود که از اکتبر سال گذشته آغاز و برای مدت ها ادامه یافته بود. نیروهای امنیتی عراقی در اطراف مقرهای بانک مرکزی و دفاتر مالی مستقر شده اند تا جلوی اعتراضات احتمالی نسبت به این تصمیم را بگیرند. عراق بخش تولید کوچکی دارد و تقریبا تمام محصولات وارداتی آن بر حسب دلار قیمت گذاری می شود و دینار کم ارزش تر می تواند باعث تشویق فعالان اقتصادی به صادرات بیشتر و گسترش فقر در کشور شود.

قیس جوهر- استاد اقتصاد گفت: کاهش تعمدی نرخ برابری ارز می تواند پیامدهای مخربی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد