اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آخرین تیرهای ترکش نتانیاهو به سوی ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با مشاور امنیت ملی دولت ترامپ از او خواسته است که فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران ادامه داشته باشد.

به گزارش سایت طلا به نقل از ایرنا،طی روزهای اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با مشاور امنیت ملی ترامپ از او خواسته است که فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران ادامه داشته باشد. این موضوع از دولتی خواسته شده که چند روز دیگر ساکن کاخ سفید است و رییس آن بعد از آن به کسب و کار گذشته خود بازخواهد گشت. بنیامین نتانیاهو، در دیدار با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: ایالات متحده و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری با هم همکاری می‌کنند. همکاری نزدیک بین ما در زمینه‌های امنیت ملی در تلاش‌های ما برای مهار خشونت‌های ایران و خواست این کشور برای دستیابی به تسلیحات نیز مشهود است.

او مدعی شد: اسرائیلی‌ها و اعراب اقدامات رئیس جمهور ترامپ برای خروج از بدترین توافق هسته‌ای با ایران، تجدید و تشدید تحریم‌ها علیه ایران و همچنین حذف قاسم سلیمانی را ستودند. وقتی اسرائیلی‌ها و اعراب درباره خیلی چیزها موافق هستند، منطقی است که دنیا به آن توجه کند. تا زمانی که ایران به تهدید همسایگان خود ادامه دهد، خواستار نابودی اسرائیل باشد، به تامین پول و سلاح برای سازمان‌های تروریستی در منطقه و سراسر جهان ادامه دهد و به مسابقه خود برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای و موشک ادامه دهد، ما نباید رفتار عادی با نظام ایران را از سر بگیریم. ما باید برای مبارزه با این تهدید متحد شویم. نکته قابل تامل در اظهارات نتانیاهو جمع بستن اعراب و ادعای همراهی آنها با خود است.

نتانیاهو در حالی از همراهی اعراب و اسرائیل سخن گفته که دستش به خود مردم عرب در سرزمین‌های اشغالی آلوده است و هیچ اقدام خصمانه‌ای بر علیه اعراب فروگذار نکرده است. احتمالا منظور نتانیاهو چند تن از رهبران کشورهای عربی هستند که بدون توجه به خواست و اراده ملتهای خود و به زور ترامپ حاضر به‌ همراهی و همکاری با نتانیاهو برای مصادره سرزمین فلسطین شده‌اند.

همانگونه که از سخنان نتانیاهو پیداست بزرگ ترین نگرانی رژیم صهیونیستی این است که بایدن خروج آمریکا از برجام را که از اقدامات ترامپ بود، باز پس گیرد. زاخی هانگبی، وزیر شهرک‌های یهودی‌نشین و بلندگوی نتانیاهو چندی پیش هشدار داده بود که چنین گامی به رویارویی خشونت‌آمیز ایران و اسرائیل خواهد انجامید.

حمایت‌های بی دریغ ایالات متحده از رژیم صهیونیستی خصوصا در دولت دونالد ترامپ این رژیم را بیش از پیش بی پروا و گستاخ کرده است. جامعه جهانی نیز با اتخاذ سیاست‌های ناپایدار و عدم به کارگیری قاطعیت باعث شده این رژیم به اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه و جهان ادامه بدهد.

اما حالا دیگر دوران خوش ترامپ برای رژیم اسرائیل به سرآمده و بعید است بایدن همانند ترامپ آمریکا و ظرفیت‌های آن را در راستای منویات نتانیاهو به کار بگیرد. سیاست‌های چند سال اخیر آمریکا، اعم از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی، قطع کمک‌ها به آنروا، معامله موسوم به قرن و به راه انداختن سریال مضحک عادی سازی روابط با برخی سران کشورهای عربی، خروج از برجام و به راه انداختن کارزار فشار حداکثری، اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و شهادت ایشان به همراه ابومهدی مهندس همه و همه نه در جهت تامین منافع آمریکا بلکه در جهت خواسته‌ها و منافع نتانیاهو و لابی سعودی صهیونیستی بود. این سیاست‌ها هر نفعی برای اسرائیل و بویژه نتانیاهو داشته باشد،‌به نوعی حیثیت آمریکا را به سخره گرفت و از این رو بعید است هیچ دولت ملی و معتقد به منافع ملت‌آمریکا این چنین پرستیژ و حیثیت خود را به نفع دیگران به باد دهد.

یکی از مهمترین اقدامات ترامپ که تاثیر زیادی در تخریب وجهه آمریکا و معرفی این کشور به عنوان یک دولت قانون شکن‌داشت، خروج از برجام بود. هرچند ترامپ به بهانه دستیابی به توافقی بهتر با ایران از این توافق خارج شد و کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه انداخت با این حال واقعیت این است که اساسا ترامپ به دنبال هیچ گفت و گو و مذاکره ای نبود چرا که نقش وی صرفا کارگزاری لابی‌های صهیونیستی بود. حالا بایدن که تا چند روز دیگر قرار است ساکن کاخ سفید شود،‌ اعلام کرده قصد بازگشت به توافق هسته ای را دارد. وی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را یک فاجعه خودآزاری نامیده و گفته است که پس از روی کار آمدن راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی به تهران ارائه می‌دهد. بایدن و وزیر خارجه آینده او آنتونی بلینکن گفته‌اند که اگر ایران پایبندی به محدودیت‌های تعیین شده در توافق نامه‌ها را ادامه دهد، ایالات متحده مجدداً به توافق می‌پیوندد و قطعا برخی تحریم‌ها لغو می‌شود و برجام به عنوان مبنایی برای گفت و گوهای بعدی و با هدف تقویت و گسترش مفاد توافق هسته ای و سایر زمینه ها مورد توجه قرار می‌گیرد.اما نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی اصرار دارند که اهرم‌های فشار بر ایران که دولت ترامپ آنها را ایجاد کرد، باید حفظ شوند.

در این بین انتظار نمی‌رود خیره سری‌های نتانیاهو پایان یابد. هفتم‌آذرماه دکتر محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای و دفاعی ایران در عملیات تروریستی عوامل این رژیم ترور و به شهادت رسید. اغلب تحلیلگران این اقدام را در راستای تلاش‌های نتانیاهو برای تخریب هرگونه فضای مصالحه بین ایران وآمریکا ارزیابی کردند با این حال ایران وعده داده است که انتقام خون شهید فخری زاده را در زمان و موقعیت مناسب خواهد گرفت. طبیعی است که ایران به نیات و اهداف نتانیاهو واقف است و خیره سری‌های نتانیاهو را مهار خواهد کرد. با این حال مسئولیت بایدن و دولت دموکرات آمریکا هم بسیار سخت و سنگین است و باید دید وی برای اجرای برنامه های اعلامی خود و در واقع تعهدات بر زمین مانده‌آمریکا از برجام چه خواهد کرد و با نتانیاهو چه مواجهه ای خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد