اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خاصیتهای شگفت انگیز هلو را حتما بخوانید

هلو یک میوه بسیار خوش طعم و محبوب است که دارای فواید و خواص فوق العاده ای است، در ادامه با تعدادی از خواص هلو آشنا خواهید شد.

به گزارش سایت طلا ،هلو برطرف کننده عطش بوده و درصد زیادی از این میوه را آب تشکیل می‌دهد. کبد گرم را خنک و منبع غنی ویتامین A است؛ طبع آن سرد بوده و برای افراد گرم مزاج مفید است.

ارزش غذایی هلو:

- کالری:

هلو کالری بسیار پایینی دارد، 6 عدد هلوی بزرگ تنها 70 کالری دارد.

- کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها:

اکثر کالری های موجود درهلو توسط 17 گرم کربوهیدرات در یک هلو بزرگ شامل می شود. همچنین حاوی 1/5 گرم پروتئین و 0/4 گرم چربی ناچیز است.

- فیبر غذایی هلو :

یک عدد هلوی بزرگ حاوی حدود 2 گرم فیبر است که بیشتر در پوست آن متمرکز است.

- ویتامین های هلو:

1 عدد هلوی بزرگ 570 واحد ویتامین A را فراهم می کند که 10 درصد بیشتر از میزان توصیه شده روزانه این ویتامین است. هلو حاوی 1/4 میلی گرم نیاسین یا ویتامین B3 می باشد.

هلو حاوی ویتامین های پیچیده B و E در مقادیر کم و ناچیز است.

- مواد معدنی هلو:

هلو حاوی سدیم نیست، اما به طور خاص غنی از پتاسیم است. همچنین 10 میلی گرم کلسیم، 30 میلی گرم پتاسیم 16 میلی گرم منیزیم، 0/3 میلی گرم روی و 0/4 میلی گرم آهن است.

خواص و فواید خوردن میوه هلو برای سلامت اعضای بدن و درمان بیماری ها

هلو با داشتن ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان و سایر مواد موثر، مزایای سلامتی آن را بخش سلامت نمناک به شما ارائه می دهد:

هلو برای سلامت قلبی و عروقی:

هلو با داشتن آهن و ویتامین K به حفظ سلامت قلب کمک می کند.ویتامین K مانع لخته شدن خون می شود، بنابراین در برابر چندین بیماری قلبی محافظت می شود. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است.هلو خون شما را سالم نگه می دارد و از کم خونی ناشی از کمبود آهن جلوگیری می کند.لیکوپن و لوتئین موجود در هلو نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.همچنین حاوی پتاسیم و الکترولیت است که فشار خون را تنظیم می کند. ضربان قلب را کنترل میکند و بدن را در برابر سکته مقاوم می کند.

هلو ضد سرطان است:

هلو دارای آنتی اکسیدان هایی هستند به ویژه اسید کلروژنیک که در پوست و گوشت آنها متمرکز می شود و خواص ضد سرطانی دارند.همچنین منبع خوبی از ویتامین A هستند که در برابر سرطان های ریه و دهان محافظت می کند.

هلو برای سلامت چشم:

هلو منبع خوبی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.ویتامینA برای سلامتی چشم نقش مهمی ایفا می کند و کمبود آن ،باعث ضعیف شدن بینایی می شود.بنابراین، مصرف هلو یک راه حل عالی برای حفظ سطح کاروتن برای سلامت چشم ها است.همچنین از شب کوری و بیماری ماکولار با افزایش سن جلوگیری می کند.کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین موجود در هلو در ارتباط با کم شدن شیوع آب مروارید اثرات مثبتی دارند .

سم زدایی بدن با هلو :

مقدار بالای پتاسیم و فیبر هلو، خطر زخم معده، التهاب و بیماری های مرتبط با بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.همچنین در درمان مشکلات گوارشی مانند گاستریت و کولیت مفید است. دمنوش هلو نیز به عنوان یک درمان طبیعی برای سم زدایی کلیه مصرف می شود.

هلو برای درمان و کاهش استرس:

هلو برای بازگرداندن آرامش ذهن و درمان بی قرار بودن مفید است.

هلو حاوی آنتی اکسیدان:

پوست و گوشت هلو خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتا کریتوکسانتین در این میوه رادیکال های آزاد مشتق شده از اکسیژن را مهار می کنند و از بدن در برابر بیماری ها مراقبت می کنند. وجود اسید کلروژنیک در هلو نیز در اثرات محافظتی این میوه نقش دارد.

جلوگیری از بروز هیپوکالمی با هلو :

هلو حاوی پتاسیم که نقشی حیاتی برای سیگنال دهی مناسب اعصاب و عملکرد سلولی بدن دارد. پتاسیم موجود در هلو به سوخت و ساز بدن، استفاده از کربوهیدرات ها، حفظ تعادل الکترولیت، و تنظیم بافت عضلانی کمک می کند. کمبود پتاسیم در بدن به هیپوکالمی منجر می شود که این اختلال باعث نامنظم شدن ضربان قلب و کاهش قدرت عضلانی می شود.

تاثیر بر سیستم عصبی:

وجود منیزیم در هلو از بروز استرس و اضطراب در بدن جلوگیری می کند و سبب حفظ آرامش سیستم عصبی می شود. کمبود منیزیم روی عملکرد سیستم عصبی مرکزی تاثیر دارد و سبب فعالیت بیش از حد عضلات وافزایش فعالیت سیگنال های عصبی می شود. مصرف غذاهای غنی از منیزیم همراه با ویتامین B-6 در درمان تحریک بیش از اندازه ی سیستم عصبی مرکزی در کودکان اثرات مطلوبی دارد.

هلو برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

هلو سرشار از ویتامین C است که به عملکرد طبیعی بدن و حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک می کند. روی و ویتامین C به مبارزه با عفونت و کاهش شیوع بیماری هایی مانند سرماخوردگی، مالاریا، ذات الریه و اسهال کمک می کنند.

هلو برای کاهش سطح کلسترول بد:

ترکیبات فنلی موجود در پوست و گوشت هلو سبب کاهش کلسترول بد LDL و تحریک کلسترول خوب HDL می شوند. همچنین این ترکیبات ابتلا به بیماری های مربوط به قلب کاهش داده و سبب حفظ سلامت مطلوب قلب و عروق می شود.

درمان استاز خون:

هسته ی درونی هلو اختلال استاز خون که در آن خون غیرفعال می شود را درمان می کند. استاز خون بر اثر کمبود طولانی مدت خون به وجود می اید، و به آب زدودگی خون منجر می شود. این اختلال در اثر زایمان، آسیب دیدن شکم، یا جراحی اتفاق می افتد.

هلو برای سلامت دهان و دندان:

هلو شامل فلوراید و مقادیر کمی از کلسیم که برای استخوان ها و دندان ها مفید است، می باشد.مواد معدنی مانند آهن و فلوراید، از ایجاد حفره ها و سایر مشکلات دندانپزشکی جلوگیری می کنند. همراه با کلسیم، ویتامین C موجود در هلو نیز نقش مهمی در تقویت استخوان فک و لثه دارد.

هلو برای سلامت استخوان:

این میوه در پیشگیری از بیماری های مختلف استخوان مانند کم شدن مواد آهکی استخوان، که می تواند منجر به پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه شود، تاثیر مثبت دارد. مصرف غذاهای غنی از فسفر مانند هلو معدنی شدن دوباره ی استخوان را ترویج و استحکام آنها را حفظ می کند.

مزایای دیگر هلو :

آنها رشد تومور را از طریق فعالیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی مهار می کنند. فنل های موجود در هلو می توانند با دیابتمرتبط با چاقی مبارزه کنند.

دمنوش هلو در درمان برونشیت مزمن، سرفه و گاستریت موثر است. هلو می تواند به حذف کرم ها از روده کمک کند. اثر ادرارآور بودن هلو کمک می کند که کلیه ها و مثانه تان پاک شود.

هلو فعالیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی بسیار عالی دارد. چای هلو به عنوان پاک کننده ی کلیه در چین استفاده می شود.

خواص هلو برای کاهش وزن

کاهش وزن:

هلو دارای کالری و چربی کم است، که برای کاهش وزن مناسب میباشد.همچنین حاوی قندهای طبیعی هستند که سطح قند خون و انسولین را افزایش نمی دهند.بنابراین گنجاندن این میوه در وعده های غذایی می تواند به سوزاندن رسوبات چربی ها ی اضافی شما کمک کند.شما می توانید هلو را به عنوان بخشی از سالاد میوه با میوه های سالم دیگر مخلوط کنید یا اسموتی هلو درست کنید.

خواص ضد چاقی هلو:

هلو حاوی ترکیبات زیست فعال است که اثرات مفیدی در مبارزه با اختلالات مرتبط با چاقی دارد. ترکیبات فنلی موجود در هلو دارای خواص ضد التهابی و ضد چاقی هستند که تاثیر مثبت در مبارزه با سندرم متابولیک (نشانگان سوخت و ساز) دارند؛ عدم مقابله با این سندروم، سبب بروز مشکلات جدی دربدن می شود.

خوردن هلو برای چه افرادی مناسب است؟

نعمت الله مسعودی متخصص طب سنتی نیز درباره خواص «هلو» اظهار داشت: درصد زیادی از این میوه را آب تشکیل می‌دهد و بهترین نوع آن، هلویی است که شاداب و رسیده بوده، بزرگ، خوش رنگ و آبدار باشد. هلو برطرف کننده عطش است.

وی با بیان اینکه طبیعت میوه هلو سرد بوده و برای افراد گرم مزاج به خصوص آنانکه طبیعت گرم و خشک دارند مفید است، ادامه داد: هلویی که نرسیده و سفت باشد، درصد آب آن کم است و موجب سنگینی معده می‌شود؛ البته باید در مصرف هلو مانند هندوانه مراقب باشیم؛ چراکه برخی افراد وقتی این میوه را مصرف می‌کنند دچار سردرد می‌شوند؛ این افراد کسانی هستند که سوء مزاج معده دارند.

این متخصص طب سنتی افزود: این افراد باید در حد حداقلی این میوه را مصرف کنند. افرادی هستند که وقتی میوه‌هایی مانند هندوانه و هلو را زیاد مصرف می‌کنند، به دلیل آب زیادی که در این نوع میوه‌ها وجود دارد، دچار درد مفاصل می‌شوند.

مسعودی متذکر شد: هلو کبد گرم را خنک و صفرا را خارج می‌کند؛ همچنین منبع غنی ویتامین A بوده و دارای درصد بالای بتاکاروتن است؛ به همین دلیل در پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین A نقش موثری خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد