اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

لذت تعریف کردن رویا یا فراموش کردن رویا؟

ما در طول شبانه روز ساعاتی را به خوابیدن سپری می کنیم. گاه در طول زمانی که خواب هستیم رویا می بینیم دیدن رویاهای خوب یا بد و حتی عجیب برای همه ما اتفاق افتاده است.

لذت تعریف کردن رویا یا فراموش کردن رویا؟


ما در طول شبانه روز ساعاتی را به خوابیدن سپری می کنیم. گاه در طول زمانی که خواب هستیم رویا می بینیم دیدن رویاهای خوب یا بد و حتی عجیب برای همه ما اتفاق افتاده است.

نکته مهم در دیدن رویا در زمانی که ما خواب هستیم در این است که جسم در خواب بسر می برد و ذهن به فعالیت خود ادامه می دهد که در مواقعی به این امر منجر می شود که ما در زمان خواب رویا ببینیم. اما آیا هربار که بعد از دیدن رویا از خواب بیدار می شویم آن را به خاطر می آوریم؟

در طول زندگی پیش آمده است که گاهی رویایی را که در خواب دیده ایم به خاطر نیاوریم و گاهی نیز رویا ها یمان را به خاطر می آوریم. اما علت به خاطر آوردن و یا فراموش کردن رویا پس از بیدار شدن از خواب چیست؟

در حالی که ممکن است برخی تصور کنند که رؤیاها پنجره ای برای ناخودآگاه است ، نظریه های دیگر بر این باورند که رویاها نتیجه فعالیتی است که در هنگام خواب انجام می شود و مغز ما را ترمیم می کند. این امر نشان می دهد که عدم توانایی ما در یادآوری رویاهایمان به سادگی می تواند ناشی از مرتب سازی اطلاعات ضروری و غیر ضروری در هنگام خواب باشد.

اساساً ، این تئوری نشان می دهد که رویاها زمانی اتفاق می افتند که مغز ما در حال پردازش اطلاعات ، از بین بردن چیزهای غیرضروری و انتقال خاطرات کوتاه مدت مهم به حافظه بلند مدت ما باشد. بنابراین افرادی که خواب را به یاد می آورند ممکن است در توانایی خود در به خاطر سپردن چیزها به طور کلی تفاوت داشته باشند. فراتر از آن ، مغز شخص ممکن است یک رویا را از بین ببرد ، بنابراین روز دیگر آن را به یاد نمی آوریم. فعالیت رویایی می تواند چنان واقعی و شدید باشد که مغز ما واقعاً پنهان شود، یا این رویا را از بین ببرد، بنابراین بین تجربه بیداری ما و زندگی رویای ما گم نمی شود. بنابراین طبیعی است که بیشتر اوقات رویاها را فراموش کنید.

محققان همچنین به رایج ترین خصوصیات شخصیتی که در افرادی ارائه می شود که می توانند رویاهای خود را بیاد آورند، پرداختند. به طور کلی، چنین افرادی مستعد رویاپردازی ، تفکر خلاق و درون گرایی هستند. در همین زمان، کسانی که بیشتر عملی هستند و به آنچه در خارج از خود است تمرکز می کنند، تمایل دارند که در یادآوری رویاهای خود مشکل داشته باشند.

عوامل دیگر ، مانند استرس یا تجربه تروما، همچنین می تواند باعث شود افراد رویاهای زنده یا کابوس هایی داشته باشند که احتمالاً روز بعد آنها را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، شخصی که پس از، از دست دادن دوستی عزیز، با ناراحتی مقابله می کند، ممکن است با جزئیات وصیت نامه ای در مورد مرگ در رویا ببیند . به یاد آوردن رویا روز بعد ممکن است بر خلق و خو تأثیر بگذارد و باعث استرس یا اضطراب بیشتر شود.

ساعتهای زنگ دار و برنامه خواب نامنظم می تواند منجر به بیدار شدن ناگهانی هنگام خواب شود و در نتیجه باعث به یاد آوردن خواب ها شود. آپنه خواب، الکل یا هر چیزی که خواب را مختل می کند نیز می تواند باعث به یاد آوردن خواب شود. همچنین هرچه بیشتر در طول شب بیدار شوید، یادآوری رویاهای تان، حداقل در کوتاه مدت آسان تر می شود.

افرادی که مبتلا به سندرم استرس پس از سانحه (PTSD) هستند ممکن است کابوس های روشنی داشته باشند که شامل فلاش بک یا تکرار تروما، مستقیم یا نمادین است. این ها می تواند بر کیفیت خواب و روحیه روز بعد آن ها تاثیر بگذارد.

همچنین خستگی بیش از حد در طول روز ممکن است نشانه مشکلات خواب باشد که فرد را به کمک می طلبد. اگر در هر لحظه رویاهای شما یا به یاد آوردن رویاهای شما باعث استرس یا اضطراب شما شده است، باید صحبت با پزشک را در نظر بگیرید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد