اونس طلا2317.88
مظنه15,011,000
18 گرم3,465,300
ارزش سکه33,819,783
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم24,200,000
ربع15,400,000

بفرمایید منزل / راه کارهای جهت افزایش ایمنی درمقابل سرقت

ترک منزل بدون رعایت نکات ایمنی به معنای این است که به سارقان با زبان بی زبانی بگویند بفرمایید منزل

برخی از خانواده ها گمان می کنند، ترک منزل برای حتی یک ساعت هیچ خطری نداشته و به هیچ عنوان نکات ایمنی لازم را برای پیشگیری از سرقت منزل رعایت نمی کنند و زمانی که به منزل باز می گردند با کمال تعجب شاهد به هم ریختگی در خانه به ویژه در اتاق های خواب می شوند و پیش خود می گویند، کمتر از یک ساعت در خانه نبودیم، چطور ممکن است که از خانه ام به راحتی سرقت شود!

پلیس نمی تواند برای هر خانه ای یک مامور بگمارد اما می تواند توصیه های لازم را برحسب تجربه و بازجویی از سارقان که چگونه اموال مردم را سرقت می کنند، در اختیار شهروندان قرار داده تا به این شکل هر شهروندی خود پلیس خود شود و به این ترتیب میزان سرقت از منزل کاهش یابد.

البته سرقت از منزل به راحتی انجام نمی‌شود، یک سارق برای رسیدن به هدف خود باید مسیرهایی را طی کند تا به هدفش برسد، فراهم کردن این مسیرها به خودمان بستگی دارد، هر چه این مسیر برای آن‌ها فراهم‌تر شود به راحتی به هدف‌شان می رسند. بنابراین این مسیر را خودمان برای سارقان هموار می کنیم در حالی که می توان با برخی از اقدامات ساده،سارقان را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشت.

فراهم کردن مسیر سرقت سبب شده تا بسیاری از سرقت های منزل به راحتی صورت گیرد، آنقدر راحت که هرگز فکرش را نخواهید کرد که سارقان منزل چگونه از سهل انگاری ما استفاده کرده و دست به سرقت زده اند. پلیس معتقد است بین مدت زمانی که ساکنان در منزل حضور ندارند، با میزان خطر سرقت رابطه مستقیمی وجود دارد، به همین دلیل است که خانه های تک نفره و خانه های مجردی در معرض خطر بیشتری برای سرقت قرار دارند.

سارقان در سرقت خانه ها از کوچک ترین غفلت ساکنان بهره می برند در این راستا مجرمان تمایل به سرقت در مناطق زندگی خود را نیز دارند، اگرچه سارقان حرفه ای ترجیح می دهند که برای سرقت همیشه در حرکت و سفر باشند؛ بنابراین پرونده سرقت های منزل نشان می دهد چه منازلی بیشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند، منازلی که نزدیک به محل زندگی مجرمان است، در مکان هایی که عبور و مرور وسایل نقلیه زیاد است، در مناطق پرتردد و حاشیه ای در منازلی که قبلا از آنها دزدی شده است.

این منازل در خطر بیشتری برای سرقت قرار دارند زیرا پارامترهایی که سارقان با توجه به آنها از این منازل دزدی کرده اند مانند موقعیت، قابل تغییر نیستند و در مقایسه با خانه هایی که از آنها دزدی نشده است احتمال سرقت از این خانه ها چهار برابر بیشتر است.

یکی از سارقان حرفه ای منزل که بیشتر طلا و اشیای قیمتی منازل را به سرقت می برد، در اعترافات خود به پلیس گفته بود که صاحب‌خانه ها خودشان سارقان را به منزل دعوت می کنند چر که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند، همچنین شایعه شده ما با دستگاه گنج ‌یاب به خانه ‌ها می‌رویم و محل طلاها را پیدا می‌کنیم. نیازی به گنج‌یاب نیست. وقتی وارد خانه شویم، راحت می ‌فهمیم که وسایل قیمتی و پول را کجا گذاشته‌ اند. برخی فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند و وسایل را زیر لباس یا میان رختخواب مخفی می‌کنند، اما این محل ‌ها هم از نگاه ما دور نمی ‌ماند. آنها با این کار همه وسایل را در یک محل قرار می‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود. توصیه می‌کنم اگر پول و طلا در خانه دارید، در محل‌های مختلف مخفی کنید تا همه دارایی را یک جا از دست ندهید.

برخی از فروشندگان دستگاه های فلزیاب و طلایاب می گویند: چنین دستگاه هایی در منازل هیچ کاربردی ندارد تازه اگر هم در خانه مورد استفاده قرار گیرد، بازهم به درد دزدان نمی خورد چون استفاده از آن به زمان نیاز دارد و این در حالی است که زمان برای سارقان بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر برای امنیت و حفاظت از طلاها در منزل می توان این طلاها را داخل ورقه های سرب مانند و سپس کاغذهای کاربن پیچید که با این روش فلزیاب ها قادر به شناسایی آن نخواهند بود.

با این حساب می توان گفت، سارقان از شم و تجربه خود برای پیداکردن طلا استفاده می کنند. دستگاه های فلزیاب نیز به کار سارقان نمی آید چون در خانه انواع فلز مشاهده می شود و این دستگاه ها به همه فلزات واکنش نشان می دهد بر این اساس این دستگاه ها فقط در بیابان ها و فضای باز کاربرد دارند به همین دلیل در این زمینه پلیس توصیه می کند که مردم طلاهای خود را در جاهایی که برای سارقان شناخته شده است از جمله کمد لباس، دراور و کابینت قرار ندهند.

سارقان شگردهای خود را با پیشرفت های تکنولوژی، هماهنگ می کنند اما بسیاری از سارقان منزل از روش های تکراری هم استفاده می کنند که می توان با هوشمندی، کام آنها را در اهداف شومشان، تلخ کرد. در ذیل به برخی از این شگردها و از جمله شگردهای تکراری اشاره می کنیم تا با رعایت نکاتی نه چندان سخت و هزینه بر، نسبت به حفاظت از منزل خود محتاط تر باشیم.

سرقت طلا به بهانه تست کرونا

مردی به بهانه گرفتن تست کرونا در یکی از شهرستان‌های مهاباد، طلاهای دختر روستایی را به سرقت برد. مردی با هویت نامشخص در روستای "زیوه" از توابع بخش خلیفان این شهرستان به بهانه تست کرونا با ورود به منزل یکی از خانوارهای این روستا پس از کسب اعتماد اقدام به سرقت النگوهای دختر روستایی کرد. در این حادثه مرد میانسال از خلوتی روستا و نبودن مرد به علت فصل کاری کشاورزان استفاده کرده و به طور علنی و به زور النگوهای دختر ۱۶ ساله را از دست وی بیرون آورده و متواری شده است.

با بررسی موضوع و پیگیری مشخصات این سارق، دوربین مدار بسته در روستای مزرا چهره متهم را ثبت کرده اما به علت پوشش ماسک هویت وی هنوز شناسایی نشده است. براین اساس پلیس همواره توصیه می‌کند باید به منظور جلوگیری از هرگونه سرقت و کلاهبرداری احتمالی با پوشش مأموران بهداشت دقت لازم را به عمل آورده و قبل از هرگونه اقدامی، کارت شناسایی افراد را رویت کنند. همچنین لازم است از هرگونه اجازه ورود و پاسخگویی به سوالات و تقاضای افراد با عنوان ماموران بهداشت و همچنین بازدید از منازل، پارکینگ، نقل و انتقال اشیا و لوازم منزل خودداری کنند.

مهاباد از شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی است. روستای "زیوه" با ۱۴۰ نفر جمعیت در قالب ۳۰ خانوار در ۴۵ کیلومتری مهاباد و در بخش خلیفان این شهرستان قرار دارد.

دستگیری سارقان مامورنما

سارقان مسلح مامورنما اقدام به سرقت از یک منزل مسکونی در خرمشهر با پوشش لباس نظامی و به تبع آن انتشار کلیپ مربوطه در فضای مجازی، کردند. کارآگاهان پلیس آگاهی با کار اطلاعاتی در کمترین زمان ممکن ۲ سارق را در این رابطه شناسایی و با هماهنگی مرجع قضای طی عملیاتی غافلگیرانه در مخفیگاهشان دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان ۲ دست لباس نظامی ناجا، بسیج و اداره برق، یک قبضه سلاح کلت کمری صوتی، اسپری، شوکر، دستبند ،ست کمری پلیسی، اوراق شناسایی مربوط به ناجا و بسیج کشف شد.

متهمان در بازجویی های پلیس به سه فقره سرقت با سلاح قلابی تحت عنوان پلیس، بسیج و اداره برق اعتراف کردند. مالباختگان در مواجهه حضوری سارقان را به صراحت شناسایی کردند و پس از تشکیل پرونده تحویل به مرجع قضایی تحویل داده شدند.

انتشار فیلمی از محل سرقت این سارقان مسلح در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشته است. در این فیلم گفته شده سارقان در حالیکه لباس نظامی به تن داشته اند از منزل محل زندگی ایتام اقدام به سرقت کرده اند.

باند سارقان منزل با ۱۲۰ میلیارد ریال سرقت در البرز دستگیر شدند

اعضای باند ۱۰ نفره سارقان منزل که اقدام به سرقت ۱۲۰ میلیارد ریال از اموال مردم کرده بودند، در شهرستان های غرب استان تهران شناسایی و دستگیر شدند. در پی وقوع چندین فقره سرقت منزل در مناطق مختلف شهر کرج، شناسایی و دستگیری سارقان در دستورکار پلیس آگاهی قرار گرفت. کارآگاهان در بررسی های اولیه خود متوجه شدند تعدادی از سارقان سابقه دار و حرفه ای که اکثر آن ها در ۲ سال اخیر از زندان آزاد شده اند با تشکیل یک باند سازمان یافته اقدام به سرقت از منازل مناطق بالای شهرکرج می کنند.

۱۰ نفر از اعضای این باند سرقت شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی همه آن ها در چند عملیات غافلگیرانه در شهرستان های غربی استان تهران دستگیر و به پایگاه دوم پلیس آگاهی منتقل شدند.متهمان پس از دستگیری ابتدا منکر انجام هرگونه سرقت بودند اما با مشاهده مستندات پلیس به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۵۹ فقره سرقت منزل شامل لوازم خانگی، اشیاء قیمتی، طلا و وجه نقد اقرار کردند. از متهمان سه دستگاه خودرو کشف شد و ارزش اموالی که اعضای این باند حرفه ای به سرقت برده اند توسط کارشناسان ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است. همه مالباخنگان نیز شناسایی شدند.

توپی‌زنی
یکی از روش های تکراری سارقان منزل توپ زنی است که پلیس نیز بارها به این شیوه تکراری اشاره کرده است که با نصب درهای ضد سرقت می توان این شگرد را به بایگانی سرقت های منزل فرستاد.
در این روش سارقان با داشتن دیلم و وسایلی شبیه آن، توپی‌ های قفل ‌ها را می ‌شکنند و وارد خانه می‌شوند. از آنجا که در این روش توپی قفل شکسته می‌ شود، بین سارقان این شگرد به توپی‌زنی معروف شده است.

سارقان عنکبوتی
یکی دیگر از شگردهای سارقان منزل بالا رفتن از دیوار خانه ها و وارد شدن از طریق پنجره و پشت بام ها است. از آن جا که سارق مثل عنکبوت از در و دیوار بالا می‌رود، این شگرد به سرقت‌های عنکبوتی شهرت یافته است.

انتقاد رئیس پلیس آگاهی از تبدیل شدن برخی خانه ها به بانک

سردار محسن حسن خانی رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار از تبدیل شدن برخی خانه ها به بانک انتقاد کرد و از هموطنان خواست تا اشیای قیمتی خود را به صندوق امانات بانک ها بسپارند.

وی ادامه داد: اکنون در سرقت از منازل بیشتر طلا، پول نقد و دلار سرقت می شود این در حالی است که برخی از خانه ها تبدیل به بانک شده است، برخی پول را به طلا تبدیل کرده اند و طلاها را در گاو صندوق گذاشته اند با این تصور که سارق گاوصندوق را با خود نمی برد.

حسن خانی اضافه کرد: برخی از سارقان، حرفه شان این است که یک جا گاو صندوق را ببرند، برای سارق حرفه ای کاری ندارد که گاو صندوق را یک جا سرقت کند. بهترین راه حلی که کارشناسان ما به آن رسیده اند، این است که هموطنان اشیای قیمتی خود را به صندوق امانات بانک ها بسپارند اما باید بانک مرکزی صندوق امانات بانک ها را در تمام استان های کشور توسعه دهد.

حسن خانی گفت: البته اگر مردم پیشنهاداتی غیر از پیشنهاد ما مبنی بر نگهداری اشیای قیمتی در صندوق امانات دارند، ارائه دهند این به این معنا نیست که ما در این زمینه همه مسائل را می دانیم گاهی به ذهن مردم پیشنهاد هایی خطور می کند که به ذهن پلیس نمی رسد.

برخی طلاهای خود را در یخچال نگهداری می کنند

رئیس پلیس آگاهی تاکید کرد: در حال حاضر پیشنهاد پلیس سپردن اشیای قیمتی به صندوق امانات است. به هموطنان توصیه می کنیم، پول زیاد، طلا و دلار را در منزل خود نگهداری نکنند، برخی مقدار زیادی طلا را خریداری کرده و در یخچال خانه نگهداری می کنند در حالی که اولین مکانی که به ذهن سارق می رسد یخچال و زیر گلدان ها است.

سردار حسن خانی ادامه داد: مسائلی که به ذهن مردم می رسد پیش از آن به ذهن سارق رسیده است که اشیای قیمتی در کجای خانه نگهداری می شود؟ هموطنان باید در نظر داشته باشند که اشیای قیمتی خود را در جایی حفاظت شده، نگهداری کنند.

سارقان نیازی به دستگاه طلایاب ندارند

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این مطلب که گفته می شود سارقان دستگاه طلایاب دارند، صحت دارد؟ گفت: این موضوع صحت ندارد، سارق نیازی به دستگاه طلا یاب ندارد، سارق حرفه ای وقتی وارد منزل می شود، می داند چه مکان هایی را باید بگردد، حداقل در دستگیرهای خودمان به این مساله نرسیده ایم که سارقان دستگاه طلایاب دارند.

حسن خانی تاکید کرد: در کشف سرقت زمان خیلی مهم است براین اساس این ساز و کاری اندیشیده شده است که هموطنان به محض وقوع سرقت با ۱۱۰ تماس بگیرند و وقوع سرقت را سریع گزارش دهند تا در شرایطی که لازم است مامور در صحنه حاضر شود. یک ساعت طلایی در کشف جرم داریم، اگر آن ساعت طلایی بگذرد کشف سرقت طولانی تر می شود بر این اساس هموطنان باید سریع وقوع سرقت را گزارش دهند.

شرایط واگذاری اشیای قیمتی به صندوق امانات بانک‌ها تسهیل می‌شود

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی اعلام کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و افزایش مسافرت‌ها و به تبع آن خالی بودن واحدهای مسکونی، ضمن تعامل با بانک مرکزی، صندوق امانات بانک‌ها تقویت و شرایط واگذاری اشیاء قیمتی به آن‌ها تسهیل می‌شود.

حسنخانی افزود: معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با مسئولان بانک مرکزی جلسات مختلفی داشته اند که به زودی نتایج این جلسات اعلام خواهد شد. در جلسات مختلف بین پلیس و مسئولان بانک مرکزی، به موضوع صندوق امانات اشاره شده و تاکید پلیس مبنی بر افزایش این صندوق ها مورد پذیرش بانک مرکزی قرار گرفته است.

حسن خانی اضافه کرد: مقرر شده است که بانک مرکزی، تمام بانک ها را نسبت به تقویت، تسهیل و مساعدت با مردم برای پذیرش اشیای قیمتی آن ها موظف کند تا از این طریق میزان سرقت در ایام نوروز کاهش یابد.

شهروندان با مراجعه به سایت نما اموال مسروقه خود را تحویل بگیرند

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: سایتی به عنوان «نما» طراحی شده است تا مالباخته ها اموال مسروقه خود را که کشف شده اند، از طریق مراجعه به این سایت و مشاهده تصویر آنها شناسایی و در هماهنگی با مقامات قضائی تحویل بگیرند.زمانی که اموال مسروقه با شناسایی و دستگیری سارق کشف می شود، در انبار و محلی که سارق برخی اموال مسروقه را نگهداری کرده است، اموالی به دست می آید که صاحبان آن ها شناسایی نشده اند چرا که سارقان محل سرقت را اعلام نمی کنند.

سردار حسن خانی افزود: صاحبان اموالی که از سارقان به ویژه آن هایی که سریالی سرقت کرده و حدود ۷۰ تا ۸۰ فقره سرقت داشته اند، کشف می شود، شناسایی نمی شود بر این اساس عکس این اموال را در سایت نما بارگذاری می کنیم تا مالباختگان با مراجعه به آن اموال خود را شناسایی کنند. این سایت در پایگاه خبری پلیس بارگذاری شده است و شهروندان می توانند با مراجعه به سایت پلیس و انتخاب سامانه اموال کشف شده، اموال مسروقه خود را شناسایی کنند.

وی افزود: عکس تمام اموال مسروقه به استان ها نیز داده شده تا مالباختگان با ارائه دلایل، مدارک و مستندات به حوزه آگاهی محل سکونت خود مراجعه کرده و اموال خود را با هماهنگی مقامات قضائی تحویل بگیرند.

مخزن اصلی دوربین های مدار بسته را در جای امن نگهداری کنید

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی به هموطنان توصیه کرد که دستگاه های ضبط دیجیتالی تصاویر ویدئویی دوربین‌های مدار بسته (دی وی آر) را در جایی امن و دور از دید دیگران نگهداری کنند.

سردار حسن خانی افزود: شهروندان به منظور استفاده از دوربین های مدار بسته در ساختمانها اعم از اداری یا مسکونی باید دی وی آر یا مخزن دوربین که وظیفه حفظ و ثبت تصاویر ضبط شده را به عهده دارد، در جایی امن و دور از دید افراد نگهداری کنند. هموطنان می توانند برای نصب این دوربین ها با پلیس مشورت کرده و به این منظور با همکاران ما در مراکز انتظامی و کلانتری ها مشورت کنند.

رئیس پلیس آگاهی یادآورشد: به رغم اینکه همکاران ما مشغله کاری بسیاری دارند اما به آن ها توصیه شده که حتما به هموطنانی که در این زمینه به پلیس مراجعه می کنند، مشاوره های لازم را ارائه دهند.

سردار حسن خانی اضافه کرد: یکی از ابزارهای لازم برای پیشگیری از سرقت نصب دوربین های مدار بسته در ساختمان ها است براین اساس باید مخزن دوربین که در موارد احتمالی نیاز است مورد بازبینی قرار گیرد در مکانی امن نگهداری شود تا بتوان از تصاویر ضبط شده آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: برخی دی وی آر دوربین های مدار بسته را کنار دوربین قرار میدهند و وقتی سارقی قصد سرقت از منزل یا ساختمانی را دارد بعد از سرقت دی وی ار دوربین را به راحتی با خود می برد و در این شرایط کار پلیس سخت تر می شود.

وی به هموطنان توصیه کرد تا از دوربین های استاندارد و با کیفیت خوب استفاده کنند تا بتوان در مواقع ضروری از اطلاعات ضبط شده دوربین استفاده کرد و حتما در مجتمع های مسکونی، پارکینگ ها و ساختمان هایی که تردد زیاد است، از دوربین های مدار بسته استفاده کنند.

پرداخت رد مال از سوی سارقان باید تکلیف شود

رئیس پلیس آگاهی گفت: چنانچه تکلیفی برای سارقان ایجاد شود که حتما رد مال سرقت‌ها را بپردازند، این اقدام نه تنها منجر به پیشگیری از سرقت می‌شود بلکه میزان سرقت‌ها را نیز کاهش می‌دهد زیرا از این پس سرقت برای سارقان هزینه بر خواهد بود. با دستگیری سارقان و تحویل آن‌ها به مراجع قضائی و در صورت محکوم شدن، برای آن‌ها توسط دادگاه رد مال نوشته می شود و سارق مکلف است رد مال را انجام دهد.

سردار حسن خانی تصریح کرد: اینکه در این مرحله چطور رد مال انجام می‌گیرد را دستگاه قضائی مشخص می‌کند و این موضوع در حوزه کاری پلیس نیست، این در حالی است که سارق به دنبال گرفتن رضایت از مالباخته می‌رود و رضایت گرفته و از زندان آزاد می شود.

وی افزود: اما اگر تکلیفی برای سارق ایجاد شود که حتما رد مال را انجام دهد و به پلیس اجازه داده شود تا اموال سارق که از طریق سرقت تحصیل کرده، شناسایی شود تا با شناسایی این اموال، رد مال سرقت ها را بپردازد، مطمئنا میزان سرقت ها کاهش می یابد و سارق به ندرت مبادرت به سرقت خواهد کرد زیرا هزینه سرقت برای او سنگین تر خواهد بود بر این اساس لازم است در این زمینه بیشتر کار شود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی پیش از این در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: باید اقدام جدی در حوزه سرقت صورت گیرد و از اقدامات مهم در این زمینه موضوع رد مال است. سارقان سرقت کرده و نهایتا از مالباخته رضایت گرفته و دنبال کارشان می روند ولی اگر سارق را مجبور به رد مال کنیم تا هزینه سرقت را بپردازد قطعا به ندرت سراغ سرقت می رود.

حسن خانی ادامه داد: سارق برخی مواقع مال سرقتی را از بین برده یا فروخته است براساس تجارب به دست آمده چناچه سارق مجبور به رد مال شود در حوزه سرقت بسیار بازدارنده خواهد بود. در شرایط فعلی آنچه به نظر می رسد این است که هزینه ای که سارق می پردازد، کافی نیست در حالی که باید هزینه جرم با بالا ببریم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در حوزه سرقت، قدری قبح زدایی می شود و برای سارق دلسوزی می کنند. مثلا گفته می شود، فلانی یک چیز مختصری دزدیده و مهم نیست در حالی که این سارق احساس ناامنی در جامعه را خدشه دار کرده است. در حالی که در کنار ارزش و میزان سرقت انجام شده، احساس امنیت فرد را از بین برده است. سارق ممکن است از یک خانم کیف قاپی کرده باشد و در کیف این خانم مبلغ ناچیزی وجود داشته یا اصلا هیچ پول و وسیله با ارزشی نداشته باشد اما احساس ناامنی که برای این خانم ایجاد کرده و افرادی که شاهد سرقت بوده اند، قابل جبران نیست به نظرم در حوزه سرقت چندان نباید به دنبال قیمت اموال مسروقه باشیم چرا که احساس امنیت مقوله بسیار مهمی است.

سردار حسن خانی گفت: مهار سرقت یک جانبه نیست و همه باید مشارکت کنند این در حالی است که می بینیم در جاهای دولتی، نگهبان گذاشته اند و به او حقوق می دهند اما گفته می شود که باز سرقت شده است. چرا باید سرقت شود؟ براساس قانون وقتی سرقتی انجام می شود باید سارق را شناسایی و دستگیر کرده و تحویل مقامات قضائی بدهیم تا به زندان برود اما قبل آن موضوعی نداریم که اگر سهل انگاری صورت گرفت و این سهل انگاری منجر به سرقت شد، فرد سهل انگار را بازخواست کنیم.


توصیه های پلیس برای پیشگیری از سرقت منزل
همان طور که گفته شد سارقان از شیوه های مختلف در سرقت از منزل استفاده می کنند، اما نکته حائز اهمیت در تمام این سرقت ها، پایین آوردن سرعت عمل و بستن تمام فرصت ها برای سارقان است. سه مولفه سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت مهم است اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت های آنها با موفقیت همراه خواهد بود.

پلیس با پایش های تخصصی از نحوه سرقت متهمان سابقه دار و باندهایی که به صورت سریالی اقدام به سرقت می کنند، به این نتیجه رسیده است که سارقان زمان سرقت را از ساعات پایانی و بامداد به سرشب های شلوغ یعنی ساعت های ۱۹ تا ۲۱ تغییر داده اند چون مالکان در این زمان به خاطر بیدار بودن دیگر همسایه ها و وجود تردد در کوچه و خیابان در صورت خروج از خانه نکات ایمنی را به کار نمی برند و به خیال اینکه زود برمی گردند، مشاهده شده است که پنجره ها را باز می گذارند یا فقط به بستن در خانه اکتفا می کنند همین بی احتیاطی ها باعث سوءاستفاده سارق و اجرای نقشه سرقت می شود.

- پلیس در توصیه های خود همواره به ایمن سازی خانه ها که امروزه بیشتر افراد آپارتمان نشین هستند، تاکید می کند، ایمن سازی خانه ها نه هزینه بر است و نه وقت گیر اما بسیاری از افراد در این زمینه تعلل کرده و وقتی گرفتار می شوند، به این نتیجه می رسند تا خانه خود را ایمن کنند.

بی دقتی در انجام نکات ایمنی در راه های ورودی ساختمان و همچنین بی احتیاطی در خصوص ورود افراد ناشناس و نامطمئن به محدوده ساختمان یکی از راه های سرقت از منزل است.

- از سوی دیگر در اختیار داشتن کلیدها توسط افراد نامطمئن، نبود دزدگیر مطمئن در ساختمان، بی دقتی در انتخاب مکان امن برای نگهداری اموال و اشیای قیمتی، مطلع ساختن افراد نامطمئن از سفر خانواده و خالی بودن خانه و عدم رعایت نکات ایمنی هنگام ترک کردن و خالی ماندن خانه، از جمله مواردی است که شرایط سرقت را فراهم می کند. البته راهکارهای پیشگیرانه ای در این زمینه وجود دارد، مثلا وقتی خانه ای ساخته می شود، به ایمن سازی و استحکام خانه به اندازه زیبایی آن اهمیت داده شود.

- نکات ایمنی را در خصوص راه های ورودی با دقت مضاعف رعایت کنید، با استفاده از سیستم های دزدگیر به امنیت منزل بیفزایید و از نبود کلیدهای منزل در دست افراد ناشناس یا نامطمئن اطمینان حاصل کنید.
- به منظور ایمنی بیشتر برای در ورودی منزل حتما از قفل های با استحکام بالا و استاندارد استفاده کنید.

- برای ساکنین مجتمع های مسکونی، بهره گیری از پلیس محله یا سرایدار مطمئن، کمک شایانی به امنیت مجموعه می کند. در محله ها و کوچه های خلوت و کم رفت و آمد سعی کنید با مشارکت اهالی ساختمان یا محله سرایدار یا نگهبان استخدام کنید.

- درهای ورودی و پارکینگ را در طول شبانه روز ببندید، سعی کنید تا حد امکان خانه را خالی نگذارید. در مواقعی که به سفر می روید، خانه را با کمترین جلب توجه ممکن ترک کنید. وقتی خانه را ترک می کنید، امنیت خانه تنها با بستن در اصلی تامین نمی شود.

- اجازه ندهید افراد ناشناس وارد خانه شوند.

- مراقبت از اشیا و اموال گرانبها را جدی بگیرید. مشخصات اموال با ارزش خود را به دقت نگه دارید.

- برای استخدام نیروی کار به عنوان نیروی خدماتی، سرایدار، نگهبان، نظافتچی و آشپز با احتیاط عمل کنید.

- وجود خانه های نیمه کاره یا پروژه های ساختمانی می تواند خطری بالقوه محسوب شود که برای خانه های اطراف خود نیاز به مراقبت بیشتر را ایجاد می کند.

- برای کرایه یا فروش منزل خود حتما به بنگاه های قابل اعتماد مراجعه کنید.

- اگر محدوده منزل شما از نور کافی برخوردار نیست در سردر خانه خود از لامپ استفاده کنید.

- در صورت مشاهده افراد مشکوک در اطراف منزل خود، مراتب را به کلانتری اطلاع دهید.

- در صورت خروج از منزل تنها به قفل درِ خروجی اکتفا نکرده و تمام درهای داخلی را نیز قفل کنید.

- حتی برای یک بار هم کلید خود را روی قفل در جای نگذارند.

- از قرار دادن کلید در زیر جاکفشی، داخل کفش و سایر نقاط قابل دسترسی خودداری کنید.

- در پشت بام منزل خود را در اسرع وقت به حفاظ نرده ای و قفل آویز مطمئن مجهز کنید.

- هنگام خروج از منزل تنها به قفل کردن در خروجی اکتفا نکرده، تمام درهای داخلی ساختمان اعم از درِ پشت بام، هال، اتاق ها، آشپزخانه، حمام، حیاط خلوت را قفل کنید.

- برای جلوگیری از سرقت منزل خود به روش توپی زنی، توپی قفل را با بدنه در همسطح کرده و در صورت عدم امکان لوله ای فلزی به دور آن جوش دهید.

- حتی الامکان درهای ورودی و داخلی منزل خود را به سیستم هشداردهنده مجهز و از نگهداری وجوه نقد، طلا و جواهر به مقدار زیاد در منزل جلوگیری کنید.

- نزد افراد ناشناس و افرادی که اعتماد کافی به آنها ندارید از میزان اموال و دارایی موجود خود در منزل صحبت نکرده و در مواقعی که به مسافرت می روید، از همسایگان یا اقوام مورد اطمینان خود بخواهید که از منزل شما مراقبت کنند.

- نسبت به اتومبیل ها و موتورسیکلت های متوقف و سرنشینان آن در اطراف منزل خود بی تفاوت نبوده و در صورت مشاهده موارد مشکوک، شماره و سایر مشخصات آنها را یادداشت و سریعا به مراکز ۱۱۰ پلیس اطلاع دهید.

اقدام لازم در صورت سرقت از منزل
- در صورت سرقت از منزل آرامش خود را حفظ کرده و خونسرد باشید.

- با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید زنگ بزنید هر چند در دسترس بودن تلفن کلانتری مربوط به محل شما و پایگاه ھای آگاھی می تواند مفید باشد.

- برای باقی ماندن اثرانگشت سارقان به ھیچ چیز از اسباب منزل دست نزنید و جای لوازم را تغییر ندھید.

- اجازه ندھید که افراد غیرمسئول به چیزی در محل سرقت دست بزنند.

- اجازه ندھید مردم در محل وقوع سرقت جمع شوند.

- به کسی در مورد فرایند پیشرفت تحقیقات پلیس چیزی نگویید.

- اجناسی که دارای شماره سریال هستند، از سوی پلیس قابل کشف و پیگیری هستند. شماره سریال اشیای برقی و سایر لوازم خانه را یادداشت کنید و همراه داشته باشید تا در صورت نیاز در اختیار پلیس قرار دهید چرا که پلیس آگاهی در صورت سرقت این اشیا می تواند لوازم سرقتی را پیگیری و بازگرداند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد