اونس طلا2337.71
مظنه14,761,000
18 گرم3,407,500
ارزش سکه33,256,533
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)40,750,000
نیم24,000,000
ربع14,400,000

کالای مهمی که قربانی قیمت طلا شد

در حالی که افزایش روزافزون قیمت طلا خبری خوب برای دارندگان این فلز زرد محسوب می شود، اما یک کالای مهم و حیاتی قربانی بهای سنگین طلا شده است؛ نفت.

به گزارش سایت طلا به نقل از اویل پرایس، ممکن است جهان به زودی به لطف پروژه ای که بانک های مرکزی اروپایی چندین دهه ها بدون سروصدا در حال آماده سازی آن بودند، به یک استاندارد بین المللی طلا برگردد. ماه جاری Seeking Alpha در این باره گزارش داد که "از دهه 1970، به تدریج سیاست هایی که راه را برای ایجاد یک سیستم پولی عادلانه و بادوام فراهم می کند، ما را به بازیابی یک استاندارد کلاسیک در طلا نزدیکتر و نزدیک تر کرده است. بانک های مرکزی اروپا ۵۰ سال پیش آنچه را که امروز در سیستم پولی بین المللی اتفاق می افتد پیش بینی کردند: اینکه سیستم فعلی فیات(پول بدون پشتوانه) در حال کاهش است و سیاست پولی غیرمتعارف به بن بست رسیده است.

استاندارد بین المللی طلای در سال 1971 ناپدید شد؛ تقریباً در همان زمان که بانک های مرکزی اروپا شروع به کار بر روی یک برنامه احتمالی کردند تا در صورت نیاز و زمان لازم، دوباره به آن برگردند. به این ترتیب، اروپا شروع به افزایش ذخایر طلای خود کرده و آن را مطابق با استانداردهای فعلی صنعت توسعه داد. کشورهای این قاره اکنون علنا طلا را به عنوان محافظی در برابر تورم بالا ترویج می دهند. مقامات رسمی در مالزی و رئیس بورس طلای شانگهای (SGE) نیز رسما از جابجایی از دلار آمریكا و بازگشت به طلا حمایت کرده اند.

اکنون به نظر می رسد که اعتقاد دوباره به استاندارد طلا در بخش انرژی نیز توسعه یافته است. تحلیلگران مورگان استنلی (شرکت خدمات مالی آمریکایی و چندملیتی) معتقدند که نسبت دو کالای مهم در دنیا - نفت و طلا - در حال برجسته شدن است. در این نسبیت، آنهایی که نرخ طلا را پیگیری می کنند بر جویندگان معاملات آتی نفت، ‌ارجحیت دارند. نسبت نفت به طلا از نظر تاریخی شاخص ضعیفی برای قیمت های آینده نفت به شمار می آید. با این وجود، این افراط و تفریط،‌ جالب است.

معاملات آتی نفت خام تمایل به حمایت در دوره های تورم بالا دارند، در حالی که طلا به طور سنتی به عنوان محافظ در برابر تورم استفاده می شود.ئاین همبستگی مثبت غالباً به این معنی است که قیمت های بالاتر نفت با قیمت های بالاتر طلا همزمان بوده، گرچه یکی از اینها مستقیم بر دیگری تأثیر نمی گذارد. نسبت نفت و طلا هنگام تعیین چه مقدار بشکه نفت، هم تراز ارزش اونس طلا مفید است.

نفت سال بدی را می گذراند. پس از آنکه تقاضای این کالا پس از شیوع کروناویروس به شدت افزایش یافت،‌ موجی از مشکلات در این عرصه به یک جنگ قیمتی همه جانبه میان کشورهای اوپک، روسیه و عربستان سعودی تبدیل شد. نتیجه آن، انبوه زیادی از نفت انباشته شده بود که خیلی زود میزان ذخیره نفت جهان را به حداکثر ظرفیت خود رساند؛ به حدی که ذخیره نفت گرانتر از مالکیت آن شده و باعث شد معیار نفت خام West Texas Intermediate برای اولین بار در تاریخ در ماه آوریل به زیر صفر نزول کند.

برعکس، معاملات آتی طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ شاهد رشد بیش از ۱۹ درصدی بوده که از سال ۲۰۱۰ تاکنون، بی سابقه بوده است. طلا بهترین سال خود را می گذراند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد