اونس طلا2192.93
مظنه14,191,000
18 گرم3,276,000
ارزش سکه31,972,323
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

در نشست شورای امنیت درباره برجام چه گذشت؟

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما موضع خود را اعلام کرده‌ایم. روسیه نمی‌تواند بپذیرد که آمریکا کمپین فشار حداکثری خود را به شورای امنیت بکشاند و به آن‌ مشروعیت ببخشید. خواسته آمریکا حصر کامل ایران با استفاده از تمام ابزارهای ممکن است. با این سیاست صلح و ثبات بین‌المللی از بین خواهد رفت و این تنها ساده‌انگاری است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستی مجازی با موضوع اجرای برجام برگزار کرد.

«رزماری دیکارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل در این نشست ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش شد.

وی گفت: «دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته هم نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است.»

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: «امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از ایران می‌خواهیم نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی سایر کشورها در خصوص تدابیر مشخص‌شده در ضمیمه B قطعنامه مغایر هستند را رفع کند.»

او اضافه کرد: «ما از همه طرف‌های برجام می‌خواهیم اختلافات خود در خصوص برجام را در چارچوب ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام رفع کنند.»

پمپئو خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در جلسه شورای امنیت خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شد.

او مدعی شد: اگر این تحریم‌ها تمدید نشود، ایران یک تهدید بالقوه برای خاورمیانه خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد، آمریکا در زمان کرونا خواستار کمک به ایران برای مقابله با کووید ۱۹ شده، اما ایران پیشنهاد واشنگتن را رد کرده است. وی در این خصوص ادعا کرد: این که بگوییم تحریم‌های ما مشکلاتی در ایران در این زمینه ایجاد کرده، سوءتفاهم است.

وی همچنین در خصوص برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: منقضی شدن این تحریم‌ها، خیانت به منشور سازمان ملل است. ایران می‌تواند تسلیحات روسی بخرد و دامنه حملات خود را به ۳۰۰۰ کیلومتر برساند. ایران می‌تواند نیرو‌های دریایی خود را ارتقا دهد.

پمپئو در ادامه اظهارات خود افزود: ایران یک تهدید بالقوه علیه ثبات خاورمیانه است و این حتی به ضرر چین و روسیه است که بازار انرژی باثباتی در منطقه می‌خواهند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهوری کشورمان، گفت: نوامبر سال گذشته رئیس‌جمهور روحانی گفت اگر تحریم‌ها برداشته شود، می‌توانیم به راحتی تسلیحات بخریم. به نظرم ما باید حرف وی را باور می‌کنیم. گزارش امروز سازمان ملل نشان می‌دهد که حمله به عربستان سعودی منشأ ایرانی داشته است. ایران تحریم‌های تسلیحاتی خود را قبل از منقضی شدن نقض می‌کند. حال اگر تحریم‌های این کشور لغو شود، چه می‌شود؟

وی همچنین تصریح کرد: ایران همچنین از گروه‌های شیعه همچون کتائب حزب‌الله و گروه‌هایی که به نیرو‌های آمریکایی حمله می‌کنند، حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران برای ثبات از تسلیحات استفاده نمی‌کند. همه کشور‌های منطقه یک‌صدا خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند.

پمپئو در ادامه اظهارات فرافکنانه خود بیان کرد: آمریکا برای حمایت از امنیت ملی و جان انسان‌ها خواستار تمدید تحریم‌هاست.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که نمایندگان کنگره این کشور از تصمیم ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی حمایت می‌کنند، افزود: مسیر ایران به سمت گسترش سلاح‌ها، مسیری نیست که دنیا بتواند بپذیرد. برداشتن این تحریم می‌تواند پیامد‌هایی ناگواری برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد. حکومت ایران، حکومتی نیست که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، میانه‌روی پیشه کند.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران، گفت: نشانه‌ای از کم شدن فعالیت‌های بی‌ثبات هسته‌ای ایران دیده نمی‌شود. ایران از دسترسی به سایت‌های مورد نظر آژانس ممانعت کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین ادعا کرد: جهان باید از دیپلماسی باجگیرانه ایران پیشگیری کند. ما باید تهدید‌های ایران را جدی بگیریم. تمدید تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری روی ایران اعمال می‌کند. مردم ایران و جهان به این امر احتیاج دارند.

آلمان: خواهان بازگشت کشورها به برجام هستیم

نماینده آلمان در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت گفت: از فردا آلمان ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد داشت و ریاست اتحادیه اروپا را به دست می‌گیرد.

وی با طرح این ادعا که «متأسفانه ایران منشور سازمان ملل را نقض می‌کند»، ادامه داد: شاهد حضور ایران در منطقه هستیم. ایران حاکمیت اسرائیل را قبول ندارد و موشک‌های «مرگ بر اسرائیل» می‌سازد.

وی ادامه داد: ساخت موشک‌های ایرانی با قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ مغایر بوده است. موضع آمریکا در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ با فرانسه و انگلیس همسو است. چین نیز یک سوی ماجرا است و مکانیسم ماشه را به رسمیت می‌شناسد. ایران باید به برجام که برخی آن را شاهکار دیپلماسی می‌نامند، ادامه دهد. خروج آمریکا از برجام جای تأسف دارد.

نماینده آلمان افزود: ما نسبت به دور شدن ایران از برجام نگرانیم. ما با ایجاد مکانیسم اینستکس از تعهدات خود فراتر رفتیم. آمریکا معافیت‌های پروژه‌های هسته‌ای را لغو کرده اما ما همچنان به برجام پایبندیم. فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است.

وی همچنین اضافه کرد: در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، ما نیز مانند آمریکا نگران منقضی شدن این تحریم‌ها هستیم. ما از کشورها می‌خواهیم که به برجام بازگردند و از آن پیروی کنند.

نماینده انگلیس: خروج آمریکا از برجام مایه تأسف است

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت: انگلیس همگام با فرانسه و آلمان در راستای حفظ امنیت ملی، از ایران می‌خواهد که به سوی ساخت بمب نرود.

وی افزود: ما نسبت به خروج آمریکا و اعمال تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف و نگرانی می‌کنیم.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد ادعا کرد: اقدامات ایران مفاد توافق را که به پیشگیری از ارتقای برنامه هسته‌ای می‌پردازد، نقض می‌کند. فعالیت‌های موشک‌های دوربرد ایران نیز تهدیدی علیه امنیت منطقه‌ای است. ما همچنین در خصوص پرتاب ماهواره ایران ابراز نگرانی می‌کنیم. این ابزارها ممکن است نظامی نباشد اما ممکن است از آن‌ها استفاده نظامی شود.

نماینده انگلیس در ادامه بیان کرد: از ایران دعوت می‌کنیم تا به سوی فناوری‌های مغایر با قطعنامه 2231 نرود و به باقی کشورها بپیوندد. ارسال موشک‌های ایرانی به سایر کشورها باید متوقف شود. حمله به آرامکو غیرقابل قبول است.

وی اعلام کرد: ما همچنین نسبت به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی می‌کنیم.


چین: بحران کنونی نتیجه خروج آمریکا از برجام است

نماینده چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: ما مخالف تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستیم و با توجه به این که که آمریکا از برجام خارج شده، نمی‌تواند از مکانیزم ماشه استفاده کند.

ژانک چون اظهار کرد: برجام یک توافقنامه چندجانبه است که در نهایت به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر شد.

وی با بیان این که «دلیل بحرانی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران است»، گفت: این اقدام مغایر با اهداف ذکر شده در برجام است.

وی افزود: آمریکا تصمیم گرفته که معافیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام را تمدید نکند و این موضوع نیز به ضرر برجام است. ما از آمریکا می‌خواهیم که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی‌اش علیه ایران را رها کند و به برجام بازگردد و به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد بازگردد و به آن عمل کند.

این دیپلمات چینی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد: چین مخالف تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است و معتقدیم که باید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اجرایی شود.

وی با بیان این که آمریکا از برجام خارج شده است و با توجه به این خروج نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند، گفت: پایبندی کامل به برجام تنها مسیر پیشرفت ما در این زمینه است.

او افزود: ما از ایران می‌خواهیم از انجام اقداماتی که ممکن است به ضرر برجام باشد، خودداری کند و در همین‌جا مخالفت چین را با قطعنامه اخیر شورای حکام علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام می‌کنیم و از همه می‌خواهیم از آمادگی ایران برای همکاری با آژانس استفاده کنند.

این دیپلمات چینی افزود: اجرای برجام به نفع همه طرف‌هاست و باید مشکلات از طریق رایزنی و گفت‌وگو حل شود.


روسیه: سیاست فشار حداکثری آمریکا، سیاست خفه کردن کشورهاست

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به فشار حداکثری آمریکا علیه برخی از کشورها از جمله ایران، گفت: بهتر است این سیاست را سیاست خفه کردن یا خفقان حداکثری توصیف کنیم.

واسلی نبنزیا در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده است، گفت: ما از حضور آقای ظریف و دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست استقبال می‌کنیم. همچنین از شرکت آقای پمپئو شرکت تشکر می‌کنیم اما متوجه هستیم که ایشان فعالیت زیادی دارد ولی جای تأسف دارد که صبر نکردند تا کلام همگان را بشنوند.

وی افزود: من در صحبت‌های ایشان حتی یک بار نیز کلمه دیالوگ و همکاری را نشنیدم.

این دیپلمات روسی با بیان این که اقدامات آمریکا دیپلماسی چندجانبه را به خطر انداخته است، گفت: تحریم‌های آمریکا علیه کشورها خلاف عقل سلیم و منافع کشورهاست. ما شاهد ادامه فشار حداکثری آمریکا هستیم و بهتر است که این سیاست را سیاست خفه کردن یا خفقان حداکثری توصیف کنیم. معلوم نیست که هدف این سیاست تغییر رژیم است یا ایجاد شرایطی که ایران نتواند نفس بکشد.

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل افزود: مسئولیت بحران کنونی متوجه آمریکاست. این کشور دو سال پیش شروع کرد که توافق برجام را قدم به قدم تضعیف کند و سپس از آن خارج شد.

وی ادامه داد: برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل یک بسته تفکیک‌ناپذیر هستند و کشورهای عضو برجام باید در چارچوب این قوانین عمل کنند.

نبنزیا گفت: آمریکا از تعهدات خود در برجام خودداری کرد و درها را در پشت خود بسته است. این کشور تحریم‌های یک‌جانبه‌ای وضع کرد که خلاف برجام و قطعنامه 2231 است. آمریکا یکی از ناقضان اصلی برجام بوده و دیگر کشورها را علیه عمل به برجام تهدید کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: شالوده برجام این درک شفاف بود که اگر ایران به تعهداتش عمل کند، تحریم‌ها برداشته می‌شود. امروز شاهدیم که آمریکا از شورای امنیت می‌خواهد از خود یک دیدگاه یکجانبه نشان دهد.

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما موضع خود را اعلام کرده‌ایم. روسیه نمی‌تواند بپذیرد که آمریکا کمپین فشار حداکثری خود را به شورای امنیت بکشاند و به آن‌ مشروعیت ببخشید. خواسته آمریکا حصر کامل ایران با استفاده از تمام ابزارهای ممکن است. با این سیاست صلح و ثبات بین‌المللی از بین خواهد رفت و این تنها ساده‌انگاری است.

این مقام ارشد روسیه اظهار کرد: هیچ زمینه و دلایل قانونی یا حقوقی وجود ندارد که با آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کنیم. چنین تحریمی در گذشته مطرح نشده و نمی‌توان آن را در شورای امنیت پیش برد.

وی در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان ملل گفت: ما تأسف خود را از گزارش دبیرکل سازمان ملل ابراز می‌کنیم؛ چرا که بی‌طرفانه نبود. وظیفه دبیرکل تحقیق در این زمینه نبوده و در آماده‌سازی این گزارش مطالب از پیش تعیین شده‌ای را به وی القا کرده‌اند. ازریایی نهایی در خصوص فعالیت ایران در زمینه قطعنامه 2231 مغرضانه بوده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد