اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درآمد 10 تا 20 هزار میلیارد تومانی مالیات بر سود سپرده‌های بانکی/ فقط نیم درصد جامعه مشمول این مالیات می‌شوند

کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه می‌توان بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان از مالیات بر سود سپرده‌های بانکی درآمد داشت، گفت: البته باید سازوکارهای آن به طور شفاف مشخص شود، شاید حدود نیم درصد افراد جامعه شامل این نوع مالیات می‌شوند.

به گزارش سایت طلا ، هادی ترابی فر کارشناس اقتصادی، دیشب در برنامه «پایش» که با موضوع «اصلاح فرآیندهای مالیاتی» پخش شد، با اشاره به شاخص مالیات بر درآمد ناخالص، گفت: در سال 2016 و 2017، نسبت مالیات بر درآمد ناخالص کشور، از 4 تا 10 بوده است،

وی ادامه داد: این شاخص در ایران نسبت به سایر کشورها عدد پایینی است، بر طبق برنامه ششم رقم آن باید به 10 درصد برسد که نیاز است در این زمینه تلاش هایی صورت گیرد.

ترابی فر افزود: در کشورهای مختلف سهم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی بیش از 40 درصد، اما در ایران این رقم به 14 درصد می رسد، از سوی دیگر در این کشورها، سهم مالیات بر سود شرکت ها، زیر 10 درصد و در ایران 37 درصد است.

کارشناس اقتصادی برنامه پایش گفت: رقم بالای مالیات بر سود شرکت ها، خلاف حمایت از سیاست های تولیدی و جهش تولید است و در این خصوص باید سهم مالیات بر درآمد اشخاص افزایش و سهم مالیات بر سود شرکت ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از درآمد مالیاتی کشور مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است و سال ها است که از مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی پیشی می گیرد، یکی از پایه های مالیاتی، که در کشور وجود ندارد و در کشورهای ضعیف نیز اجرا می شود، مالیات بر مجموع درآمد است.

ترابی فر گفت: مالیات بر مجموع درآمد دارای مزیت های بسیاری برای قشر کم درآمد است، با گرفتن این مالیات، می توان درآمد خانوارها را شناسایی کرد و بر اساس آن می توان نظام یارانه ای کشور را متحول کرد.

وی بیان کرد: یارانه و مالیات دو روی یک سکه هستند و می توان از طریق مالیات به یارانه های کشور جهت داد، تراکنش حساب های بانکی کشور اگر شفاف شود نیز می تواند به افزایش درآمدهای مالیاتی کمک کند.

وی ادامه داد: مالیات بر سود سپرده های بانکی نیز در اکثر کشورها اجرا می شود، این مالیات در رسته مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی طبقه بندی می شود، از طرفی در برخی کشور ها این نوع مالیات، جز مالیات بر ثروت محسوب می شود.

کارشناس اقتصادی کشور افزود: بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان می توان از مالیات بر سود سپرده های بانکی درآمد داشت، البته باید سازوکارهای آن به طور شفاف مشخص شود، شاید در حدود نیم درصد افراد جامعه شامل این نوع مالیات می شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد