اونس طلا2215.32
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اقتصاد ژاپن در بحرانی ترین رکود /سقوط ارزش ین ژاپن به پایین‌ترین سطح ۲ ماه اخیر

علی‌رغم منفی شدن اقتصاد ژاپن در سه ماهه نخست سال جاری کمتر از چیزی است که انتظار می‌رفت اما همچنان به خاطر بحران ناشی از ویروس کرونا، عملا اقتصاد این کشور آسیایی در رکود به سر می‌برد.به طوری که روند نرخ برابری ین/دلار نشان می‌دهد طی یک ماه اخیر ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا بیش از ۲٫۲ درصد کاهش یافته و از ۰٫۹۳۲۶ واحد به ۰٫۹۱۱۸ واحد افت کرده است.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، علیرغم آنکه تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه نخست سال جاری کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت منفی شد، اما شیوع ویروس کرونا باعث شده این کشور با بدترین اوضاع اقتصادی در چند دهه گذشته درگیر شود.

بانک‌های این کشور در تلاش هستند تا با ارائه وام‌های بیشتر خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا به اقتصاد این کشور را کم کند.

در ماه می میزان وام دهی بانک‌ها در ژاپن به بالاترین میزان خود رسید. البته این روند یک وجه دیگر نیز دارد و آن این است که شرکت‌های ژاپنی برای تامین نیاز خود به منابع مالی و نجات یافتن در سایه شیوع ویروس کرونا به سمت استقراض روی آورده است.

در پی شیوع ویروس کرونا در ژاپن و جان باختن تعداد زیادی از مبتلایان در این کشور، ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا در حال کاهش است.

بررسی روند نرخ برابری ین/دلار نشان می‌دهد طی یک ماه اخیر ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا بیش از ۲٫۲ درصد کاهش یافته و از ۰٫۹۳۲۶ واحد به ۰٫۹۱۱۸ واحد افت کرده است.

سیاستمداران آمریکایی و اروپایی در حال حاضر روند تلاش‌های خود در تقابل با بحران کرونا را از رویکرد مقابله با بحران به رویکرد کمک به افزایش رشد اقتصادی، تغییر داده‌اند.

ژاپن هم در تلاش است تا اوضاع خود را بهبود بخشد اما بیشتر روی موضوع جلوگیری از شکل‌گیری موج دوم شیوع کرونا، متمرکز شده است.

یاساتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد ژاپن، طی مصاحبه‌ای گفت که این کشور باید نخست روی موضوع جلوگیری از افت بیشتر شرکت‌ها متمرکز شود.

این مقام ژاپنی ادامه داد: بانک مرکزی این کشور باید از کاهش بیشتر نرخ سود بانکی و ورود بیشتر آن به محدوده منفی جلوگیری کند.

وی تاکید کرد:‌ما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بخواهیم مصرف را بالا برده و مردم را به سمت مسافرت بیشتر سوق دهیم.

وزیر اقتصاد ژاپن در پاسخ به این سؤال که آیا بانک مرکزی این کشور باید اقداماتی را در راستای افزایش تقاضا در پیش گیرد؟، گفت: باید برای اجرای سیاست‌هایی در راستای تحریک و بالا بردن مصرف کمی صبر کنیم.

در سه ماهه نخست امسال اقتصاد ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان رشد منفی 2.2 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که البته 1.2 درصد کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.

کارشناسان هم رشد منفی 2.1 درصدی را در این بازه زمانی برای اقتصاد ژاپن پیش‌بینی کرده بودند.

این آمار که امروز منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن عملا وارد رکود شده است. چرا که در 2 دوره سه ماهه متوالی شاهد رشد منفی اقتصاد این کشور بوده‌ایم.

در سه ماهه پایانی سال 2019 برای نخستین بار در چهار و نیم سال گذشته، حتی پیش از جدی شدن شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی رشد اقتصاد ژاپن منفی شد.

استفان انگریک، کارشناس مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، می‌گوید با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از آسیب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در سه ماهه دوم سال جاری اتفاق افتاده و خواهد افتاد، رشد اقتصادی ژاپن برای سال 2020 همچنان با چالش‌های جدی روبرو است.

بر اساس آمارهایی که اخیرا درباره میزان صادرات، فعالیت کارخانه‌ها و همچنین نرخ اشتغال در ژاپن منتشر شده، این کشور از نظر اقتصادی در بدترین وضعیت خود از زمان جنگ جهانی دوم به سر می‌برند.

در سه ماهه جاری نخست‌وزیر ژاپن برای کنترل شیوع کرونا در این کشور اعلام شرایط اضطراری کرد و از مردم خواست در خانه‌های خود مانده و فعالیت‌های اقتصادی نیز تعطیل شدند.

علیرغم آنکه در اواخر ماه گذشته این محدویت‌ها لغو شدند اما انتظار می‌رود روند بهبود اوضاع اقتصادی در ژاپن سریع نبوده و با سرعتی نسبتا آرام طی ماه‌های آینده پیش برود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد