اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش بازار نفت به تمدید توافق کاهش تولید /سبد نفتی اوپک به 37 دلار نزدیک شد

قیمت نفت در اولین روزکاری بعد از نشست اوپک و اوپک پلاس، با رشدی حدود ۲ درصدی قیمت همراه شد تا نفت آمریکا نیز مانند نفت برنت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه برود.اوپک در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز جمعه (16 خرداد) با یک دلار و 99 سنت افزایش 36.83 دلار فروخته شده است. این قیمت، بالاترین رقم از 16 ماه مارس (تقریبا 3 ماه گذشته) محسوب می‌شود.

رشد قیمت نفت هفته گذشته با زمزمه‌هایی مبنی بر تمدید توافق کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای از سوی اوپک و اوپک پلاس آغاز شد تا آنجا که قیمت نفت برنت بعد از چند ماه به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

این در حالی بود که تا پیش از اجرای توافق کاهش تولید،‌ قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه نیز رفته بود اما از ابتدای ماه «می» که ۹.۷ میلیون بشکه نفت از بازار خارج شد، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

از همین رو اعضای اوپک و اوپک پلاس برای ادامه این روند،‌ تصمیم گرفتند تا کاهش تولید به این میزان را برای یک ماه دیگر تمدید کنند.

توافقی که تا پیش از برگزاری جلسه با اما و اگرهایی مواجه بود اما همانگونه که وزیر نفت ایران نیز گفت جلسه بدون چالش برگزار و تصمیمات پیش‌بینی‌شده گرفته شد.

این موضوع واکنش مثبت بازار نفت را به دنبال داشت تا آنجا که نفت برنت با رشدی ۱.۷ درصدی جای پای خود را در بالای ۴۰ دلار در هر بشکه محکم کرد و ۴۳ دلار و ۴ سنت قیمت خورد.

نفت شاخص آمریکا نیز ۱.۳ درصد بالا رفت و به ۴۰ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید.

با توجه به کاهش محدودیت‌ها در جهان،‌ به نظر می‌رسد به تدریج شاهد بهبود تقاضا در بازار طلای سیاه باشیم. موضوعی که در کنار کاهش عرضه می‌تواند نفت‌های ذخیره‌شده را وارد بازار کند و تعادل قیمتی برای نفت به دنبال داشته باشد.

سبد نفتی اوپک به 37 دلار نزدیک شد

اوپک در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز جمعه (16 خرداد) با یک دلار و 99 سنت افزایش 36.83 دلار فروخته شده است. این قیمت، بالاترین رقم از 16 ماه مارس (تقریبا 3 ماه گذشته) محسوب می‌شود.

این نوع نفت پنج‌شنبه ( 15 خرداد) 34.84 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

* عوامل افزایش قیمت نفت در روز جمعه

روز جمعه با امیدوار شدن بازار نسبت به تمدید سیاست‌های کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس، روند قیمتی افزایشی شد.

از طرف دیگر اجرای سیاست محرک اقتصادی توسط بانک مرکزی اروپا بازار را نسبت به بهبود اوضاع در آینده نزدیک امیدوار کرد.

در ادامه پس از کاهش غیرمنتظره در نرخ بیکاری آمریکا و تصمیم اوپک برای پیش بردن مذاکرات تمدید «توافق کاهش تولید»، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت 42.30 دلار فروخته شد و طی هفته گذشته 19.2 درصد طی هفته گذشته افزایش یافت.

نفت خام آمریکا 39.55 دلار در هر بشکه معامله شد و طی هفته گذشته 10.7 درصد رشد قیمت را ثبت کرد.

* «توافق کاهش تولید» برای یک ماه دیگر تمدید شد

گروه کشورهای تولیدکننده نفت خام، اوپک و تولیدکنندگان دیگر نفت موسوم به اوپک پلاس در روز شنبه به صورت ویدئوکنفرانس نشستی برگزار کردند و در آن تصمیم گرفتند تا «توافق کاهش تولید» را به مدت یک ماه دیگر تا پایان ماه جولای تمدید کنند و همچنین به کشورهایی نظیر عراق که به تعهدات خود عمل نکردند، تذکر دادند.

منابع آگاه در اوپک پلاس گفتند عربستان و روسیه توافق کردند، این کاهش تولید را در ماه جولای هم ادامه دهند هرچند که ریاض تمایل دارد کاهش تولید تا ماه آگوست ادامه یابد.

اوپک پلاس پیشتر با کاهش 9.7 میلیون بشکه در روز نفت در بازه می تا ژوئن موافقت کرده بودند.بر اساس این قرارداد، این کاهش تولید از جولای تا دسامبر به 7.7 میلیون بشکه در روز می رسد.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

با این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تاکنون در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با 12.22 دلار در هر بشکه رقم خود.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی در روز پنج شنبه (13 فروردین) با 10 دلار و 44 سنت افت به 16.87 دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در 16 ژوئن 2005 با نفت های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

مورگان استنلی: احتمال کاهش قیمت نفت وجود دارد

بانک مورگان استنلی با رسیدن قیمت نفت خام به بالاترین رقم در 3 ماه گذشته، اعلام کرد قیمت نفت به سرعت به سطوحی افزایش یافته که ریسک کاهش قیمت را بالا برده است زیرا تقاضا برای این کالای اساسی شکننده است.

پس از اینکه تولیدکنندگان نفت با ادامه توافق کاهش تولید به مدت یک ماه دیگر موافقت کردند و با افزایش واردات نفت چین به بالاترین رقم در ماه می، قیمت نفت در معاملات امروز افزایش یافت.

این بانک انتظار دارد که بازار نفت همچنان در نیمه دوم سال، کم مصرف باقی بماند و ذخایر در سه ماهه چهارم امسال و سه ماهه نخست سال بعد کاهش یابد.

اما این بانک در یادداشتی اعلام کرد به نظر می‌رسد این افزایش بیشتر ناشی از عرضه است تا تقاضاست.

حاشیه سود پالایشگاه‌ها به میزان بی‌سابقه‌ای پایین است و ذخایر نفت خام همچنان نسبت به مخازن نفت خام بالاست و این نشان دهنده این موضوع است که بهبود تقاضا نسبتا شکننده است.

بعید است که مصرف نفت خام به طور کامل به سطح پیش از زمان شیوع ویروس کرونا بازگردد. این بانک افزود ذخایر نفت پس از افزایش در ماه آوریل، به طرز غیرمعمول بالاست.

این بانک نوشت اگر قیمت نفت خام آمریکا با 40 دلار در هر بشکه فاصله بگیرد و بالاتر برود، رشد تولید نفت آمریکا می‌تواند به سطحی بازگردد که بسیار بالاست.

همچنین این بانک برای پایبندی اوپک به تعهدات کاهش تولیدش نیز ریسک قائل است.

وی ادامه داد: «زمانی که این کاهش‌ها در نهایت پایان یابد، تولید می‌تواند به شدت افزایش یابد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد