اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش ترامپ به گزارش مربوط به نرخ بیکاری /سال آینده یکی از بهترین سال‌های اقتصادی

به دنبال انتشار گزارشی که نشان داد نرخ بیکاری جز برای آفریقایی - آمریکایی‌ها کاهش یافته و همچنین به دنبال روزها ناآرامی و اعتراض در پی مرگ جورج فلوید به دست یک افسر پلیس سفید پوست، رئیس جمهوری آمریکا این را "یک روز بزرگ برای برابری" و "یک روز بزرگ" برای جورج فلوید اعلام کرد.رئیس جمهور آمریکا وعده داد ماه‌های آینده اقتصاد آمریکا با سرعت زیادی به مسیر رشد بازگردد.

به گزارش سایت طلا، به نقل از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این سخنرانی طولانی و مبهم را در باغ گل سرخ ایراد کرد که ظاهرا هدف از این سخنرانی تاکید بر گزارش جدیدی درباره نرخ بیکاری در این کشور بود که نشان داد پس از هفته‌ها رکود اقتصادی به دنبال شیوع ویروس کرونا نرخ بیکاری کاهش یافته است.

ترامپ به گزارش مربوط به نرخ بیکاری که بهتر از حد انتظار بود، بالید؛ گزارشی که نشان داد نرخ بیکاری پس از آنکه در ماه آوریل به ۱۴.۷ درصد یعنی بالاترین درصد از زمان پس از جنگ جهانی دوم رسید، در ماه مه کاهش یافته و به ۱۳.۳ درصد رسیده است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که نرخ بیکاری در ماه مه به ۱۹ درصد افزایش خواهد یافت چرا که بسیاری از ایالت‌های آمریکا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا همچنان تا حدودی تعطیل هستند.

دونالد ترامپ در واکنش به عملکرد غیرمنتظره بازار کار این کشور در ماه می، گفت: از نظر اقتصادی در سال آینده شاهد یکی از بهترین سال‌ها خواهیم بود. رئیس جمهور آمریکا که در یک کنفرانس خبری حضور یافته بود، با اشاره به ۲.۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در ماه می گفت: این آمارها فوق العاده‌اند و ما را به سمت یک دوره رشد طولانی مدت سوق خواهند داد.

اما طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۲۱ میلیون نفر کاهش پیدا کرد. نرخ بیکاری آمریکا تا پایان ماه می با ۱.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۱۳.۳ درصد رسید. طی این ماه ۲.۵ فرصت شغلی ایجاد شد که در طول تاریخ این کشور بی سابقه بوده است، هر چند بخش بسیار بزرگی از این اشتغال‌زایی به خاطر بازگشایی تدریجی کسب و کارها بوده است.

بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند نرخ بیکاری آمریکا تا پایان ماه می به ۲۰ درصد و حتی بالاتر برسد. نرخ بیکاری در ماه آوریل با رسیدن به ۱۴.۷ درصد به رکورد تاریخی خود رسیده بود.

رئیس جمهور آمریکا هم چنین با ابراز امیدواری نسبت به بهبود تدریجی شاخص های کلان اقتصادی این کشور از ماه اکتبر گفت که این اتفاق ممکن است حتی زودتر نیز رخ دهد. وی افزود: به احتمال زیاد آمارهای امروز بهترین بازگشت در طول تاریخ آمریکا بوده است. این رشد در همینجا متوقف نخواهد شد و (از این) فراتر خواهیم رفت.

اما ترامپ در مواقعی که درباره اعتراضات به راه افتاده در پی مرگ جورج فلوید سخنرانی می‌کرد، مرتبا و به طور کاملا ناگهانی از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرید.

فلوید ۴۰ ساله که آفریقایی - آمریکایی بود هفته گذشته در جریان یک دستگیری توسط پلیس جان خود را از دست داد. در ویدیوهایی که لحظه دستگیری را ضبط کردند نشان داده می‌شود یکی از چهار مامور اقدام به متوقف کردن فلوید می‌کند. او پس از زمین زدن فلوید رویش می‌نشیند و با زانویش برای دقایقی به گردنش فشار می‌آورد. مامور آمریکایی بدون این‌که به خواهش‌های فلوید گوش کند به کارش ادمه می‌دهد. فلوید که نمی‌توانست نفس بکشد در این حادثه جان خود را از دست داد.

ترامپ گفت: عدالت برابر تحت قانون باید به این معنا باشد که هر آمریکایی در هر برخورد با نیروهای مجری قانون علی‌رغم نژاد، رنگ، جنسیت یا عقیده با رفتاری برابر و مشابه روبه‌رو می‌شود. نیروهای مجری قانون باید با آنها برخورد عادلانه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به مرگ فلوید، افزود: همه ما شاهد آنچه هفته گذشته رخ داد، بودیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق مجددا رخ دهد. خوشبختانه جورج در حال حاضر از آسمان ما را نگاه می‌کند و می‌گوید این اتفاق بزرگ و خوبی است که برای کشور ما درحال وقوع است. این یک روز بزرگ برای اوست. این یک روز بزگ برای همه است. از نظر برابری، این یک روز خیلی بزرگ است.

به دنبال مرگ فلوید، موجی از اعتراضات در سراسر آمریکا از جمله در مقابل کاخ سفید به راه افتاده است. نیروهای امنیتی در روزهای اخیر حفاظ‌هایی را در دور تا دور کاخ سفید ایجاد کرده‌اند و انتظار می‌رود این محوطه تا ۱۰ ژوئن (۲۱ خردادماه) به روی عموم بسته باقی بماند.

ترامپ که از فرمانداران ایالتی خواسته تا کنترل خیابان‌ها را به دست بگیرند و اعتراضات مرتبط با خشونت پلیس و نژادپرستی نظام‌مند را سرکوب کنند، در جریان سخنرانی در باغ گل سرخ به هیچ سوالی پاسخ نداد.

ترامپ گفت: به هر حال آنچه برای کشورمان در حال وقوع است بزرگ‌ترین و بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای روابط نژادی رخ دهد. برای جوامع آفریقایی-آمریکایی‌ها، آسیایی-آمریکایی‌ها، اسپانیایی-آمریکایی‌ها، زنان و برای همه این یک اتفاق بسیار بزرگ و خوب است. چرا که کشور ما بسیار قوی و قدرتمند است. این برنامه من است. قرار است ما قوی‌ترین اقتصاد را در جهان داشته باشیم.

براساس گزارش اداره کار و آمار، اما نرخ بیکاری برای کارگران سیاه‌پوست در ماه مه ۱۶.۸ درصد بود که نسبت به نرخ بیکاری در ماه آوریل که ۱۶.۷ درصد بود، کمی افزایش داشت و در یک دهه گذشته بالاترین حد خود بوده است. نرخ بیکاری برای کارگران سفیدپوست ماه گذشته به ۱۲.۴ درصد کاهش یافته است.

سخنرانی روز جمعه در باغ گل سرخ به ترامپ این فرصت را داد تا بر این گزارش مربوط به نرخ بیکاری تمرکز کند و علی‌رغم آنکه آمریکا با پاندمی کرونا، اعتراضات و نگرانی‌های رو به رشد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، سخنان مثبتی ایراد کند.

ترامپ در جریان سخنرانی‌اش به نقش چین در شیوع پاندمی کرونا اشاره و این بحران اقتصادی را با یک طوفان مقایسه کرد، از خدمات سرویس مخفی برای کنترل و مدیریت اعتراضات در نزدیکی کاخ سفید قدردانی کرد و به مرگ فلوید نیز اشاره‌ای داشت.

ترامپ تا روز دوشنبه که خودش را "رئیس جمهور نظم و قانون" اعلام و افرادی را که در جریان اعتراضات دست به غارت و خرابکاری زده بودند، محکوم کرد، درباره مرگ فلوید یا اعتراضات اظهارنظری نکرده بود.

وکیل خانواده فلوید گفت، انتظار نمی‌رود که ترامپ در روزهای آتی در یکی از مراسم‌های بزرگداشت یاد فلوید شرکت کند اما جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ احتمالا در یکی از این رویدادها شرکت خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد