اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روحانی: بازگشایی درب مساجد برای نمازهای یومیه / باید سبک زندگی گذشته را ترک کنیم

رئیس‌جمهور گفت: بازگشایی مساجد مورد درخواست متدینین و همه مردم ماست که همه مردم ما متدین هستند و می‌خواستند مساجد لااقل برای نمازهای یومیه باز شود و اگر هم می‌خواهند نماز جماعت بخوانند حتماً باید فاصله‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

به گزارش سایت طلا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در جلسه ستادکل مبارزه با کرونا با بیان اینکه "هفته جاری را باید به نام هفته امام راحل نام‌گذاری کنیم"، گفت: امام راحل 16 سال رهبری یک ملت بزرگ را از سال 41 تا سال 57 به‌عهده گرفت. ایشان در این رهبری ملت ایران را به پیروزی رساند.

وی افزود: نهضت‌ها و انقلاب‌هایی بوده اما اینکه یک نهضت و انقلاب به‌طور کامل به پیروزی برسد کار خیلی سختی است و در تاریخ کم دیدیم یا در سده‌های اخیر کمتر مشاهده شده است، امام این کار را کرد؛ کار دوم امام این بود که در برابر یک تجاوزی که به کشور انجام گرفته بود و تمامیت ارضی و استقلال کشور در خطر بود، در 8 سال دفاع مقدس امام یک دفاع پیچیده سخت 8ساله آن هم نه در برابر عراق تقریباً در برابر همه قدرت‌های جهانی توانست آن را رهبری کند و به پیروزی برساند و این مسئله دوم بود.

رئیس‌جمهور گفت: مسئله سوم این بود که امام حکومت اسلامی را تشکیل داد. در طول این مدت مردم ما عشق به امام و پیروی از راه و مسیر امام را ادامه دادند و خلف صالح ایشان همان پرچم را با همان صلابت بر دوش نگه داشته است و در برابر انواع توطئه‌ها ملت ایران ایستادگی کردند.

روحانی با اشاره به وضعیت سلامت کشور گفت: برای یک مدت طولانی باید سبک گذشته زندگی را ترک کنیم. این‌که وزیر بهداشت ابراز نگرانی کردند و می‌گویند در برخی جاها سبک عادی برگشته است اشتباهی است که سلامت کشور ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. ما مثل گذشته که 20نفره دور هم جمع شوند و تعریف کنند و گل بگویند و گل بشنوند باید برای یک مدتی ماه‌ها ترک کنیم. اجتماعات باید بافاصله باشد.اگر کسی به این ویروس مبتلا شد باید به او بگوییم در خانه و یا در نقاهتگاه و یا بیمارستانی خود را قرنطینه کند و این این دوران سخت‌تری از دوران اسفند و فروردین است.

وی هم‌چنین درباره مصوبات جلسه امروز با بیان اینکه بازگشایی‌ها به این معنا نیست که خطرات کاهش یافته شده ولی باید با احتیاط کارهای روزانه تا حدامکان انجام شود، تصریح کرد: بازگشایی مساجد مورد درخواست متدینین و همه مردم ماست که همه مردم ما متدین هستند و می‌خواستند مساجد لااقل برای نمازهای یومیه باز شود و اگر هم می‌خواهند نماز جماعت بخوانند حتما باید فاصله‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند. اعلام می‌کنم که مساجد در سراسر کشور با اجرای کامل دستورالعمل ها برای نمازهای یومیه باز می‌شود. ما برای پاساژها محدودیت‌هایی قائل بودیم که باید تا ساعت 6 عصر باز باشند و این محدودیت برداشته می‌شود و این عزیزان نیز دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز درباره برخی موارد تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسات بعدی درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ یکی از این موارد صحن‌های آستان‌های مقدسه که صبح‌ها باز می‌شود، شب‌ها هم باز شوند خصوصا در این ایام که در فصل گرما و تاسبتان هستیم و بناشد در جلسه بعدی تصمیم‌گیری کنیم و باید درباره مراکزی که اجتماعات است با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش‌ها برویم.

روحانی خطاب به مردم گفت: به مردم عزیزمان تاکید می‌کنیم کسانی که در این ایام به سفر رفته ویا می‌روند حتما باید دستورالعمل‌ها را رعایت نمایند و الّا ممکن است دچار موج جدیدی در برخی شهرستان‌ها شویم و مجبور باشیم مقررات سختی را اعمال کنیم که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

وی درباره ویروس کرونا اظهار داشت: کرونا همچنان مسئله اصلی و مهم در کشور ماست که ظهور و بروز دارد و این ویروس موجب تحولات زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی و بهداشتی و حتی فرهنگی شد و کار عظیمی در این دوران مشاهده می‌کنیم که قواعدی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود و همه بر آن تکیه کرده بودند را به نحوی زیر علامت سوال قرار داد. مرزها که در دنیا کمرنگ شده بود و اتحادیه‌ها مرزها را برداشته بودند، دوباره مرزها را پررنگ کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز در دوران کرونا و پساکرونا با شرایط جدیدی مواجه هستیم و شاید این روند برای سال‌ها ادامه یابد. زندگی ما محدود شده و بخشی مجازی شده است و این را مردم عزیزم ما باید باور کنند که ما نمی‌توانیم به این زودی به شرایط قبل از کرونا برگردیم. اگر مردم فکر می‌کنند 15 روز دیگر و یا 2 ماه دیگر به شرایط اوایل بهمن سال گذشته بر می‌گردیم اینطور نیست و ما باید سبک زندگی‌مان را عوض کنیم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود. دیگر به این زودی‌ها نمی‌توانیم به یکدیگر دست بدهیم و اینکه وزیر بهداشت ابراز نگرانی می‌کند که در برخی مناطق عده‌ای فکر می‌کنند آداب و رسوم گذشته می‌تواند بزودی حاکم شود، این اشتباهی است که می‌تواند سرنوشت سلامت کشور را در معرض خطر قرار دهد. اینکه مثل گذشته که دور هم جمع شویم و گفت‌وگو کنیم را باید برای ماه‌ها ترک کنیم.

روحانی گفت: اگر کسی به این ویروس مبتلا شد باید به او بگوییم خود را در خانه و یا نقاهتگاه قرنطینه کند و اکنون دوران سخت‌تری از اسفند و فرودین است چون در این دو ماه(اسفند و فروردین) با افرادی که دارای علائم ظاهری هم بودند و با تنگی نفس و سرفه شناسایی می‌شد که کرونا دارد ویل الان شکل این عوض شده است. تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم بالا می‌رود و برخی مبتلایان شاید علامتی نداشته باشند ولی وقتی تست انجام و نتیجه‌اش مثبت می‌شود، وقتی به فرد گفته می‌شود که نتیچه تست بوده فکر می‌کند اشتباهی صورت گرفته و به راحتی باور نمی‌کند در حالی که این فرد باید از دوستان و آشنایان فاصله بگیرد و این سخت است.

وی هم‌چنین خاطر نشان کرد: در عین حال خیلی چیزها نیز در جامعه در حال تغییر است؛ مثلا در قهرمان داشتن در جامعه یک اقشاری از جامعه قهرمان‌ساز بودند و این قهرمانی به کادر درمانی و پزشکی چرخش یافته و امروز قهرمان‌های ما آنهایی هستند که در بیمارستان‌ها فداکاری می‌کنند. هیچ‌وقت در جامعه ما نبوده که مدارس و دانشگاه‌ها چندماه تعطیل باشد و طبیعی است که مردم برای تحصیل فرزندان خود نگران باشند و ما ناچاریم بخشی از تحصیل را مجازی و بخشی را حضوری اجرا کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: القای ترس و اضطراب مفید نیست و ما باید تصمیم را بر این بگیریم که بناست ماه‌ها با این ویروس زندگی کنیم؛ زندگی همراه با احتیاط کامل. این ویروس هست و چون داروی قطعی برای آن وجود ندارد در حال چرخش است و در این استان می‌رود و خسته می‌شود و به استان مجاور می‌رود و نوع شیوع این ویروس خاص است.

روحانی با بیان اینکه در سامان‌دادن به زندگی مردم و اقتصاد برای ما مهم است، تصریح کرد: طبق گزارشی که در جلسه ارائه شد، در بخش تولید دیدیم که دچار تفاوت فاحش در اسفند و فرودین نشدیم و نشان می‌دهد که تولید ما فعال بوده ولی در بخش خدمات فاصله وجود دارد. متاسفانه یا خوشبختانه این ایام روزهای خاصی برای ما بود و دوره‌ای از آن شب عید بود و دوره‌ای نیز در ماه مبارک رمضان و الان هم در شرایط تابستان هستیم. در تابستان به‌طور معمول سفرها آغاز می‌شده و اینها شرایط را سخت می‌کند و نمی‌توانیم سفر را ممنوع اعلام کنیم و مردم اصلا به سفر نروند ولی می‌گوییم باید با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی با این ویروس زندگی کنیم.

وی ادامه داد: به مردم عزیزمان می‌گوییم ما نه به‌صورت هفتگی بلکه روزانه در حال تصمیم‌گیری هستیم و پایش می‌کنیم که کجا هستیم و شرایط این ویروس چطور است و شرایط سلامتی مردم چگونه است. تعداد مبتلاها از معیارهای ماست که روزانه اعلام می‌شود و این تعداد مبتلا برای مردم نگران‌کننده نباشد و تعداد مبتلایان جدید عمدتا بر مبنای تست است و ممکن است فردی جوان باشد و علائمی هم نداشته باشد ولی بخاطر اینکه ویروس را نشر ندهد باید قرنطینه شود. نگران نشویم و این برای ما خوب است که مبتلایان از این طریق شناسایی می‌شوند.
رئیس‌جمهور افزود: معیار دیگر ما معیار «آرزیرو» است یعنی شدن این اپیدمی در چه حال است؛ وقتی بالای 1 باشد ما را نگران می‌کند و وقتی زیر این عدد باشد شرایط بهتر است. ما در کشور در مجموع زیر عدد یک هستیم ولی این میزان در برخی استان‌ها بالای یک می‌رود و همه باید کمک کنند و حتی اگر نیاز باشد محدودیت‌ها را اعمال خواهیم کرد. اشغال تخت بیمارستانی ما یکی از معیارهاست و از وزیر بهداشت سوال می‌کنم که وضع تخت‌ها چطور است و جویای این می‌شوم و اگر خدای ناکرده اشغال تخت‌ها بالا رود شرایط هشدار می‌شود. امنیت جمعی ما و اینکه مردم بیشرشان آنتی‌بادی گرفته باشند می‌تواند از معیارهایی باشد که جز در برخی شهرستان‌ها وضع خیلی خوبی نداریم و اگر 40 درصد جمعیت ما دارای آنتی‌بادی باشند خیال‌مان تا قدری راحت می‌شود.

روحانی اظهار داشت: باید برای نشاط کادر درمانی‌مان خدا را شکر کنیم و قاعدتا کادر درمانی ما باید خسته شده باشند و چند ماه است که فعالیت شبانه‌روزی دارند ولی با روحیه بلند و ایثاری که دارند باید تشکر کنیم که این راه را ادامه می‌دهند. ما مشکل تجهیزات هم نداریم؛ هم روحیه کادر درمانی ما بالاست و تجهیزات‌مان خوب است و ما از مردم همراهی بیشتر و اجرای بهتر دستورالعمل‌ها را می‌خواهیم و اگر مردم مراعات کنند امیدواریم پایان این ماجرا پر افتخار باشد، شبیه آنچه در دفاع مقدس با ایستادگی پایان خوبی رقم زدیم و امیواریم ماجرای کرونا هم همینطور باشد.

وی در پایان گفت: از امام راحل(ره) و شهدای 15 خرداد یاد می‌کنیم و به روح بلند آنان درود می‌فرستیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد