اونس طلا2379.02
مظنه16,536,000
18 گرم3,817,300
ارزش سکه37,255,608
قدیم (بهار)41,300,000
جدید (امامی)44,450,000
نیم26,100,000
ربع16,100,000

روی طلا سرمایه گذاری کنیم یا دلار؟

امروزه با رشد سریع نقدینگی و جست و جوی مردم برای سرمایه گذاری در بازاری مطئمن، توجه ها به سمت بازار طلا و سکه و دلار جلب شده است.


اختصاصی

روی طلا سرمایه گذاری کنیم یا دلار؟


امروزه با رشد سریع نقدینگی و جست و جوی مردم برای سرمایه گذاری در بازاری مطئمن، توجه ها به سمت بازار طلا و سکه و دلار جلب شده است.

اول آنکه باید بدانید که هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نیست و این که شما در مدت کوتاهی قادر به افزایش سرمایه خود هستید، طبیعتا ممکن است باعث آن شود که در مدت کوتاهی هم ضرر زیادی را متقبل شوید. در این عرصه همیشه یک نکته برای شما وجود دارد و آن هم اینست که”ضرر نکنید”.

برای همین تیم زرآلتون در این پست این موضوع را بررسی می کند که کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است، طلا یا دلار؟

نکاتی درباره ی بازار ارز
در چند سال گذشته با تغییرات بسیار عمده ی بازار ارز توجهات هم به این سمت جلب شده است و سرمایه گذاران زیادی راغب به خرید و فروش در این بازار هستند. تقاضای عرض هم بسته به هر بازه ی زمانی در طول سال متفاوت است و در حال حاضر با تعطیلی مسافرت ها این تقاضا برای سفرهای سیاحتی و زیارتی بسیار کم شده است.

از سمتی دیگر تنش های جهانی و همچنین بازارهای جهانی هم بر قیمت ارز در داخل ایران بی تاثیر نیست و قیمت نفت اوپک و همچنین انس طلای جهانی بر این موضوع تاثیرگذارند.

امروزه ورود دلالان به بازار ارز یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ دلار محسوب می‌شود. در بعضی‌ اوقات دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد، همچنین درخواست و تقاضای دلار کاهش می‌یابد ولی با ورود دلالان به بازار ارز قیمت دلار به‌صورت نامتوازنی افزایش می یابد.

در نتیجه ی این امر با کاهش عرضه قیمت بالا خواهد رفت و سبب خواهد شد که بدون هیچ گونه پشتوانه ی حقیقی برای افزایش قیمت، قیمت ارز به یکباره افزایش پیدا کند.

آیا خرید دلار برای سرمایه گذاری صحیح است؟
به راحتی نمیتوان درباره ی آینده ی قیمت ارز در داخل کشور اظهار نظر کرد و عوامل مهم داخلی و خارجی بر این موضوع را بی تاثیر دانست و از این رو دانستن افزایش یا کاهش بهای ارز نیاز به علم و دانش بالایی دارد که در حیطه ی تخصص بسیاری از سرمایه گذاران خرد نیست.

اگر قصد سرمایه گذاری بر روی دلار را دارید باید بدانید که این بازار ممکن است برای شما ضرر ده هم باشد و مهم ترین نکته آن است که با وجود دلالان و تغییرات ناگهانی قیمت ممکن است به هنگام فروش، سرمایه ی شما با ارزش حقیقی آن ارزش گذاری نشود.

پس از این رو خرید دلار کار چندان منطقی به نظر نمی رسد.

آیا باید طلا بخریم؟

آیا باید طلا بخریم؟
در این بین به جز بازار ارز، طلا هم هدف بسیار جذابی برای سرمایه گذاران است تا در ان بتوانند سرمایه ی خود را هم حفظ کنند و هم اینکه رشد آن را شاهد باشند. این اعتماد به بازار سکه و طلا از قدیم به صورت کاملا سنتی رایج بوده است و قیمت طلا در طول سالیان گذشته همیشه رو به افزایش بوده است.

طلا یکی از عنصرهای سرمایه‌گذاری است که تنها با عوامل خارجی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و عوامل داخلی بر قیمت آن آن‌گونه تأثیر نمی‌گذارد.

طلا در طول سالهای گذشته دو جهش عمده را داشته است که یکی در سال 91 بوده است که قیمت هر گرم طلای 18 عیار از گرمی 60 هزارتومان تا 150 هزار تومان افزایش داشه است و دیگری در طول دوسال گذشته (97 تا 99) که سیر صعودی طلا از 120 هزار تومان به ازای هر گرم تا هم اکنون که 720 هزار تومان به ازای هر گرم است افزایش یافته است.

شاخصه ی دیگر طلا و سکه خرید آن ها را ارجح تر از دلار میکند این است که بسیار راحت و بدون اتلاف وقت خرید و فروش می شوند و این خاصیت به این معناست که شما هر طلا فروشی و یا صرافی که نزدیکتر است را میتوانید به عنوان مکانی برای خرید و فروش آنی طلا و سکه به قیمت آن لحظه ببینید.

این موضوعات سبب شده است که از دیرباز خرید طلا به صورت سنتی در خانواده های ایرانی رایج بوده است و این خود سبب افزایش سرمایه آن ها شده است. این خود دلیلی است که خانم ها بیشتر همیشه پیگیر قیمت طلا هستند.

این خود بخشی از یک سرمایه گذاری بلند مدت برای آن ها است که همیشه این موضوع را مطرح می کند که مقدار سرمایه ی خود را با قیمت روز طلا محاسبه می کنند.

آیا طلا و سکه سودده هستند؟

آیا طلا و سکه سودده هستند؟
در چند سال گذشته همیشه سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این بازار سودده بوده است اما در چند مدت اخیر به علت التهاب های موجود در بازار و همچنین دخالت دلالان در این حوزه نمیتوان با قطعیت به سوددهی این بازار به نسبت سالهای گذشته اتکا کرد.

حال طلا بخریم یا دلار؟
حال با دانستن این موضوعات باید این را هم در نظر بگیرم که در این بازارها دلال ها بسیار نقش زیادی در جابجایی عرضه و تقاضا دارند و برای تحلیل آینده ی قیمت نمیتوان فقط بر فاکتورهای حقیقی تغییرات قیمت بسنده کرد. دخالت دلال در بازار کاملا امری مقطعی در قیمت و ناهنجار است که باید با آن مقابله کرد.

با بررسی این زوایا به این نتیجه میرسیم که سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه بسیار مطمئن تر از دلار است. سرمایه گذاری بر روی دلار بسیار پرریسک تر از بازار طلا است و این را قبل از ورود به این بازار باید بدانید. خرید و فروش طلا بسیار آسان تر از دلار است و نقد شوندگی آن نسبت به قیمت لحظه ای بسیار با اختلاف کم تری است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد